Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Jonathan81
andersuw skrev:@Jonathan81:

Från vilken källa kommer din uppgift om att man får ett PTC-element om man inte väljer till bränslevärmare till S/V90? Det står inget nämnt om något sådant element i vare sig broschyren, Bygg din Volvo, eller manualen. Det borde rimligen nämnas som en del av standardutrustningen om det faktiskt var det.
När man bygger bilen på min volvo och väljer bränslevärmaren står det PTC-element utgår.
av Jonathan81
Derank skrev:Ptc är ju inte i närheten av effekten i en bränslevärmare.
Bränslevärmaren har mycket mer effekt än PTC elementet ja, men PTC elementet är väldigt snabbt då det drivs av el.
Bränslevärmaren/motorn måste först värma upp kylvattnet i systemet (Värmeväxlaren) för att ge värme i kupen.

Startar du två likadana bilar, en med PTC utan bränslevärmare och en med bränslevärmare kalla så skulle jag tro att PTC elementet initialt värmer fortare. Men sen har man ju fördelen med bränslevärmaren att bilen redan kan vara varm när man ska använda den =)
Användarvisningsbild
av VolvoB20
Jonathan81 skrev:
Bränslevärmaren har mycket mer effekt än PTC elementet ja, men PTC elementet är väldigt snabbt då det drivs av el.
Bränslevärmaren/motorn måste först värma upp kylvattnet i systemet (Värmeväxlaren) för att ge värme i kupen.

Startar du två likadana bilar, en med PTC utan bränslevärmare och en med bränslevärmare kalla så skulle jag tro att PTC elementet initialt värmer fortare. Men sen har man ju fördelen med bränslevärmaren att bilen redan kan vara varm när man ska använda den =)
Aha. Så om man inte planerar att köra bränslevärmaren en massa på timer kan det vara bättre att välja bort den och få en snabbt PTC istället.
av Niclas
VolvoB20 skrev:
Jonathan81 skrev:

Aha. Så om man inte planerar att köra bränslevärmaren en massa på timer kan det vara bättre att välja bort den och få en snabbt PTC istället.
Precis, jag som sällan kör mer än 15-20 min i taget ser bara fördelar med PTC och elmotorvärmare. Hade jag fått välja hade jag bytt ut bränslevärmaren i min V70 eftersom jag kör bara dieselvärmaren ibland som "underhåll". Har en BMW-diesel med PTC-element och jag ser klara fördelar med det.
av andersuw
Jonathan81 skrev:
andersuw skrev:@Jonathan81:

Från vilken källa kommer din uppgift om att man får ett PTC-element om man inte väljer till bränslevärmare till S/V90? Det står inget nämnt om något sådant element i vare sig broschyren, Bygg din Volvo, eller manualen. Det borde rimligen nämnas som en del av standardutrustningen om det faktiskt var det.
När man bygger bilen på min volvo och väljer bränslevärmaren står det PTC-element utgår.
På "Min Volvo" kan man inte "bygga" någon bil annat än via en länk till "Bygg Din Volvo" dit man lika gärna kan gå direkt. Om man där provbygger en V90 kommer det ingalunda upp någon information om något PTC-element som utgår om man väljer till bränslevärmare. Inte heller dyker det upp någon information om att man får något PTC-element om man sedan väljer bort bränslevärmaren igen.

För den händelse det spelar roll exakt vad man kryssat för innan man kommer till bränslevärmarvalet gick jag till väga på följande sätt: Gick till "Bygg Din Volvo", valde "V90" (vilket per default innebär V90 D3), gick till "utrustningsnivå", gick därifrån till "paket" och valde till sist att lägga till "klimatpaket". Det kommer då upp en ruta som klargör innehållet i det paket man lägger till men ingen information om något PTC-element som utgår. Bränslevärmaren går för övrigt inte att lägga till separat utan bara som en del av klimatpaket (med eller utan VoC).
Senast redigerad av 2 andersuw, redigerad totalt 0 gång.
av andersuw
Jonathan81 skrev:Startar du två likadana bilar, en med PTC utan bränslevärmare och en med bränslevärmare kalla så skulle jag tro att PTC elementet initialt värmer fortare. Men sen har man ju fördelen med bränslevärmaren att bilen redan kan vara varm när man ska använda den =)
Säkert märks ett PTC-element snabbare i kupén än en bränslevärmare om båda startas när man börjar köra. Vilken lösning som snabbast når inställd kupétemperatur beror däremot rimligen på starttemperaturen. Om det är tillräckligt kallt ute och därmed (vid parkering utomhus) också i kupén är jag rätt säker på att bränslevärmaren "kör om" PTC-elementet innan inställd temperatur uppnåtts.
Användarvisningsbild
av Derank
Jonathan81 skrev:

Hade ptc i förra v70 in och en bränslevärmare är mer effektiv redan från start.
  • 1
  • 6
  • 7
  • 8
  • 9
  • 10

Det var ju en basal frågeställning, h&a[…]

Nästa elbil från Volvo?

Neej..jag äger S80 V8 MY2008 och V90CC T5 MY2[…]

Jag förstår inte...att köpa V90CC […]

Visa din semesterbil(d)

På grund av bl.a kamrems haveriet på […]