Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Det är verkligen magiskt att Volvo har så oerhört dålig koll på sin tekniska data. Det är verkligen fel jämt vid nyintroduktioner.
I Bygg min Volvo, ser det även ut som att växellådsföraren är bytt till samma typ som i T8 och i xc40. Den elektroniska varianten alltså..

Inscription-paketet innehåller nu en Orrefors-knopp i glas verkar det som.
Skatten på mildhybriderna blir lite lägre också va? Dom kommer inte ner till bonus-gränsen.. Men ett par tusenlappar skillnad borde det väl bli?
Ja är inte det hela poängen med bonus-malus? Att göra bilar med mindre utsläpp billigare. 15% måste ju märkas på den inte speciellt linjära skalan jag antar att vi har.
valln skrev:Jo, men nog tycker jag att Volvo med de nya mild-hybriderna borde komma ner till en skatt på under 1000 kronor per år i det nya skattesystemet...det gör ju nya RAV4 som är en suv!
Men RAV4 är en hybrid i den meningen att den har elmotorer som driver själva bilen. Definitionen på hybrid vs. mildhybrid är ju lite luddig men det Volvo menar med mildhybrid är att man på elektrisk väg hjälper förbränningsmotorn t.ex. att elektrifiera många av dom aggregat som tidigare ofta drevs av rem eller kugghjul. Kompressor, AC-pump, kylvattenpump, oljepump...osv.
Exakt. Rav4 är en ”riktig” hybrid med mycket större batteri än Volvos mildhybrider. Volvos system liknar det som sitter i Audi A6 och Q7, dvs i princip ett utökat Start/Stopp
Lövet skrev: sön 24 feb 2019, 19:09 Exakt. Rav4 är en ”riktig” hybrid med mycket större batteri än Volvos mildhybrider. Volvos system liknar det som sitter i Audi A6 och Q7, dvs i princip ett utökat Start/Stopp
Precis, mildhybrid kan jämföras med en mer kraftfull start stopp. Exempelvis kan motorn stängas av helt vid coasting. Mildhybridystemet kan också hjälpa till när motorn inte arbetar vid optimala förhållanden. Vad det gäller maulus gissar jag att det högst gör ett par hundralappar per år. Jämför med nya A6 som är mildhybrid.
Fördelarna med en mildhybrid ligger faktiskt inte i huvudsak på förbrukningssidan även om den ju inte går upp.
Förbränningsmotorn kan få hjälp av elmotorn när den är som svagast. Vid start (efter en start/stopp) som nämndes samt att få upp övertrycket med eldriven kompressor.
Det är väl dock en ganska bra "utväxling" på sänkning av bränsleförbrukningen?
mildhybrid gör ju varken till el från i praktiken, på papperet ser det såklart annorlunda ut. Mildhybrid är ju bara ett sätt att få ner utsläppen.....på papperet för i verkligheten gör den noll nytta.

Nu spelar det ju ingen roll för mildhybrid blir ju standard ett tag framöver och kostar ju inget extra, men att tro att den påverkar något,nä. ungefär som att start/stopp skulle sänka din bränsleförbruking.
  • 1
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8
  • 9
Halvljus

Jag har en V50 -11 som jag var och besikta. Jag fi[…]

Är det en bärarmsbussning som håll[…]

Tmap sensorn är bytt och egr är bort pro[…]

Välkommen ut i trafiken

Om jag komer ihåg rätt så är[…]