Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av joel80
perhall skrev:
drawman skrev:
perhall skrev:Ja, XC70 måste ha minst 18" om den har std-chassi och absolut inte åretruntdäck
Med nordiska friktionsdäck tror man att Allroaden körs i upphöjt läge fast den är i dynamic mode, däck är helt avgörande för hur bilen går... och därför är jag mäkta förvånad över att Volvo säljer nya XC70 med åretruntdäck... i Sverige...
Det är inte "åretrundäck" som XC70:s blev levererade med förr, M+S står även ibland för "Mud & Sand", alltså "offroad" inspirerade däck. Ej att förväxla med "Mud & Snow" däck!
Beror på vilka däck du menar. Jag känner väl till skillnaden mellan året-runt-däck och M+S. Men de däck som XC70 levererats med, Conti Cross Contact LX Sport, är faktiskt ett året-runt-däck och har sajpningar för att köra på snö...

Så här ser mönstret ut :

http://i.auto-bild.de/ir_img/1/0/2/9/8/ ... 0d9c16.jpg

Såna sitter i både 17 och 18 tum på nya svensksålda XC70...
Finns inga "året runt däck" som är godkända i Sverige. Antingen är dom vinterdäck (däck speciellt framtagna för vinterförhållanden) och får köras med även på vintern eller så är det däck som inte räknas som vinterdäck och då får dom inte används vintertid.
Däcken ovan finns av vad jag kan se inte med på listan över godkända vinterdäck och får alltså bara användas under sommarhalvåret... Där dom för övrigt är sämre än "vanliga" sommardäck på vanlig väg p.g.a den djupare mönstringen. (ger instabilitet.)

http://www.stro.se/information/vinterda ... sverige-2/
av perhall
Det är stor skillnad mellan a/ M+S-märkta sommardäck, som är vanliga i USA. Det handlar då om Pirelli Zero, MIchelin Primacy och andra bra sommardäck som fått en lite annan gummiblandning.

b/ året-runt-däck.

Jag hade en pressbil XC70 svensksåld fullutrustad med 17" förra sommaren. Tyckte den var extremt vinglig. Vid ett tillfälle började bilen kasa framåt och antisladd grep in i en kurva fast jag körde normalt. Sen såg jag att den hade dessa Conti åretruntdäck.

Min kompis fick en av de sista XC70 på försommaren, han har också såna Conti men 18"...
Användarvisningsbild
av VolvoB20
joel80 skrev:[
Däcken ovan finns av vad jag kan se inte med på listan över godkända vinterdäck och får alltså bara användas under sommarhalvåret... Där dom för övrigt är sämre än "vanliga" sommardäck på vanlig väg p.g.a den djupare mönstringen. (ger instabilitet.)

Exakt, "Volvo speciellt utvalda däck" är förbjudet på vintern och helkass på sommaren. Är det därför det är speciellt utvalt ?

Så tillvida det inte var den lokala bilhandlaren som hade hittat något däck i källaren man slängde på vid leveransen, vilket inte var Volvo reccomended.

BTW, det är inte det djupare mönstret som ger de sladdriga köregenskaperna utan alla sajpningarna.

Men kan man lita på STRO listan ????? Gislaved Nordfrost 200 tex är ju inte med på den ???? VAd är det för fel på det på vintern ????

Bild
av Lövet
Kanske krävs att man betalar nån slags avgift för att hamna på den listan?
Användarvisningsbild
av VolvoB20
Lövet skrev:Kanske krävs att man betalar nån slags avgift för att hamna på den listan?
Huvva, det är väl den listan polisen använder när man delar ut böter ?
av perhall
Det är sajpningarna, gummiblandningen och stommen som gör däcken vingliga... mycket mönster (9 mm) hjälper inte direkt heller...
av III
VolvoB20 skrev:

Exakt, "Volvo speciellt utvalda däck" är förbjudet på vintern och helkass på sommaren. Är det därför det är speciellt utvalt ?

Så tillvida det inte var den lokala bilhandlaren som hade hittat något däck i källaren man slängde på vid leveransen, vilket inte var Volvo reccomended.

BTW, det är inte det djupare mönstret som ger de sladdriga köregenskaperna utan alla sajpningarna.

Men kan man lita på STRO listan ????? Gislaved Nordfrost 200 tex är ju inte med på den ???? VAd är det för fel på det på vintern ????

Bild
Dubbdäcken är inte med på listan, bara dubbfritt
Användarvisningsbild
av VolvoB20
III skrev:
VolvoB20 skrev:

Bild
Dubbdäcken är inte med på listan, bara dubbfritt
Jag frågade ju varför det inte är godkänt som fulldubbat. Vad är det som gör att detta däck har så kass grepp fulldubbat att man inte får köra med det på vintern.

Man får ju inte köra med det på sommaren heller eftersom det är dubbat, det är alltså totalförbjudet.
av III
Du får gärna använda det på vintern. Dubbade däck anses vara avsedda för vintern och behöver därför ingen lista. STRO:S lista tar bara upp dubbfritt då det är där det finns osäkerhet. Dvs finns odubbat däck med på listan är det godkänt som vinterdäck, är det inte med är det per definition inget vinterdäck.
Dubbdäcken är inte med på listan, bara dubbfria.
Användarvisningsbild
av joel80
Dubbdäck är med på listan, men Gislaved Nordfrost 200 släpptes för bara nån månad sen så det har tydligen inte hunnit in på listan än. Föregångaren Gislaved Nordfrost 100 är med.

Jag blev nyfiken och drog iväg ett mail till stro. :)
  • 1
  • 7
  • 8
  • 9
  • 10
  • 11
  • 22

Här kan du köpa ny kontakt, egentligen b[…]

Mottagare sitter i innerspegeln om jag minns.

XC60 2026 pureläge

Modeller fram till ~22 med 11,6kWh batteri har b[…]

Vet inte vad det sitter för glödlampor m[…]