Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av joel80
Hah.. inte då.. Det är rätt många som ser sen nästa bil som en elbil. Men du kan vara lugn.. ;)

Det finns redan idag bilar som typ funkar för mig, fast utan krok då.
Det jag har funderat på om det är på gång med en elbil med alla dom saker jag vill ha kring den tiden jag ska byta är att förlänga leasingavtalet ett år på bilen jag har nu. Alltså för att vänta in t.ex en bra Volvo under 2019. :)
av Jacobsson
Den där Musk ska väl lansera en "beast", där har du dragkrok så det heter duga!
Användarvisningsbild
av VolvoB20
joel80 skrev:Hah.. inte då.. Det är rätt många som ser sen nästa bil som en elbil. Men du kan vara lugn.. ;)

Det finns redan idag bilar som typ funkar för mig, fast utan krok då.
Det jag har funderat på om det är på gång med en elbil med alla dom saker jag vill ha kring den tiden jag ska byta är att förlänga leasingavtalet ett år på bilen jag har nu. Alltså för att vänta in t.ex en bra Volvo under 2019. :)
Ops.. så du menar att det är bättre att rulla vidare med dieselbilen att tag till för elbilarna är inte mogna/konkurrenskraftiga/ekonomiska ännu. :P
Användarvisningsbild
av VolvoB20
Varför kostar en Model X P100D 1,5 millar när batteriet till bilen kostar under 100.000 kronor enligt tesla ($124/kWh = 83.700 kr) ?

Det skulle ju vara världens enklaste konstruktion med bara 4 rörliga delar utan servicebehov till skillnad från en vanlig bil med 2000 rörliga delar.
av perhall
VolvoB20 skrev:Varför kostar en Model X P100D 1,5 millar när batteriet till bilen kostar under 100.000 kronor enligt tesla ($124/kWh = 83.700 kr) ?

Det skulle ju vara världens enklaste konstruktion med bara 4 rörliga delar utan servicebehov till skillnad från en vanlig bil med 2000 rörliga delar.
Å andra sidan köpte en kompis till mig nyss en X som stått i hallen med 500 000 i rabatt... det är bara en myt att de säljer de där bilarna för de pengarna. Dessutom finns Tesla att hyra via Avis Mini Lease t ex...klart subventionerat
av perhall
VolvoB20 skrev:Källsortering har fler likheter med elbilar. Man kan inte bara fokusera på en sak, som tex bilen, man måste ju kunna producera tillräckligt med el och el som är producerad med låg miljöbelastning annars faller allt.

Som med källsortering, man kan vara världsbäst på sortering men nad spelar det för roll när kedjan brister och ingen tar hand om avfallet, Man har ju tex stora mixer/blandningsanläggnginar som mixar ihop det källsorterade avfallet innan det förbränns.

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/orebr ... -allt-anda
Det finns många såna brister, men bara för det behöver vi ju inte sluta källsortera... det blir säkert bättre om fem år...
Användarvisningsbild
av VolvoB20
perhall skrev:
VolvoB20 skrev:Källsortering har fler likheter med elbilar. Man kan inte bara fokusera på en sak, som tex bilen, man måste ju kunna producera tillräckligt med el och el som är producerad med låg miljöbelastning annars faller allt.

Som med källsortering, man kan vara världsbäst på sortering men nad spelar det för roll när kedjan brister och ingen tar hand om avfallet, Man har ju tex stora mixer/blandningsanläggnginar som mixar ihop det källsorterade avfallet innan det förbränns.

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/orebr ... -allt-anda
Det finns många såna brister, men bara för det behöver vi ju inte sluta källsortera... det blir säkert bättre om fem år...
Så klart, jag menar bara att ingen kedja är bättre än svagaste länken. Och vi måste bli bättre på hela kedjor.
Bild
Användarvisningsbild
av jcartel
VolvoB20 skrev:Varför kostar en Model X P100D 1,5 millar när batteriet till bilen kostar under 100.000 kronor enligt tesla ($124/kWh = 83.700 kr) ?

Vad en premiumpryl kostar har inget med tillverkningskostnaden att göra utan hur mycket folk är beredda att betala.
Lex Apple.
av phantomblot
VolvoB20 skrev: Det skulle ju vara världens enklaste konstruktion med bara 4 rörliga delar utan servicebehov till skillnad från en vanlig bil med 2000 rörliga delar.
Vi har mange med Tesla S på jobben. Alle har byttet motor minst en gang, og luftfjærer, og vindusheiser. Etc. Så helt vedlikeholdsfrie er de ikke.
  • 1
  • 6
  • 7
  • 8
  • 9
  • 10

Mät på batteriet samtidigt som du f&oum[…]

Generator laddar ej batteriet

Jag missade ditt andra meddelande medan jag skrev […]

Polestar 5

Ser riktigt bra ut, sen är frågan om &q[…]

Du kan behöva nollställa dator minnet i […]