Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av andersuw
Mwi skrev:
andersuw skrev:Att man inte gör något åt ett problem är knappast ett hållbart argument för att låta bil att angripa ett annat. Och påståendet att förslaget inte har något med omtanke om miljön att göra faller förstås på sin egen orimlighet. Om så var fallet skulle det ju exempelvis knappast vara aktuellt att dela ut bonus till särskilt bränslesnåla bilar. Därmed inte sagt att förslaget som sådant på något sätt är oomtvistligt.
Du kan ju söka på nätet mp+taxi, där finns ingen omtanke om miljön, det är bara egen bekvämlighet som gäller. Detta är bara för att han med kolbiten skall ha en "politiskseger" att visa upp.Du kan ju fundera på vad mp tycker om en stor grupp invånare i Sverige, är man vit, man, heterosexuell och medelålders så är man ett miljösvin sök bara på Åsa Romsons uttalande i Almedalen 2014. Miljöpartiet är Sveriges motsvarighet till Röda khmererna i Kambodja.
Det gav ju inget svar på någon av mina invändningar.
av Flajjan
Sossar och kommunister.. Det enda dom kan hitta på är höjda skatter, vart tar pengarna vägen? Jo till dom som inte har lust att jobba vitt.. Blir så trött, hoppas denna menlösa regering försvinner inom kort så vi slipper ännu fler märkliga skattehöjningar.

Att straffa folk är fel väg att gå. När dessutom inte pengarna går till miljöfrämjande saker gör detta förslag än mer märkligt. Hitta nya lösningar och förbilliga elbilsägandet. Jag vill köpa en elbil till familjen, men det blir dubbelt så dyrt som att köra motsvarande bensinbil idag. Om det hade varit iq krav på politikerna så hade många inte kommit in..
av andersuw
Perra83 skrev:
andersuw skrev:
Perra83 skrev:Snacket om globala temperaturhöjningar på flera grader är bara ren J..la lögn! Lite mer koldioxid gör bara att jordbruket fungerar bättre.
Vilket bra skäl kan du ge oss för att vi skall bry oss om vad just du anser om växthuseffekten och dess inverkan på klimatförändringarna?
Vilka klimatförändringar ser du? Och vad blir bättre av en höjd skatt?
Det intressanta i mitt tycke är inte vad jag personligen ser för klimatförändringar utan dem forskningen ser. En sammanfattning finns här:

https://en.wikipedia.org/wiki/Global_warming

Beträffande skatt så ger höjd skatt på nya bilar med förhållandevis hög bränsleförbrukning och bonus till dem med väldigt låg ökade incitament att välja det senare vilket i sin tur minskar utsläppen av CO2.
Användarvisningsbild
av Robbi
Mwi skrev:
andersuw skrev:Att man inte gör något åt ett problem är knappast ett hållbart argument för att låta bil att angripa ett annat. Och påståendet att förslaget inte har något med omtanke om miljön att göra faller förstås på sin egen orimlighet. Om så var fallet skulle det ju exempelvis knappast vara aktuellt att dela ut bonus till särskilt bränslesnåla bilar. Därmed inte sagt att förslaget som sådant på något sätt är oomtvistligt.
Du kan ju söka på nätet mp+taxi, där finns ingen omtanke om miljön, det är bara egen bekvämlighet som gäller. Detta är bara för att han med kolbiten skall ha en "politiskseger" att visa upp.Du kan ju fundera på vad mp tycker om en stor grupp invånare i Sverige, är man vit, man, heterosexuell och medelålders så är man ett miljösvin sök bara på Åsa Romsons uttalande i Almedalen 2014. Miljöpartiet är Sveriges motsvarighet till Röda khmererna i Kambodja.
Vilket tramsigt uttalande. Kanske dags att diskutera bilar och inte slänga politiska plattityder. Dessutom sitter inte Romson kvar så vi kan nog strunta i hennes åsikter.

Sedan har nog ingen av oss som äger en bil i denna tråd några problem med att betala skatten för då skulle vi inte äga bilarna. För min del får de gärna höja skatten som ett led i ett ansvarsfullt arbete för bättre miljö.
Användarvisningsbild
av mane
Så länge skattepengarna kommer återanvänds till bättre saker för bilismen, typ vägar eller kanske ladd stationer etc, så tycker jag det är ok.
Dock inte om det skall "flummas" på utredningar om kamel farmer etc. ;)
Användarvisningsbild
av Derank
förstår inet heller hur det skulle påverka vårat bilval att höja skatten. Låt säga att du idag betalar 3000sek i skatt om 3år när du ska byta bil igen får, du köper en diesel av något slag, du får betala säg 8000sek om året de första 3 åren, det är 15k extra, efter 3år brukar du byta bil igen.

Vad gör 15k på 3år ? småsmulor som sagt. Ska du istället köpa en elbil som kostar 150k till för att spara 15k på 3år? make no sense to me.
av kmi
Hah... handler bare om flere pengar till att täcka dett hål som finns i statskassan.

För fordon köpt innan 1 juli 2018:
95g co2 diesel går skatten upp med 800:- / året
200g co2 diese går skatten ned med 300:- / året

Gissa hur många förmånsbilar som finns med 95 - 130g co2 utsläpp ;o)
av Mwi
Robbi skrev:Vilket tramsigt uttalande. Kanske dags att diskutera bilar och inte slänga politiska plattityder. Dessutom sitter inte Romson kvar så vi kan nog strunta i hennes åsikter.
Sedan har nog ingen av oss som äger en bil i denna tråd några problem med att betala skatten för då skulle vi inte äga bilarna. För min del får de gärna höja skatten som ett led i ett ansvarsfullt arbete för bättre miljö.
1. Skatt är en politisk fråga inte en bil fråga, och ämnet är skatten på nya bilar höjs rejält.
2. Jag har råd att betala skatt, men jag vill inte betala högre skatt för att vissa partier använder mina pengar för att köpa röster hos bidragstagare.
3. Höjd skatt på nya bilar förbättrar inte miljön, höjd skatt på äldre bilar förbättrar miljön men det drabbar bidragstagarna.
4. Vad vi väljer för mat att äta påverkar miljön mer än om vi går eller åker bil till mataffären.
Så detta förslag har inget med att förbättra miljön att göra, det är bara ren populism.
För min egen del så kan man sänka all skatt kraftigt/avskaffa, och så får man själv disponera sina pengar.
Ps. det är inte så många som äger sina nya bilar idag, de flesta nya Volvo är tjänstebilar så du tillhör en minoritet som äger din nya Volvo.
av AndS
Vad kul för då är även jag en minoritet och jag äger min V90CC inte något låneinstitut.
Syftet med den ökade skatten på nya bilar är inte enbart att du som köpare ska påverkas utan det driver även biltillverkarna att anpassa sig och utveckla miljövänligare drivkällor, speciellt nu när utsläppsfuskarna har blivit avslöjade.
Och du har helt rätt i att mycket annat också påverkar miljön, kanske ännu mera, men det finns inte någon enskild patentlösning utan en massa små som tillsammans kan göra skillnad. Om man hela tiden skulle hänvisa till att ev. något annat är bättre blir troligtvis inget gjort.

Den övriga skattedebatten och politiken tycket jag kan utlämnas i tråden utan fokusera enbart på vad biltrafiken kan göra för att minska miljöpåverkan.
  • 1
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8
  • 9
Bensinpriser v2

Du kan vara lungn, du kan tanka din volvo om 20&ar[…]

Fungerar cigg uttaget 12v? Fungera dimmer reglaget[…]

Haha, vi har olika synsätt märker jag. P[…]

Enligt denna artikel: https://www.volvocars.com[…]