Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Trocklepna
Johanu71 skrev:Har i dagarna kört nya V90 CC i samband med ett företagsevent i Lappland. Körde en D5 AWD med
standardchassi och 19" hjul. Väghållning i värdsklass men STENHÅRD!
Kör idag en XC70 Sport med 15% fastare chassi än vanliga XC70 och den nya V90 CC kändes faktisk ännu hårdare. Nu beror det väl på vad man gillar men vanliga XC70 är ju svampig och mjuk och inte särskilt rolig. XC70 sport var ju ett jättelyft i mina ögon, men nya V90CC är alldeles för hård tycker jag. Gick superfint på slät sjöis men på vanlig vinterväg var det stötigt. Det finns inget övrigt att klaga på. Sittkomforten är suverän och väghållningen är grym i hög fart och när det svänger men det blir som sagt stötigt i längden. Tror kanske 19" dubbdäck påverkar negativt samt det hårda chassit som inte verkar vara helt optimerat för våra vägar, tyvärr. Påminner starkt om BMW-s M-chassi och Audis sportchassi (har kört tusentals mil i bägge) så det stämmer nog att Volvo har sneglat på sina konkurrenter när det gäller chassisättningen och man försöker lyfta fram "sportighet" i chassit.
Skulle jag köpa den, ändå. Tveklöst JA!
Den har allt jag behöver och vill ha i en bil just nu. Ändå har jag beställt en V90 D4 AWD. Men det beror på att det i mitt fall handlar om tjänstebil och att jag helt enkelt inte kan få till en V90 CC med vår bilpolicy (Pris och utr.krav).
Skulle du säga att den är hårdare än t.om. vanliga V90? Testade du olika drive mode settings? Jag tänker att den borde vara snäppet mjukare äv V90, om än inte lika mjuk som xc70 motsvarande V70...
av Johanu71
Trocklepna skrev:
Skulle du säga att den är hårdare än t.om. vanliga V90? Testade du olika drive mode settings? Jag tänker att den borde vara snäppet mjukare äv V90, om än inte lika mjuk som xc70 motsvarande V70...
[/quote]

Den är hårdare än vanliga V90. Testade olika drive mode settings och i dynamic läge så är den grymt kul att köra men kan nog kännas jobbig till vardags. I dem andra lägena så är den fortfarande toppen att köra men som sagt onödigt hård i chassit. Hårdheten känns i alla lägen och jag tyckte inte det var så stor skillnad egentligen på just den punkten. Helt klart en mycket kapabel bil men personligen hade jag sett att den varit lite mjukare, typ som dagens XC70 Sport. Fast den är bättre på ALLT än XC70 så den jämförelsen haltar ju ändå.
Det är absolut ingen dålig bil. Jag hade tagit en direkt om jag haft möjlighet. Gillar man lite hårdare bilar så kommer den att vara toppen, men vill man ha en bil som sväljer alla ojämnheter på svenska vägar så gör vanliga V90 AWD ett klart bättre jobb. Mer gummi i däcken hade nog inte skadat tror jag. Jag hade föredragit 18" före 19" på vinterhjul. Och 20" - 21" på sommarhjul som finns som tillval skall bli intressant att höra hur det upplevs?
av perhall
Lite synd att det inte finns luftfjädring runt om. Merca erbjuder det till och med till C-klass. Luftfjädring gör mer för komforten än för väghållningen. Passar därför biltypen, det är praktiskt att kunna höja bilen, genom att kunna sänka den vif motorvägskörning ökar stabiliteten, och den fjädrar mycket skönare. Det hade varit ett lyft i CC! Tror inte BMW kommer erbjuda luftfjädring runt om i sin nya 5-serie heller...
av bankb
Pvpjtgb skrev:Tack @Johanu71 för din rapportering, nu måste man verkligen själv ut och prova.
Bilia Lund skulle få in en D4 CC för kunddemo vecka 6 om jag minns rätt, finns dock en Maple brun för beskådning i hallen så länge.

Nedan är de svenska tester jag hittat hittills

http://allatjanstebilar.se/tjanstebil ... -v90-xc
Nästa helg är det premiärhelg i hela landet. Så då ska det finnas ett gäng med bilar att prova hos handlarna.

Vet dock inte om de bara får in fullmatade D5:or till första helgen, med 20", då lär det hårda chassit förstärkas något :)

Skickat från min iPhone med Tapatalk
Användarvisningsbild
av Robbi
Jag har beställt med 18 fälgar och kör idag XC70 sport så jag hoppas att jag kommer att stå ut med fjädringen? Lite märklig att CC är hårdare än V90 då den bör vara mer anpassad för stötig väg? Ska man köpa V90 istället för CC om man bor i skogen?

Skickat från min iPad med Tapatalk
av refbob
Om V90 CC är stötigare än XC70 sport så är den onödigt stötit. Har xc70 my 13 momentum i familjen och en sport my 16. Sporten är både bullrigare och stötigare än momentum. Men jag föredrar ändå den eftersom den är lite mindre fartygslik när det är guppig väg. Men stötigare vill jag inte ha! Det har vi i dalarna för dåliga vägar för... Har åkt några BMW med sportschassi och då har man ju önskat njurbälte ibland. Man liksom hittar skarvar och håligheter som man inte ens märkt med XC70 my 13 fast man kört samma väg en massa gånger.
  • 1
  • 6
  • 7
  • 8
  • 9
  • 10
  • 19
Byta Oljeledning Turbo D4164T

Jag är i samma läge. Hur gjorde du?

Laddtrycksventil blir jättevarm

Nej det har jag inte kollat! Ska kolla det! Men d&[…]

Det brukar samlas en massa "bös" (l[…]