Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av ogren
CuteLunatic skrev:Snacka om i-landsproblem :shock: :D
Om du vill diskutera u-landsproblem så finns det andra forum som passar bättre. Själv är jag intresserad av att höra om man har rätt till ersättning för att köra runt i ny V90 1 år och nio månader med gnisslande bromsar. Förutsatt att de fixar felet Q3 dvs.
av AndS
Självklart i-landsproblem när vi dessutom betalar runt en halv miljon eller kanske mera för en bil, men det tillhör inte tråden.
av uniformerad
ogren skrev:
Om du vill diskutera u-landsproblem så finns det andra forum som passar bättre. Själv är jag intresserad av att höra om man har rätt till ersättning för att köra runt i ny V90 1 år och nio månader med gnisslande bromsar. Förutsatt att de fixar felet Q3 dvs.
Har haft gnisslande bromsar, fick alla skivor bytta = gnisslet borta!

När det gäller ersättning och rätten till det så är det inget jag skulle räkna med, finns inget stöd i någon lag för det då gnisslande bromsar inte räknas som ett väsentligt fel. Sedan borde ju Volvo göra något som goodwill för de som drabbats.
av ogren
Jag har fortfarande inte fått bromsarna åtgärdade. Gnisslar nästan varje gång jag stannar på en parkering nu. Volvo säger Q2 2019 nu, vilket vore 2,5 år efter bilen är tillverkad.

Har ni andra fått gnisslande bromsar åtgärdade? Har det slutat gnissla sedan dess eller har felet återkommit?
av least
Ifall man väljer att bortse från det faktum att felet ska fixas av Volvo:

Om det nu är skivorna som är orsaken, är inte en lösning att man köper nya skivor och lämnar in till en icke-ÅF verkstad för byte?
Då blir det tyst och man slipper lida.

Ja, det kostar ett antal kronor, men vad är det värt att ha en bil som beter sig som folk?
av ogren
ÅF säger att det inte hjälper att byta. De påstår att de har bytt åt andra och att felet kommit tillbaka. Hade jag vetat att ett byte skulle hjälpa så skulle jag betalat för det (och krävt tillbaka pengarna via ARN) men nu vet jag inte ens om det hjälper.

Med tanke på hur få som svarar i tråden så verkar det inte vara ett problem som drabbar många.
Användarvisningsbild
av EbbevonVolvo
Jag har hört talas om att vissa fått utbytt till Brembo skivor och belägg. Då har det blivit tyst.
Användarvisningsbild
av Hanzon
Denna årstiden gnisslar mina bromsar dagligen när det är + 5 eller kallare, har konstaterat att det inträffar när bromsarna är kalla, gnisslandet uppträder inte efter lite körning. Jag har fått olika bud av ÅF för åtgärd men dessa håller inte. Nu har gett upp att åtgärda på min befintliga XC90, ny är beställd som jag får vecka 5, återstår att se eller höra om det är samma fenomen på den nya.
Användarvisningsbild
av Robbi
Xanthopteryx skrev:Mina har börjat gnissla.
Mina har börjat smågnissla men bromsar jag hårt några gånger så försvinner det. Jag tog upp det förra vintern med ÅF och han skrattade bort det med ”så här års gnisslar alla bilar”. Man får väl reagera när de riktigt tjuter?
  • 1
  • 6
  • 7
  • 8
  • 9
  • 10
  • 11
Konstigt elfel

Kolla om det finns några aktiva eller lagrad[…]

AC fungerar bara på en sida

AC:n kyler såvitt jag vet (åker P80) a[…]

Framvagnsbalk Volvo 240