Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Robbi skrev:
Det är ju ingen liten irriterande förändring utan direkt avgörande för hur du uppfattar hela bilen. Det är ju också konstigt att du måste sitta i taket, du har inte testat någon halvvariant och att justera ratten något? Tråkigt att du uppfattar det så. Jag har däremot aldrig kört en skönare bil, som man sitter så bra i. Jag hade en XC70 Sport edition och den fick jag sittvärk av.
Jag provade idag att sänka stolen, satt inte mer än 5 minuter innan det började kännas obehagligt i ryggen, fick räta upp stolen igen.

Får i värsta fall stå ut med "det lilla äcklet" som bilen kallas tills vi kört/betalt såpass att vi är ifatt, så får jag byta då. Värre är det för Bilia i stan där jag bor - som inte får goda vitsord, flera känner säljaren ifråga och blir seriöst förvånade att han inte tar ett större ansvar efter sin fadäs..
Här är jag säkert känd som en gnällpitt, dom som känner mig - känner mig som seriös och jäkligt rak och reko..

Alla som frågar om nya bilen får en saklig redogörelse om min upplevelse och erbjudande om att köra eller låna bilen precis hur mycket dom vill - många bekanta har varit sugna på en V90 men faktiskt avstått efter utläggning. Förlusten blir nog större hos andra (Volvo/Bilia) i längden tror jag - även om dom tyvärr inte ser det tydligt..
Johanu71 skrev:
riha skrev:
ansjo skrev:Delningen av baksätet, mindre tank....

I second that.

Att de tagit bort 40/20/40 delning är ju helt ofattbart! Tillbaks till 90-talet känns det som.
I min v60, förra XC60 och XC70:n innan dess, med 40/20€40 delning så kan ju både barnen åka med i barnsältet, men man kan ändå lasta in grejor mellan dem, men det skiter sig i V90:n.

Sen att de dragit ner tankens storlek är också helt ologiskt. Behåll 70 liters tank och låt folk komma längre istället om nu bilen drar mindre än vad ens föregående bil/modell kanske drog.
Storleken på tanken är ju ett skämt, speciellt om man kör mycket, vilket jag gör (5-6 000 mil/år).
Håller också med om baksätesfällningen, plus den löjligt lilla genomladtningsluckan. Vad faan är det för brevinkast???
Körde tre löv-krattor till ungarnas krattdag på idrottsplatsen. Gick precis men det är faan om jag hade lyckats få in en kratta till.
Det är jag och en till i familjen som åker skidor. Har alltid lastat skidfodralet inne i bilen i mitten. Det är garanterat kört nu.
Får väl göra som alla andra och skaffa takbox (vilket man lär få göra ändå om man skall få med sig det som XC70 svalde).

Ja, samma här på båda punkterna.
Kör runt 5000+ mil om året, min kommande V90 AWD har iaf 5 liter mer tankutrymme än en som inte har AWD, men ändå mindre än vad jag har i min V60 idag.
Jag använder fällning av mellansätet idag rätt mycket, bygggrejor mm, det kommer bli ett helvete i v90:n, speciellt om båda barnen skall med.
Som tur är har jag takobx och räcken, men det är ändå smidigt att bara skicka in skidorna mellan sätena...
Jag kan tyvärr inte hålla med angående sitthöjden i s v 90. Jag testade bpda och tyckte att jag satt riktigt bra. Jag är 194cm lång. Det är en smaksak.
Jag kan tyvärr inte hålla med angående sitthöjden i s v 90. Jag testade båda och tyckte att jag satt riktigt bra. Jag är 194cm lång. Det är en smaksak.
sony skrev:Jag kan tyvärr inte hålla med angående sitthöjden i s v 90. Jag testade båda och tyckte att jag satt riktigt bra. Jag är 194cm lång. Det är en smaksak.
Du som är något längre än mig - med stolen nere, får du inget tryck i ländrygg/höft?

Hur har du stolen inställd?
Flajjan skrev:
perhall skrev:Kuriosa, eller inte: min pappa sålde en 850-96 till en man som var 202 lång och även frun va lång. de satt aldrig bra i den... och gillade inte bilen... tills de en dag kom på hur man ställer in allt, sen blev de supernöjda...
Antar att detta var tillägnat mig, inte för att vara messersmits.. Men haft bil i 21 år, kört mellan 5,000 och 7,500 mil per år sedan start, tror att jag har haft 20 bilar, om det räcker, att justera stolar har jag inga problem med..
Ville egentligen bara understryka att sittställningen är helt avgörande för vad man tycker om en bil... till saken hör att 850.n var extremt krånglig att ställa in... säkertminns någon här...
Flajjan skrev:
SundanceKid skrev:Jag är 2 meter och sitter perfa!
Hur har du ställt in stolen?
Har du sänkt framdelen så lågt det går? Min är utan benförlängning då jag upplevde att just den biten skapade en sänkt hållning.

Jag kör i alla fall stolen i bott, höjer sedan upp en aning, så att det inte blir kupad sittställning, sedan justerar jag benlängd och då kommer jag en bit bak. Jag justerar sedan ratten, uttökar längden på den, drar den till mig. Där någonstans hittar jag rätt. Jag är 183 cm.
Flajjan skrev:
sony skrev:Jag kan tyvärr inte hålla med angående sitthöjden i s v 90. Jag testade båda och tyckte att jag satt riktigt bra. Jag är 194cm lång. Det är en smaksak.
Du som är något längre än mig - med stolen nere, får du inget tryck i ländrygg/höft?

Hur har du stolen inställd?

Jag komer inte ihåg. Visst sitter jag lägre i s v 90 men jag kan inte säga att det var ovekvämt att sitta.
  • 1
  • 6
  • 7
  • 8
  • 9
  • 10
  • 13

Det verkar inte gå att köpa aktier s&ar[…]

Volvo 945 STARTAR EJ

Vi försökte läsa felkoder via obd2 […]

Service Peugeot 107 2007

Äntligen färdig... Ska besiktigas om 14 […]