Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Xanthopteryx
joel80 skrev:Miljöbelastningen beror till störst del på hur stor del av elprodutionen som är fossil i landet där batterierna tillverkas.
Man sa 3000-8000 mil innan det är ikappåkt (beroende på batteristorlek och storlek på bil) om det är med 70% fossil el.
(Fortfarande är livslängden på bilarna minst 16k mil.. På de större elbilarna som finns verkar det vara minst det dubbla. Många Tesla taxi har kommit över 20 000 mil och det finns de som kört både 30 och 40000 mil nu, med mindre degradering än 10% av batteriet. :)

När det gäller Tesla så kör dom på väldigt mycket egen solkraft så dom har satt upp eget för att få renare förbrukning än USA-mixen. (Dock precis börjat tillverka batterierna i sin egen fabrik, tidigare importerat från LG-Chem som har fabriker lite varstans. Där har säkert elmixen varit med stor del fossil.)

Den stora batteriefabrik som nu planeras i Sverige (I Västerås eller Skellefteå) räknar med att komma igång till 2020. Med ett batteri från den fabriken handlar det om utsläpp (om vi räknar på svenka elmixen) som bara motsvarar ett par hundra mil med fossilt drivmedel.

Källsortering funkar väl extremt bra i Sverige? Vi får ju enormt liten del på tippen av vårat avfall? I många andra länder funkar det sämre... :(
Man få tänka på att Libatterier slits även av ålder. På så sätt är det svårt att avgöra livslängd genom att titta på taxi.
Vad gäller batterier måste du även ta hänsyn till brytningen och förädlingen av de ingående ämnena. Däri ligger stora utsläpp, och miljöpåverkan. Sedan skall uttjänta batterier tas om hand. Även det kostar olika ämnen och energi. Och så skall batterifabriken byggas, och folk skall ta sig till och från jobbet.
Livscykelanalys är komplext, men intressant.
Användarvisningsbild
av joel80
Ja du har rätt i åldersdelen.. Men av vad man ser på de elbilar som nu börjar bli till åren är att dom ändå håller bättre än man trott. Och batterierna bör blivit skapligt mkt bättre sen de första kom ut på marknaden.

Brytningen och förädlingen står ändå för en mindre del av energiåtgången vid batteritillverkningen av vad jag läst. Det är ändå skapligt små mängder av t.ex litium och kobolt i ett batteri på några hundra kilo.
Men brytningen är såklart viktig att få kontroll på också.. Speciellt kanske p.g.a dom arbetsförhållanden som råder i vissa av länderna. Märkligt och synd att den diskussionen kommit upp först nu med elbilar och att ingen brytt sig när mobiler och datorer ökat efterfrågan med det mångdubbelt från tidigare. :/

Northvolt berättade i sin information till kommunerna hur deras fabrik också kommer kunna ta hand om batterierna efteråt.

Men direkt då de tas från bilarna har dom fortfarande många års livslängd kvar och kan användas som lokal lagring för t.ex solel eller bara för att utjämna elanvändandet i ett hus.

Jag håller med om att det är rätt komplext, och intressant.
av perhall
Liknelsen med källsortering handlar om att i början funkar allt sånt halvbra, efter ett antal år oftast jättebra. Som s/s, ingen kommer stänga av det om 10 år...
Användarvisningsbild
av joel80
Ah.. sorry.. jag som var trött och inte förstod. :)
av perhall
joel80 skrev:Ah.. sorry.. jag som var trött och inte förstod. :)
Eller jag som uttryckte mig oklart... eller båda:)
Användarvisningsbild
av VolvoB20
Källsortering har fler likheter med elbilar. Man kan inte bara fokusera på en sak, som tex bilen, man måste ju kunna producera tillräckligt med el och el som är producerad med låg miljöbelastning annars faller allt.

Som med källsortering, man kan vara världsbäst på sortering men nad spelar det för roll när kedjan brister och ingen tar hand om avfallet, Man har ju tex stora mixer/blandningsanläggnginar som mixar ihop det källsorterade avfallet innan det förbränns.

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/orebr ... -allt-anda
Användarvisningsbild
av joel80
Jo det där är ju inte bra.. men beror enligt artikeln på att folk är för dåliga när dom slänger i sånna där papperskogar:
Problemet i Örebro är alltså att allt för många struntar i, eller missar, i vilket fack som skräpet ska kastas.

– Nu är det blandat hej vilt i de olika fraktionerna, säger Jonas Harrysson på Örebro kommun.

Det är han som är gruppchef för de kommunanställda som tömmer alla papperskorgar. Varje genomskinlig säck granskas, men hittills har alldeles för stor del varit felsorterat för att det ska gå att källsortera som det är tänkt.

– Det är tråkigt, givetvis. Man har ju gjort det här för att man ska ha en chans att göra rätt även när man är på allmän plats, i city. Det är synd att det inte funkar.
Och jag håller med om att för att det ska bli rejäl minskning i utsläppen med elbil så behövs det jobbas på flera fronter och man måste se till hela kedjan. Eftersom man inte gör det med dagens bilar och att en stor del går på fossilt bränsle hela tiden så blir ändå en viss minskning av utsläppen även om någon del falerar. Så att man satsar på att gå över till elbilar är inte helt fel, om man samtidigt jobbar fört t.ex renare elproduktion. Vi måste inte ha helt ren el innan man börjar, det kommer ju ta lång tid att byta ut hela bilparken till elbilar om det nu blir det som lösning.
av Jacobsson
Jo, sen är det rätt dyrt med ren el.
Jag betalar extra för "grön" el, har annars i alla år förhandlat ner priset för el så gitt det går.
När jag nu vill ha det gröna alternativet finns inte ett enda argument kvar. Säger jag att jag vill ha 100% grön el och till billigaste priset får jag till svar att det inte går men brun el är billigare...
Så nu är elräkningen dyrare än tidigare men samvetet är dyrköpt..
Förnekelse är billigare, fråga en viss herre i landet i väst.
Kanske är för sent att få tillbaka tråden där den började men.
Jag fullkomligt älskar T8an, tycker det är den bästa drivlinan jag kört. Har dock bara kört Tesla vid tio tillfällen och sammanlagt 2h typ.
Det är sjukt pigg, skönt att se kalendern på den enorma skärmen även om det finns nackdelar även med synlig kalender.
Den är innovativ, rolig och man gläds alltid åt att få vara först, även om det har sitt pris.
Jag ville ha miljöbil, eldrift men kör långa resor så behöver även bensin.
Vi är 6 i familjen så därav blev det en XC90 T8. Jag ångrar mig inte till 99,9% av dagarna.
0,1% är när hela familjen gått varandra på nerverna och ska pressa oss in samtidigt eller när det spöregnar och alla ska pressa sig in samtidigt för det är ett jäkla pusslande med barnstolar, babyskydd och säten som ska skjutas runt innan alla är inne blöta som får. Näh då vill jag hellre ha en Multivan...
Användarvisningsbild
av joel80
Finns ju mängder med elbolag som inte ens handlar med fossila elproducenter. Jag har inte betalat mkt extra för min rena el på många år, och hoppar friskt mellan elbolagen. Varit nere på 68öre inklusive skatter och överföringsavgift under en tremånadersperiod. Just nu ligger jag på ca 90öre inklusive skatter och överföringsavgiften.
Användarvisningsbild
av VolvoB20
joel80 skrev:Jag hoppas innerligt på att det finns ett vettigt elbilsval med dragkrok när jag har byte om 1.5 år. :)
Annars får det räcka med dragkrok på andrabilen.. Men det vore riktigt fint om det gick att få krok på min kommande bil. :) Jag har dock lite mer tid än dig att vänta. ;)
Ja, om inte du Joel väljer en 100% elbil vid nästa bilbyte, du som är Sveriges allra mesta elbilshardcoresupporter då kan vi officiellt utropa elbilens framtid som död och begraven. Ansvaret vilar tungt på dina axlar.
  • 1
  • 6
  • 7
  • 8
  • 9
  • 10
Generator laddar ej batteriet

Byt lampan i instrumenthuset så löser d[…]

Mät på batteriet samtidigt som du f&oum[…]

Polestar 5

Ser riktigt bra ut, sen är frågan om &q[…]

Du kan behöva nollställa dator minnet i […]