Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av KrilleW
XC90_Executive skrev:Ja fast det är hårdvara som skiljer. Motorn i sig kanske är det men den blir aldrig tom på batteri. Därav mer effekt och bättre prestanda oavsett.

Finns det inget sätt att köra bilen enbart på bensinmotorn?
av andersuw
XC90_Executive skrev:
KrilleW skrev:Självfallet, bensinmotorn i en T6 och en T8 är identiska både till utförande och effekt.
Nej så enkelt är det inte :wink:

En "tom" T8 i Powerläget är fortfarande betydligt snabbare än en T6. :) Jag har en T8 och har testat.
Jo så enkelt är det. ;-) Om du fann att T8 var betydligt snabbare än T6 så beror det på att du inte testade T8 i batteritomt skick. Ett sådant skick lär vara rätt svårt att åstadkomma i praktiken.
av Malmstroem
Det är väldigt svårt att tömma batteriet på en hybrid helt och hållet. Först så tillåter inte mjukvaran fullständig urladdning för att förlänga livslängden på batteriet. Sedan så är det väldigt svårt -- även på autobahn -- att köra med gasen i botten hela tiden. Så fort du släpper av på gasen så har bilen möjlighet att ladda batteriet. Det gör att det går att få en del kapacitet tillgänglig när behov uppstår.

Det gör att det i princip alltid finns kapacitet för några snabba accelerationer kvar i batteriet -- även om det visar "tomt". Därmed är i realiteten en T8 alltid snabbare än en T6 -- precis som förare av T8 påstår.
Användarvisningsbild
av joel80
Jonathan81 skrev:
joel80 skrev:För att batteriet aldrig är riktigt tomt.. Gasar man till får man skjuts av elmotorn också. Så fort man inte har fullgas igen laddar den upp batterier lite igen från dieseln. Du kan t.ex alltid köra i AWD-läge om du vill.. Då driver den på alla 4 hela tiden. (inte bara vid släpp på fram) Då går det också mer soppa såklart då dieselmotorn ser till att hålla lite laddning i batteriet också.
Dieselmotorn??
Ops.. Jag har min hybrid i tankarna... På V60 TE är det ju diesel och el.
Användarvisningsbild
av joel80
Malmstroem skrev:Det är väldigt svårt att tömma batteriet på en hybrid helt och hållet. Först så tillåter inte mjukvaran fullständig urladdning för att förlänga livslängden på batteriet. Sedan så är det väldigt svårt -- även på autobahn -- att köra med gasen i botten hela tiden. Så fort du släpper av på gasen så har bilen möjlighet att ladda batteriet. Det gör att det går att få en del kapacitet tillgänglig när behov uppstår.

Det gör att det i princip alltid finns kapacitet för några snabba accelerationer kvar i batteriet -- även om det visar "tomt". Därmed är i realiteten en T8 alltid snabbare än en T6 -- precis som förare av T8 påstår.
Precis.. Läste någonstans att elmotorn slutar hjälpa till vid 150km/h. Vet inte om det stämmer på XC90 eller om det bara var på V60.. och om det stämmer.

Men vid fullgas kommer man få fyrhjulsdrift och hjälp från elmotorn även om man har till synes tomt i batteriet (upp till en viss punkt.. det drar såklart mer soppa, men det laddar så att man alltid har möjligheter till fyrhjulsdrift och acceleration från elmotorn.). Så fort man inte längre gasar fullt kommer fossilmotorn hjälpa till att ladda batteriet.. Även vid inbromsning eller "frirull" laddar batteriet upp, det är väl främst det som gör så att en hybrid kan vara snålare än en bil utan ett sånt system även om man inte laddar. Speciellt stadstrafik blir betydligt snålare, eftersom man med en vanlig fossilare ofta bromsar bort mycket energi i sån körning.

Kör man i "save"-läget eller lägger växelspaken i manuellt läge kör man enbart på fossilmotorn.. om man inte stampar till på gasen eller om däcken släpper vid acceleration.
av andersuw
joel80 skrev:Speciellt stadstrafik blir betydligt snålare, eftersom man med en vanlig fossilare ofta bromsar bort mycket energi i sån körning.

Kör man i "save"-läget eller lägger växelspaken i manuellt läge kör man enbart på fossilmotorn.
Eh? "Fossilare" och "fossilmotor"? :shock: Något sådant har jag aldrig hört talas om. Förbränningsmotorer av varierande beskaffenhet finns det förstås men det är väl allom bekant att de även låter sig köras på icke-fossilt bränsle liksom att elmotorer kan köras på el av fossilt ursprung. ;-)
av Kirk69
Jag valde D5 istället för T6, då jag mer eller mindre bara pendlar till och från jobbet. Jag ser inte min XC90 som en sportbil, utan som ett rent pendlar fordon som familjen kan få plats i om man skall göra en helgutflykt. Då jag räknade så skulle en T6 kosta 2500 mer i månaden för bränslet, vilket kändes som onödiga pengar då jag köpt bilen privat. Hade jag inte stått för köpet och driften själv, hade jag självklart valt en T6.

Sen så tror jag att man inte kan räkna med bara 0,2 liter mer i förbrukning på T6, då jag tror att man gasar mer med den. Jag vet att jag har tyngre högerfot om jag kör en rapp bensinare jämfört med en diesel. Detta gjorde att jag räknar med att det skulle skilja bra mycket mer än 2500 i bränslekostnad. Detta är något jag tror att man glömmer bort när man bara tittar på pappers siffrorna.
av Lövet
2500/14*0.3=595, kör du 7000 mil om året till jobbet? Då förtjänar du en bekväm bil i alla fall :)
av KrilleW
Kirk69 skrev:Jag valde D5 istället för T6, då jag mer eller mindre bara pendlar till och från jobbet. Jag ser inte min XC90 som en sportbil, utan som ett rent pendlar fordon som familjen kan få plats i om man skall göra en helgutflykt. Då jag räknade så skulle en T6 kosta 2500 mer i månaden för bränslet, vilket kändes som onödiga pengar då jag köpt bilen privat. Hade jag inte stått för köpet och driften själv, hade jag självklart valt en T6.

Sen så tror jag att man inte kan räkna med bara 0,2 liter mer i förbrukning på T6, då jag tror att man gasar mer med den. Jag vet att jag har tyngre högerfot om jag kör en rapp bensinare jämfört med en diesel. Detta gjorde att jag räknar med att det skulle skilja bra mycket mer än 2500 i bränslekostnad. Detta är något jag tror att man glömmer bort när man bara tittar på pappers siffrorna.
Då ska du köra bra många mil om det ska skilja så mycket i bränslekostnader...
av Kirk69
Nu tror jag i och för sig att det finns människor som pendlar längre än mig, det är ju inte optimalt. Men det blir långa avstånd på landet om man vill bo där man bor och jobba med det man vill.

Ville egentligen bara få fram att man gasar mer med en rapp bensinare än med en segare diesel, villet gör att man inte ska stirra sig blind i vad som står på papperet.
  • 1
  • 7
  • 8
  • 9
  • 10
  • 11

Koppla nya kablarna i dosan som dom gamla sitter

Tjosan! Gammal tråd med aktuellt problem. […]

Ja, elbil är inte för alla. Vissa ser […]

nä, det är fortfarande arbetare kvar d&a[…]