Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Xanthopteryx skrev:
filippb skrev: fre 11 maj 2018, 17:25 Du verkar ju ha en klar uppfattning om vad du själv tror och verkar inte särskilt intresserad av andras argument. Vad är poängen med tråden då annat än att provocera?
Xanthopteryx skrev:Diesel har lägre förbrukning än motsvarande bensin.
Fler bensinbilar drabbas av det så kallade dieselförbudet.
Dieselbilar kan redan i dag köras fossilfritt samt med inhemskt producerat bränsle.

Bensinbilar får också partikelfilter.
Bensinbilar släpper ut en drös vidriga ämnen redan innan du ens bränt det i motorn.
Och så vidare.
Skickat från min SM-N950F via Tapatalk
Fråga Massabrassan vad dennes syfte var med tråden.

För övrigt är det jag skrev inget jag tror, utan något jag vet.
Sorry, blandade ihop er

Skickat från min SM-N950F via Tapatalk

Som jag tolkade trådens första inlägg (läste lite mellan raderna dvs fri tolkning):
1. Den handlar inte om 90-bilar.
2. Den handlar inte om ekonomi. (Man räknar inte hem en ny 90-bil om man så kunde köra den på vatten, dvs man köper en ny 90-bil av andra anledningar).
3. Den handlar inte om bensin vs. Diesel vs. el.
4. Den handlar om HVO och en liten dold irritation mot alla som inte förstår hur bra det är.
Det är väl almänt kännt när väl alla etablerade biltillverkare har sina elbilar på plats, så kommer de "vända ryggen"till bilar med fossila motorer. Nu är de inte där ännu så det läggs stor energi att kunna ha försäljning igång ett tag till. WV lägger hundratls miljader på elektrifiering men de behöver några år sen kan EU skruva åt fossila bilar.
Jag ser det också som troligt att det blir mer elbilar framöver.

Däremot tror jag att det tar ett tag innan diesel/bensin försvinner helt. Troligen rätt länge...

Jag ser det inte som helt omöjligt att vi framöver kommer att få se på bilar som konsumentelektronik och datorer. Relativt korta livscykler, och redan i morgon finns det något bättre tillgängligt. Det ändrar på köpbeteendet. Du får bestämma dig om du behöver bilen/datorn/mobiltelefonen idag. För i morgon kommer det att finnas en bättre och billigare -- men det hjälper inte så mycket om du behöver den idag. I och med att livslängden går ner, så går månadskostnaden upp. Genom billigare framdrift (el) så kan totalkostnaden bli samma eller lägre i alla fall.

Vi har redan sett början på detta, då leasingbolagen skruvar ner förväntade restvärdet för många dieselbilar. Finns väldigt lite som tyder på att begagnatpriserna kommer att gå upp i framtiden.
Jag tror faktiskt begagnatpriserna kommer gå upp då fok är hispiga nu och därmed trycks det ut färre dieslar på den svenska marknaden. Sedan kommer verkligheten i kapp och man inser att diesel ju faktiskt är smartare än bensin och därmed kommer ett uppsving och då är det brist på dieslar helt plötsligt.

Miljömässigt är diesel överlägsen bensinen, det går inte att komma ifrån.
Sedan kommer ju alla hybridvarianter där vissa dock förbrukar mer än bensin i normalkörmönstret hos flertalet och då är frågan varför man skall ha det?
Och laddhybrider kräver att man har tillgång till laddning vilket en stor andel av sveriges befolkning INTE har hemmavid i dag. Och detta tar också tid att bygga ut, och ger också höga laddkostnader.
Skulle ni själva vilja satsa 100.000 extra på en laddhybrid där den laddning ni har möjlighet till ger en milkostnad som motsvarar dieseldrift?
Jag ser det också som troligt att det blir mer elbilar framöver.

Däremot tror jag att det tar ett tag innan diesel/bensin försvinner helt. Troligen rätt länge...

Jag ser det inte som helt omöjligt att vi framöver kommer att få se på bilar som konsumentelektronik och datorer. Relativt korta livscykler, och redan i morgon finns det något bättre tillgängligt. Det ändrar på köpbeteendet. Du får bestämma dig om du behöver bilen/datorn/mobiltelefonen idag. För i morgon kommer det att finnas en bättre och billigare -- men det hjälper inte så mycket om du behöver den idag. I och med att livslängden går ner, så går månadskostnaden upp. Genom billigare framdrift (el) så kan totalkostnaden bli samma eller lägre i alla fall.

Vi har redan sett början på detta, då leasingbolagen skruvar ner förväntade restvärdet för många dieselbilar. Finns väldigt lite som tyder på att begagnatpriserna kommer att gå upp i framtiden.
Innan de bilar som säljs idag och närmaste 5-10 åren försvinner tar det inte tid. Men jag ser det inte som omöjligt att vi redan om ca 10 år har förbud för försäljning av bensin/dieselbilar i flera länder runtomkring i Europa. Självklart är det svårt att sia om exakt när, men att som Derank ovan gå ut och praktiskt taget lova att det inte kommer hända på väldigt lång tid (om nu inte Derank vet nått speciellt om Kermit75s död) är att vara rätt ouppmärksam på vad som faktiskt är på väg att ske.

Just nu klarar inte biltillverkarna av att möta efterfrågan på elbilar. Det är rätt långa köer både på riktiga elbilar och plug-in hybrider. Många planerar egna batterifabriker och det ändras om för fullt i leverantörsleden med nya avtal och partners för att försöka tillgodose sina behov inom några år. Batterifabriker har påbörjats och planeras... De biltillverkare som inte säger att dom satsar på elbilar tror jag antingen ljuger eller kommer få stora problem om några år.
Audi har en av de mest aggressiva strategier som jag har sett där man har en strategi som säger att 2025 ska 1/3 av bilarna man säljer vara elbilar.
Men det finns kanske mer aggressiva strategier än så ? BMW och Mercedes nämner bara ett antal modeller som skall finnas tillgängliga som eldrivna.

Jag har därför svårt att se den snabba utvecklingen som Joel80 framställe, jag ser nog mer 2035 som en rimlig siffra där vi kanske kan se 1/2 av bilarna som säljs i Sverige helt eldrivna, där emellan tror jag fler modeller kommer som hybridbilar, både med bensin, diesel och annat fossilt som drivkälla....
  • 1
  • 7
  • 8
  • 9
  • 10
  • 11

Handbromsen tar bra men man behöver dra spake[…]

Hur och varför vill du dela. Internet fr&arin[…]

Kolla reläet för bränslepumpen, l&o[…]

Det var oljefällan som var igensatt. Bät[…]