Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Gorban
VolvoB20 skrev:
Gorban skrev:Nu har min D5:a gått drygt 500 mil. Jag är nyss hemkommen från en tur på 80 mil uppdelad på två dagar så det är några kallstarter inräknade. En blandning av motorväg och mest landsväg i 90-100 km/h med lite moms på det. Jag har odubbade vinterhjul 17" på bilen nu. Snittade 0,58 l/mil enligt körjournalen på den här resan. Ganska ok tycker jag. Sista 9 milen gick i 130-140 på motorvägen där det är 120 egentligen.
Pump eller färddator?
Som jag skrev är det via körjournalen, så enligt färddatorn alltså.
av AndS
joel80 skrev:Inte för den ökande förbrukning som jag har den avstängd.. Det är struligt och krångligt om den börjar krångla och man måste besöka verkstan.. Då kan det också dra iväg lite i kostnad..
Beror väl på hur länge du har bilen, vi har haft vår i snart 9 år och som jag skrev tidigare 22000 mil och även många korta körningar på ca 1 mil. Vi kan se det från olika vinklar, har jag en värmare så kör jag den. Och många som skriver här kör oftast inte sina bilar mera än 3 år, förmåns/tjänstebilar utifrån vad jag kan läsa (dvs nu i V90 delen).
Och de som fått problem skriver om det med funderingar, resten skriver inte hur bra den fungerat under x år, så de som har haft problem blir referens för problem. :wink:
av Mwi
joel80 skrev:
volvojesus skrev: De flesta Dieselbilar i Sverige har tillsatsvärmare (bränsledriven) och den är oftast inställd på att värma upp kupén under kallstarter vid kall väderlek.
Det går oftast att stänga av denna men då förblir kupén mycket kallare innan motorn ger tillräckligt med värme.
Jag ser till att ha den avstängd den absolut största tiden under året. Kör man kortare resor till dagis och jobb och ibland med fler stopp för handling mm blir det väldigt många korta starter för värmaren vilket inte alls är bra för dess livslängd! Då kör jag istället direktstart på den innan avfärd om det behövs för att få upp värmen, eller tidsinställning via appen.
Endast när det är extremt kallt nån vecka kan jag låta den stå på auto. Och nån gång har jag under längre resa dragit igång den genom att ändra till auto i typ 30min för att sen stänga av den. Går ju rätt smidigt att göra så via rattknapparna.
Jag förutsätter att alla funktioner som en bil levereras med skall fungera vid normalt användande, så jag kör alltid värmaren i auto-läge. Varför ha funktioner som man inte vågar använda, då är man ju tillbaka till 50-talet. Man tar på sig finkläderna och använder bilen bara på söndagar, givetvis med överdragsklädsel så inredningen är i nyskick när bilen är skrot. Nej använd bilen som bil det är ingen altartavla, givetsvis skall man sköta den men använd alla funktioner det mår de bra av.
av Rattfrossa
Mwi skrev:
joel80 skrev:
volvojesus skrev: De flesta Dieselbilar i Sverige har tillsatsvärmare (bränsledriven) och den är oftast inställd på att värma upp kupén under kallstarter vid kall väderlek.
Det går oftast att stänga av denna men då förblir kupén mycket kallare innan motorn ger tillräckligt med värme.
Jag ser till att ha den avstängd den absolut största tiden under året. Kör man kortare resor till dagis och jobb och ibland med fler stopp för handling mm blir det väldigt många korta starter för värmaren vilket inte alls är bra för dess livslängd! Då kör jag istället direktstart på den innan avfärd om det behövs för att få upp värmen, eller tidsinställning via appen.
Endast när det är extremt kallt nån vecka kan jag låta den stå på auto. Och nån gång har jag under längre resa dragit igång den genom att ändra till auto i typ 30min för att sen stänga av den. Går ju rätt smidigt att göra så via rattknapparna.
Jag förutsätter att alla funktioner som en bil levereras med skall fungera vid normalt användande, så jag kör alltid värmaren i auto-läge. Varför ha funktioner som man inte vågar använda, då är man ju tillbaka till 50-talet. Man tar på sig finkläderna och använder bilen bara på söndagar, givetvis med överdragsklädsel så inredningen är i nyskick när bilen är skrot. Nej använd bilen som bil det är ingen altartavla, givetsvis skall man sköta den men använd alla funktioner det mår de bra av.
+1
av Jacobsson
Vad jag dock fått lära mig är att dieselvärmare även drar batteri och även förkortar livslängden på batteriet.
Hade en xc60 som jag efter ett drygt år fick byta batteri på och enligt Volvo var det värnaren som gjort slut på batteriet.
Startade jag värmaren två gånger innan en start var batteriet dött.(jag startade via appen men kom inte iväg, en stund senare startade jag den igen och sen när jag kom ut var batteriet slut)
Min nuvarande V70 har dock inte haft Sanna problem så det kanske är löst. Får även hoppas att jag slipper problemet i xc90n
Användarvisningsbild
av Perra83
Jacobsson skrev:Vad jag dock fått lära mig är att dieselvärmare även drar batteri och även förkortar livslängden på batteriet.
Hade en xc60 som jag efter ett drygt år fick byta batteri på och enligt Volvo var det värnaren som gjort slut på batteriet.
Startade jag värmaren två gånger innan en start var batteriet dött.(jag startade via appen men kom inte iväg, en stund senare startade jag den igen och sen när jag kom ut var batteriet slut)
Min nuvarande V70 har dock inte haft Sanna problem så det kanske är löst. Får även hoppas att jag slipper problemet i xc90n
Hur ofta stödladdade du batteriet?
av perhall
Inte många dagar sin min kompis ringde och sa att värmaren laddat ur hans V70... de problem det skapade var ju större än glädjen av värmaren under tre år... och stödladda är ju också lite jobbigt...

Jag är personligen inte mycket för värmare. Går ju alltid ut i vinterkläder på vintern och det är inte många dar om året som det är is på rutan. Har haft det på flera bilar men sällan använt det.
Användarvisningsbild
av joel80
Jag använder värmaren och startar via appen innan avfärd skapligt ofta på vintern.. Nu kan jag i och för sig värma med enbart el också, men i förra bilen var dieselvärmaren guld värt, innan avfart. Men under resorna fann jag ingen vits av att ha den i autoläge och dra igång i tid och otid. Det var/är varmt i kupén ändå. Speciellt om man värmt upp innan.

Kortare resor blir det ofta så att jag inte drar igång den vare sig innan eller under.
av AndS
Men nu är det två olika frågor som diskuteras.
* Den initiala var nyttjandet i autoläge och att det skulle bli problem med värmaren, ev. kräva service och reparation. Den är till för att kupen snabbare ska bli varm vi låga temperaturer men också för att motorn ska jobba vid rätt arbetstemperatur vilket säkert alla inte tänker på (hjälper inte om man har mycket kläder på sig i bilen då :wink: )

* Sedan har vi frågan om nyttjande av batteri. Är beroende av körsträckor men där batteriladdning är en del av funktionen för att få en varm bil om man har korta körsträckor. Underhåller man inte batteriet med laddning kommer det säkert att behöva bytas med några års intervall, men ingen större kostnad utifrån en V90/XC90 driftkostnad/värdeminskning.

Egen erfarenhet med underhållsladdning 3-4 ggr/år (ca 1gång/månad vinterhalvåret) så blev det byte efter ca 6-7 år och gjort på Volvoverkstad för ca 1200-1300kr.
Men här är det väldigt individuellt, vart i landet man bor, körsträckor, etc, så något generellt svar kan inte ges.
  • 1
  • 6
  • 7
  • 8
  • 9
  • 10

Hej! För ett tag sen när jag skulle iv&a[…]

Det kommer inte upp nån felkod, har kollat d[…]

Uppdatering: Lagt tillbaka kontakten så den […]

Den grova slangen var ansluten. Var bara mellan in[…]