- mån 18 sep 2017, 05:35
#1198414
Vad gäller batterier måste du även ta hänsyn till brytningen och förädlingen av de ingående ämnena. Däri ligger stora utsläpp, och miljöpåverkan. Sedan skall uttjänta batterier tas om hand. Även det kostar olika ämnen och energi. Och så skall batterifabriken byggas, och folk skall ta sig till och från jobbet.
Livscykelanalys är komplext, men intressant.
joel80 skrev:Miljöbelastningen beror till störst del på hur stor del av elprodutionen som är fossil i landet där batterierna tillverkas.Man få tänka på att Libatterier slits även av ålder. På så sätt är det svårt att avgöra livslängd genom att titta på taxi.
Man sa 3000-8000 mil innan det är ikappåkt (beroende på batteristorlek och storlek på bil) om det är med 70% fossil el.
(Fortfarande är livslängden på bilarna minst 16k mil.. På de större elbilarna som finns verkar det vara minst det dubbla. Många Tesla taxi har kommit över 20 000 mil och det finns de som kört både 30 och 40000 mil nu, med mindre degradering än 10% av batteriet. :)
När det gäller Tesla så kör dom på väldigt mycket egen solkraft så dom har satt upp eget för att få renare förbrukning än USA-mixen. (Dock precis börjat tillverka batterierna i sin egen fabrik, tidigare importerat från LG-Chem som har fabriker lite varstans. Där har säkert elmixen varit med stor del fossil.)
Den stora batteriefabrik som nu planeras i Sverige (I Västerås eller Skellefteå) räknar med att komma igång till 2020. Med ett batteri från den fabriken handlar det om utsläpp (om vi räknar på svenka elmixen) som bara motsvarar ett par hundra mil med fossilt drivmedel.
Källsortering funkar väl extremt bra i Sverige? Vi får ju enormt liten del på tippen av vårat avfall? I många andra länder funkar det sämre... :(
Vad gäller batterier måste du även ta hänsyn till brytningen och förädlingen av de ingående ämnena. Däri ligger stora utsläpp, och miljöpåverkan. Sedan skall uttjänta batterier tas om hand. Även det kostar olika ämnen och energi. Och så skall batterifabriken byggas, och folk skall ta sig till och från jobbet.
Livscykelanalys är komplext, men intressant.