Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Lockis skrev:
jaqob skrev:Precis, var jag som hade CarPlay. En tjänstebil, så inte varit fullt involverad i beställningsprocessen, men verkar som det finns en "Volvo Original Smartphoneintegration Apple CarPlay" och en "Volvo Original Smartphoneintegration Smartphone Integration", där jag dumt nog trodde att "Smartphoneintegration" och "Smartphone integration" var samma sak :P

Jämfört med många andra bilmärken verkar Volvo nästan lite väl duktiga på att ta betalt för mjukvara, och på att blocka funktioner som vore enkla för dem att implementera, men som skulle konkurrera med funktioner de säljer...
Mja, BMW är väl inte mycket bättre. Har för mig att dem skulle göra om sin modell och ta betalt för installation och sen lägga på en årsavgift. Eller också fick man köpa en dyrare funktion direkt för att få permanent funktion. Håller dock med om att Volvo tar bra betalt för att eftermontera vissa saker. Titta på Park Assist Pilot, från fabrik kostar det 3000 att installera på en V60. Bilia vill ha 17.000 :-o
PAP kräver sensorer runtom. Har du det?
I så fall kostar det inga 17.000...
Men saknar du sensorer så måste dessa monteras vilket inbegriper ett jäkla jobb, plus material.
av Lockis
Xanthopteryx skrev:
Lockis skrev:
jaqob skrev:Precis, var jag som hade CarPlay. En tjänstebil, så inte varit fullt involverad i beställningsprocessen, men verkar som det finns en "Volvo Original Smartphoneintegration Apple CarPlay" och en "Volvo Original Smartphoneintegration Smartphone Integration", där jag dumt nog trodde att "Smartphoneintegration" och "Smartphone integration" var samma sak :P

Jämfört med många andra bilmärken verkar Volvo nästan lite väl duktiga på att ta betalt för mjukvara, och på att blocka funktioner som vore enkla för dem att implementera, men som skulle konkurrera med funktioner de säljer...
Mja, BMW är väl inte mycket bättre. Har för mig att dem skulle göra om sin modell och ta betalt för installation och sen lägga på en årsavgift. Eller också fick man köpa en dyrare funktion direkt för att få permanent funktion. Håller dock med om att Volvo tar bra betalt för att eftermontera vissa saker. Titta på Park Assist Pilot, från fabrik kostar det 3000 att installera på en V60. Bilia vill ha 17.000 :-o
PAP kräver sensorer runtom. Har du det?
I så fall kostar det inga 17.000...
Men saknar du sensorer så måste dessa monteras vilket inbegriper ett jäkla jobb, plus material.
Jodå, det kostar 16-17k även om du har sensorer
PAP.PNG
PAP.PNG (15.25 KiB) Visad 563 gånger
https://www.bilia.se/biltillbehor/tekni ... _32204949/
Men, är det sensorer runt om?
Inte bara fram och bak, utan även åt sidorna.
Finns det åt sidorna och fram och bak så skall det inte vara något annat än mjukvara.
Problemet är att för att installera sensorerna så måste man riva typ halva bilen, och det kostar..... Men det jobbet kan du göra själv, bara köpa prylarna och börja.

https://accessories.volvocars.com/sv-se ... 16018/2018
av Lockis
Xanthopteryx skrev:Men, är det sensorer runt om?
Inte bara fram och bak, utan även åt sidorna.
Finns det åt sidorna och fram och bak så skall det inte vara något annat än mjukvara.
Problemet är att för att installera sensorerna så måste man riva typ halva bilen, och det kostar..... Men det jobbet kan du göra själv, bara köpa prylarna och börja.

https://accessories.volvocars.com/sv-se ... 16018/2018
Du har all info i Länken, gäller förvisso V60.
av Lockis
Xanthopteryx skrev:Det framgår tyvärr inte så tydligt vad exakt det innehåller, men bilen i fråga, har den sensorer även åt sidorna?
Vad som ingår nej, men vad som är förutsättningarna är ganska tydliga.
Nej sensorer åt sidorna får man bara vid val av PAP (på V60, kan vara annorlunda på andra modeller). Och det ska säkert monteras i dem 16.000:-
Bilias hemsida är ju inte alltid... jättebra.
Om jag väljer alternativet för vår bil är det:
Momentum, ett pris.
Inscription, ett pris.

Har noterat det vid andra saker på sidan också, att det brister i tydlighet och att infomationen ibland är direkt felaktig.
Men som du säger, har du inte sidosensorerna så måste dessa pulas in, men gör det själv så sparar du måååånga tusenlappar. Alla instruktioner finns på nätet.
av jaqob
ducken skrev:Installation av Smartphone integration 3 500 kr.
Om jag installerar detta, kan jag då köra AA med kabel och få upp tex Maps eller Waze på centerdisplay?

Skickat från min SM-G975F via Tapatalk
Dubbelkolla bara så att Android Auto uttryckligen ingår när du beställer. Jag har som sagt en MY20 där "Volvo Original Smartphoneintegration" är tillvalt, men där bara Apple CarPlay fungerar. På beställningen står det uttryckligen bara Apple CarPlay, men tidigare verkar de två alltid gått hand i hand.
jaqob skrev:Dubbelkolla bara så att Android Auto uttryckligen ingår när du beställer. Jag har som sagt en MY20 där "Volvo Original Smartphoneintegration" är tillvalt, men där bara Apple CarPlay fungerar. På beställningen står det uttryckligen bara Apple CarPlay, men tidigare verkar de två alltid gått hand i hand.
Båda ingår i Smartphoneintegrationen
av jaqob
pellemando skrev:
jaqob skrev:Dubbelkolla bara så att Android Auto uttryckligen ingår när du beställer. Jag har som sagt en MY20 där "Volvo Original Smartphoneintegration" är tillvalt, men där bara Apple CarPlay fungerar. På beställningen står det uttryckligen bara Apple CarPlay, men tidigare verkar de två alltid gått hand i hand.
Båda ingår i Smartphoneintegrationen
Well, jag har två usb portar, varav en med vit ring, och stöd för Carplay men inte för Android Auto. Så jo, jag tycker man ska dubbkolla vad man beställer...
  • 1
  • 6
  • 7
  • 8
  • 9
  • 10

Hej Jag har en vän som har köpt en xc9[…]

Service Peugeot 107 2007

Hur skulle du säg att den övergripande k[…]

Volvo 945 STARTAR EJ

Har du larm i bilen?

Ja, det är helt sagolikt vad folk verkar leva[…]