Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Hypoxia
Min bil är inne idag för att få nya kistor bak, har haft precis samma problem som ni andra. I början av vintern så tänkte jag "vilken tur att inte min bil är drabbad" och klarade mig helt utan problem under nyårsvecka i fjällvärlden. Väl hemma så tog det bara några dagar innan problemet fanns där.

En vända till verkstaden, inga reservdelar hemma men kistorna smordes upp(?) "så nu borde det funka tills vi kan ta in bilen igen". En dag klarade det sig.

Blev totalt tre veckor utan baksäte, men nu håller jag verkligen tummarna för att det ska vara fixat.

Till er som inte har problemet:
Jag skulle rekommendera att ni ser till att felanmäla och få det utbytt ändå. Fick byta på min förra bil efter att garantin gått ut och då landade kalaset på uppåt 10.000:-. Beror säkert på verkstaden om man accepterar detta för Volvon efter att garantin gått ut trots att det uppenbarligen är ett klassiskt standardfel, men varför chansa.

Det som förvånar mig är att inte verkstäderna har en bunt kistor i lager under vintermånaderna...
Användarvisningsbild
av Wibe
Tror tråden handlar om lite av varje. De som har fastfrusna lister men även där låsen verkar ge upp av kyla (ihop med fukt). I mitt fall har jag inte tvättat på två veckor men idag dök det upp. Brukar aldrig tvätta bilen i minusgrader om jag kan avstå men ibland måste man och då är det inomhus, ordentlig torkning och garage som gäller

Skickat från min iPhone med Tapatalk
av beachman
Har uppstått 3 ggr för mig. Vänster bakdör fryser i låst läge. Har uppstått efter tvätt. Borr i Västerbotten, så tvätt utan minusgrader är svårt att undvika. Det går dock att öppna dörren inifrån bilen, tyder på att motor/magnet? I låskista är för svag? inte så stor grej så länge jag kan låsa bilen och ta mig in tycker jag. Alla bilar jag ägt och tvättat under vintern har fått diverse frysproblem i dörrar och lås.
av least
Visst kan du trycka på knappen, men vad kommer det att hjälpa? Du får stå och vänta tills det kommer en bärgare som tar bilen till verkstaden. Sen har du hyrbil några dagar....
Användarvisningsbild
av kez_style
Robbi skrev:Frysta lister är väl inget fel, man får köra siliconstift på vintern med alla bilar.
Eller olivolja! Kört med det i nästan 10 år

Skickat från min VKY-L29 via Tapatalk

av CETT
kez_style skrev:
Robbi skrev:Frysta lister är väl inget fel, man får köra siliconstift på vintern med alla bilar.
Eller olivolja! Kört med det i nästan 10 år

Skickat från min VKY-L29 via Tapatalk
Men prova att läsa innan ni svarar! Det handlar inte om fastfrusna dörrlister utan om dörrhandtag som inte fungerar. Lovar att det inte hjälper ett skit med silikon eller olivolja. :bored:
  • 1
  • 7
  • 8
  • 9
  • 10
  • 11
  • 37
Fel centerhögtalare?

Stämmer, bakdörrarna+ tak bak har inga l[…]

B30a i en 740?

Det är möjligt att regga. Men.... D&arin[…]

En tanke jag har haft i huvudet ett tag. Med tan[…]