Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Kan även flika in att der fungerar klockrent på min V60 2016, frost och isfritt inom någon minut kring kameran efter att bilen startat och använder aldrig defroster.

Ska bli kul att se om detta fenomen även härstammar på nya XC60, hämtar min på fredag så då ska det testas och postas bilder :)
Volvordesign89 skrev:Kan även flika in att der fungerar klockrent på min V60 2016, frost och isfritt inom någon minut kring kameran efter att bilen startat och använder aldrig defroster.

Ska bli kul att se om detta fenomen även härstammar på nya XC60, hämtar min på fredag så då ska det testas och postas bilder :)
Sprid gärna här också, inte bara i 60-forumet. =)
Xanthopteryx skrev:
Volvordesign89 skrev:Kan även flika in att der fungerar klockrent på min V60 2016, frost och isfritt inom någon minut kring kameran efter att bilen startat och använder aldrig defroster.

Sprid gärna här också, inte bara i 60-forumet. =)
Absolut!
AndS skrev:
fmcarv skrev: Testade lite imorse. Tyvärr glömde jag att ta kort.
Kan bekräfta att slingorna funkade bara när jag satte på max defroster.
Och jag kör enbart max defroster vid de få tillfällen när det blir imma på insidan av rutan, så det kanske finns någon logik i mina gissningar att syftet är att hålla rent rutan på insidan med elslingorna för kamera/radar. Utvändigt är det tänkt att man ska skrapa rent innan man åker om det det finns is/frost på rutan.
Men skrapa rutorna. Jag kör värmare för att slippa skrapa. Ska man då behöva ta fram skrapan och endå skrapa 20x20cm menar du när de sitter slingor som ska isa av?

Så var de inte på min förra bil. Där funkade slingorna som tänkt.

Slingor mot kondens? Nån tidigare i tråden påstod att de droppade vappen från lådan inne i bilen.

Så för mig känns det som ett uppenbart fel.

Skickat från min SM-G930F via Tapatalk
Jensi skrev: Jag kör värmare för att slippa skrapa. Ska man då behöva ta fram skrapan och endå skrapa 20x20cm menar du när de sitter slingor som ska isa av?
Nja, jag citerade Volvos manual att man ska hålla rent rutan framför kamera/radar och jag själv skrapar bara när det sitter is kvar i kanterna även om man kört bränslevärmaren. Men personligen ser jag inget större problem att skrapa rent, man måste ändå göra rent bilen om det snöat, etc.
Men som sagt, jag har bara fått varning EN gång under 13 månader och 2500mil som vi haft bilen och många körningar under kyla/snö, den gången var det ett litet snöflak som glidit över som jag slarvat att ta bort.
Så frågan är om det verkligen är ett problem då det verkar som ytterst få sett en sådan varning, enligt tråden, så det kanske letas efter ett problem som inte finns, men vad vet jag :wink:
Jensi skrev:
AndS skrev:
fmcarv skrev: Testade lite imorse. Tyvärr glömde jag att ta kort.
Kan bekräfta att slingorna funkade bara när jag satte på max defroster.
Och jag kör enbart max defroster vid de få tillfällen när det blir imma på insidan av rutan, så det kanske finns någon logik i mina gissningar att syftet är att hålla rent rutan på insidan med elslingorna för kamera/radar. Utvändigt är det tänkt att man ska skrapa rent innan man åker om det det finns is/frost på rutan.
Men skrapa rutorna. Jag kör värmare för att slippa skrapa. Ska man då behöva ta fram skrapan och endå skrapa 20x20cm menar du när de sitter slingor som ska isa av?

Slingor mot kondens? Nån tidigare i tråden påstod att de droppade vappen från lådan inne i bilen.

Det var jag...
Har haft bilen hos volvo men då jag jobbat em så har jag inte fått ut den än ( hämtar i morgon) meken snackade om fuktiga mattor när jag lämnade in men jag har ju haft en my12 som inte uppvisade de här beteendet OBS isen är inte på utsidan utan det blir kondens i omfattningen så att det rinner ur kamerahuset...

Rapporterar när jag fått bilen
Enligt Volvo och V90 ska automatiken sköta slingorna när temperaturen är under +4 grader eller om kameran detekterar att det finns något som stör avkänning framför. Glömde kolla vilken temp som avsågs, men är syftet att hålla rent på insidan borde det vara innetemperaturen och har man då kört värmaren så kommer inte slingorna att aktiveras (om jag nu gissar rätt). Liknande finns med stol/rattvärme om man kör automatik att om temperaturen är över 10-12 grader så aktiveras inte värmen.
oldtimersmc skrev:
Jensi skrev:
AndS skrev: Och jag kör enbart max defroster vid de få tillfällen när det blir imma på insidan av rutan, så det kanske finns någon logik i mina gissningar att syftet är att hålla rent rutan på insidan med elslingorna för kamera/radar. Utvändigt är det tänkt att man ska skrapa rent innan man åker om det det finns is/frost på rutan.

Det var jag...
Har haft bilen hos volvo men då jag jobbat em så har jag inte fått ut den än ( hämtar i morgon) meken snackade om fuktiga mattor när jag lämnade in men jag har ju haft en my12 som inte uppvisade de här beteendet OBS isen är inte på utsidan utan det blir kondens i omfattningen så att det rinner ur kamerahuset...

Rapporterar när jag fått bilen
Läcker säkert. De som limmar i rutramen skarvar ofta precis vid spegeln om de inte når helt över. Nuförtiden är de instruerade att limma sömlöst på rutan istället, eftersom det ofta läckte vid ”skarven”. Inte alla som gör som dom blir tillsagda däremot.
  • 1
  • 6
  • 7
  • 8
  • 9
  • 10

Tmap sensor på insuget? Alternativt egr som […]

Bump! Har även liknande problem! Finns det n&[…]

Funderar på att leta lite på skroten[…]

Det börjar bli hög tid att bagageutr[…]