Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av crumpets
Fast vad du hört är ju egentligen irrelevant när lagtexten finns i mitt inlägg... Där står inte det du nu skriver. Körsträcka och M1i tas inte från samma provkörning, utan en körning är för att ta reda på sträcka och M1i tas sedan från en helt annan körning. Det du beskriver verkar stämma mer överens med metoden för att endast få fram körsträckan De, ej kombinerat med utsläppet M1i. Såvitt jag kan se är det alltså två separata prov.

Hittar inget heller om att det är ok att motorn går igång korta stunder under detta förlopp. Kanske är jag som skummar för fort.
Användarvisningsbild
av Guru
Säg såhär, vad lagtexten säger är en sak. Hur den tolkas är en annan.

Exakt vilka delar som mäts i vilket prov var spekulation från min sida, så noga har jag inte heller tittat in i saken.
Tror att vi nöjer oss såhär, tillräckligt mycket OT redan. :D
Användarvisningsbild
av crumpets
Vårt företag bevittnar och signerar dessa testresultat hos ett antal OEM:er så jag kan lova dig att det som står i lagtexten följs till 100% punkt och pricka. Åtminstone av våra kunder(kan självklart inte skriva vilka de är, men det är -stora- europeiska biltillverkare). Vad TÜV, RDW, Applus m.fl. kräver av sina kunders tester kan jag inte skriva under på, men vet av egen erfarenhet att en av dessa inte är vad vi i nordeuropa skulle kalla seriösa tyvärr :)
Du har alltså rätt i att vara någorlunda skeptisk, men stora delar av branschen är väldigt noga med att inte tumma på reglerna.
Användarvisningsbild
av Guru
crumpets skrev:Vårt företag bevittnar och signerar dessa testresultat hos ett antal OEM:er så jag kan lova dig att det som står i lagtexten följs till 100% punkt och pricka.
Tvivlar inte en sekund på detta. Men det brukar finnas mer än ett sätt att följa lagtexten.
Användarvisningsbild
av crumpets
Kanske. Jag har själv certat soppaförbrukning på tunga fordon och det enda vi hade lite marginal för var att köra flera olika mätutrustningar parallellt och sedan använda den som gav minst siffra, det kunde man ibland spara upp till 1% på. Men kanske har europeerna mer rutin på cyclebeating än vi här uppe.

F.ö. för att inte gå helt offtopic, om man applicerar formeln ovan på XC90 borde vikten bli 0,385. Om kombinerat utsläpp är 60 gram co2/km borde alltså utsläppet vid vanlig hybriddrift om man aldrig laddar i eluttag bli 155g co2/km. Inte alls illa för en koloss med 400 hk!
(Beräknat på 60 gram co2 kombinerad samt 40km range).
Användarvisningsbild
av W.A.P.E.
Ska gå och klämma på vagnen (o Thomas Ingenlath :) ) om några timmar i Värnamo.
Användarvisningsbild
av W.A.P.E.
Hej, här kommer lite bilder på "ze XC90" som Ingenlath sa :) Bilen var den handbyggda svarta T8 inscription som ska till Paris. Vissa plastdetaljer var förserie-kvalitet på, men vilket lyft detaljkvaliteten fått! Kolla bara dörrsidorna med ett välljudande B&W system. Trångt bak samt att de stolarna aldrig fälldes så jag har ingen uppfattning om bagage. Ingen xenon existerar längre bara LED. Pekskärm fungerade! tydligen ska bara en "app" vara programmerbar på startsidan som består av 4 "appar" + klima.
Äntligen lårstöd! äntligen inbyggda solgardiner!
Sämst designat är knycken på strålkastaren (likt Outlander)

De visade bild på kommande R-design också. Den såg ännu mer X5 ut :)

Bild
LED lyser underifrån mot reflektor
Bild

Bild

Bild

Bild

Bild
Ny kvalitet på dörrsida som Volvo aldrig haft innan
Bild

Bild
Användarvisningsbild
av W.A.P.E.
Här är en kass bild på en utlovad framtida R-design, chefsdesignern stod tyvärr ivägen för bilden.

Bild
  • 1
  • 8
  • 9
  • 10
  • 11
  • 12

Är det någon som har monterat nyare bak[…]

Okej så Polestar engineered är inte s[…]

Kom över en helt ny ratt, nu är jag n&ou[…]

Kolla att du kan rucka på oken tills inre […]