Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Så uppmärksammat som detta blivit nu så kan väl försäkringsbolagen inte krångla längre...förut innan detta blev allmänt känt så var ju bolagen svåra att ha å göra med, men nu borde det gå smidigt kan man tycka då det är vardagsmat.
När man har läst den här tråden känns det som att keyless skapar dubbelt så många problem som det löser (om det nu överhuvudtaget fanns några problem att lösa?)
Ha koll på misstänkta personer när man handlar på ICA, lägga nyckeln i en skärmbox vareviga gång man parkerar o.s.v.
Keyless-funktionen har ju liksom skjuit sig själv i foten om man säger så i brist på bättre liknelse.
kebabpizza skrev:När man har läst den här tråden känns det som att keyless skapar dubbelt så många problem som det löser (om det nu överhuvudtaget fanns några problem att lösa?)
Ha koll på misstänkta personer när man handlar på ICA, lägga nyckeln i en skärmbox vareviga gång man parkerar o.s.v.
Keyless-funktionen har ju liksom skjuit sig själv i foten om man säger så i brist på bättre liknelse.
Ha koll på suspekta personer bör man alltid göra eftersom den vanliga hederliga tryckknappöppningen också är utsatt:
* Man störsänder så att bilen inte låses (alldeles för få kollar faktiskt att bilen låses!)
* Man spelar in signalen när bilen öppnas och kan sedan lätt åka hem till bilägaren och låsa upp bilen. Rattar är om inte annat synnerligen eftertraktade.
Xanthopteryx skrev:* Man spelar in signalen när bilen öppnas och kan sedan lätt åka hem till bilägaren och låsa upp bilen. Rattar är om inte annat synnerligen eftertraktade.
Snabbsvar
Ska ju inte funka eftersom signalen är olika varje gång. Ratten själ man genom ett klassiskt glaskross...
Xanthopteryx skrev:Ha koll på suspekta personer bör man alltid göra eftersom den vanliga hederliga tryckknappöppningen också är utsatt:
* Man störsänder så att bilen inte låses (alldeles för få kollar faktiskt att bilen låses!)
* Man spelar in signalen när bilen öppnas och kan sedan lätt åka hem till bilägaren och låsa upp bilen. Rattar är om inte annat synnerligen eftertraktade.
Rullande koder gör att det inte fungerar med inspelning av fjärrkontroller numera.
Och inbrott, ja det löses ju enkelt med en sten eller något mer sofistikerat verktyg och det är ju något alla bilägare får leva med.
Startspärren går tydligen att lösa på vissa bilar men kräver ju ett fysiskt ingrepp vilket gör keyless till ett betydligt mer lättfångat byte numera.
Jag värderar smidigheten och bekvämligheten med keyless väldigt mycket, skulle inte vilja vara utan.

Att hitta en lösning med tidsmätning på signalen och en indikering från nyckel vid upplås/start (pip, vibration, blink) med möjlighet till att avbryta starten skulle ta bort flesta tillfällen.

Ev kan ett krav på en bekräftelse vid start (dvs knapptryck på nyckeln) vara intressant men då blir det fler moment igen.

Hade också varit intressant att kunna sätta bilen som stulen i VOC och att den då inte går att köra fortare än typ 30, v-blink på, larmar och andra otrevligheter som drar till sig uppmärksamhet. Risk finns dock för att det missbrukas.
Köpte två fodral på CDON . Reservnyckeln ligger i den ena och när jag kommer hem stoppar jag in även den andra i fodralet. När jag är ute med bilen släpar jag inte med mig fodralet. Visst blir det ett extra steg jämfört med att ha nyckeln liggande i jackfickan, men samtidigt är det lättare att hitta nyckeln i den röriga byrålådan i hallen när de ligger i det mer synliga fodralet.
  • 1
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8
  • 9

Poäng på det där med displayer, me[…]

Jag kopplade in å körde testen för[…]

Tar man bort skatterna får man mer öve[…]

Den "vanliga" facelift-grillen har kro[…]