Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av HitTheRoadJack
#1210762
Var o mätte i bilhallen idag. Ungefär hälften hade samma avstånd mellan kaross o fälg. Visst ska bilarna gunga in sig men i allafall, de tre första bilarna har ingen diff. De två sista är klart baktunga med 15 - 20 mm. Alla bilar var V90s
Bil1 ok
BildBild
Bil2 ok
BildBild
Bil3 ok
BildBild
Bil4 ?
BildBild
Bil5 !
BildBild
Bil6 !
BildBild



Skickat från min iPhone med Tapatalk
av Djungelbrand
#1211168
Mycket intressant! Frågan är om man orkar gå vidare med det här... Det stör mig jävligt mycket men visst jag kan köpa sänkfjädrar för 3000 spänn men det känns surt att behöva det för att få bilen som den uppenbarligen skall se ut enligt Volvo.

Får kolla lite med min handlare..
av PeterA
#1227547
Funderat på detta ett tag med. Min bil hänger lite över bakvagnen med tyvärr, min är en R-design med sportchassit.
Ser att heico har sänkfjädrar och till bak så är det brickor som ser ut att justera höjden då det är bladfjädrar.

Eftersom R-chassit skall vara 15mm lägre än standardchassit så misstänker jag antingen att Volvo monterat "vanliga" fjädrar fram från ett standardchassi eller så är den så dåligt kalibrerad från fabrik.

Borde man inte kunna beställa ett par "vanliga" brickor från ett standardchassi i bak och få upp bilen 15mm vilket hade planat ut min bil och ni som har standardchassi beställt ett par r-fjädrar fram för att plana ut era bilar? (Förstår att det är olika nm i r fjädrar och standard fjädrarna men frågan om hur mycket för er del)

är det någon som har en sprängskiss över hur bakvagn, bladfjädring och dessa brickor fungerar?
skulle vara ett intressant test att beställa hem ett par standardbrickor om det nu är de som justerar höjden bak på S/V90 vill säga.
Användarvisningsbild
av sura56
#1227565
Jag har hittat en sprängskiss i en pdf jag har
av FilipDjurberg
#1227588
Till er som har tänkt köpa Heico sänkningssats så är den endast för awd! Gjorde det misstaget först sedan fick jag special beställa fjädrar till min R-Design!
av PeterA
#1227612
Hittade denna bilden. Det enda som inte är utmärkt på din pdf skiss är de distanserna som man byter för att sänka bilen.
(Eibach skiss för byte)

Bild

Borde ju gå att modifiera ganska enkelt egentligen.


Skickat från min iPad med Tapatalk
Användarvisningsbild
av HitTheRoadJack
#1230683
Plockade ut min v90 förra veckan o den är baktung Bild olastat. Bak visar 13,8 cm mellan fälg till kaross, jämfört med fram 16,5 cm. Få väl avvakta några hundra mil så hjulupphängning gungar insig innan jag stämmer av med ÅF. Som det är nu behöver baken höjas med 3 cm, inte så lite.

Bak 13,8 cm
Bild
Fram 16,5 cm
Bild
av Djungelbrand
#1230708
Oj det var nog rekord i skillnad! Säker på att transportklossarna i framfjädrarna är bortplockade?

Är det någon som påtalat detta för sin ÅF?? Jag försökte ju få svar från Volvo men det enda dom sa var att dom skulle kolla med konstruktionsavdelningen och återkomma, vilket dom aldrig gjorde...
av PeterA
#1230711
Har du en bild fullt från sidan på din?
Det lät otroligt mycket.
  • 1
  • 7
  • 8
  • 9
  • 10
  • 11
  • 27
Problem med tomgång

Kolla på förgasaren, du har förmod[…]

Bör man inte kunna ta denna del via maskinska[…]

Lossa bromsskivor bak XC90

Ok. Ska försöka igen närmast dagarn[…]

Vi som beställt EX90

Nån ny info ang. 800v? Jag är redo at[…]