Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Linqid
perhall skrev:Läste just tyska ams och test S90 D5 mot A6, E350, 530d och XF. Volvon kom trea, efter MB och Audi och före BMW och Jag. Minus var motorn (alla konkurrenter har sex cylindrar och är dessutom mycket piggare) och komforten. Bilen är helt enkelt bullrig. MB fick 5/5 för kupébuller. Audi och BMW 4/5. Volvo 2/5. Dessutom stötig fjädring...

I övrigt imponerar bilen på ams och vi får hoppas Volvo får ordning på ljudnivån...
Var ju likadant när XC90 kom och jag inte för mitt liv förstå varför Volvo inte åtgärdar detta. Klarar konkurrenterna av det klarar Volvo av det, det måste vara dumsnålhet...
av superluxus
I siste svenske AMS (#19) har de gjort en meget grundig test av V90. De sterkt rekommenderer å undvike 20" felger. Bilen trives bedre med 19" (Michelin pilot sport 4 dekk) eller helst 18". Jeg har bestilt 19" (std) på min V90 D5 Inscription. Håper jeg blir fornøyd med komforten...

Sent from my iPad using Tapatalk
Användarvisningsbild
av VolvoB20
perhall skrev:Läste just tyska ams och test S90 D5 mot A6, E350, 530d och XF. Volvon kom trea, efter MB och Audi och före BMW och Jag. Minus var motorn (alla konkurrenter har sex cylindrar och är dessutom mycket piggare) och komforten. Bilen är helt enkelt bullrig. MB fick 5/5 för kupébuller. Audi och BMW 4/5. Volvo 2/5. Dessutom stötig fjädring...

I övrigt imponerar bilen på ams och vi får hoppas Volvo får ordning på ljudnivån...
En BMW eller Mercedes 6:a ligger väl 100.000 kr dyrare än enVolvo 4:a ?

En Volvo 4:a bör ju testa mot 520 eller E200 om det ska vara någon relevans.
av Gorban
VolvoB20 skrev:

En BMW eller Mercedes 6:a ligger väl 100.000 kr dyrare än enVolvo 4:a ?

En Volvo 4:a bör ju testa mot 520 eller E200 om det ska vara någon relevans.
Ja fast då bör man testa D4 mot 520 och E200. Volvo har ju själva jämfört D5 med powerpulse mot 6-cylindriga modeller. Jämför man med antalet hästkrafter så ligger D5 närmare 535d och E300. Sedan förstår ju var och en att man inte kan jämföra en sexa mot en fyra på samma dag.
av Linqid
Gorban skrev:Sedan förstår ju var och en att man inte kan jämföra en sexa mot en fyra på samma dag.
Förutom Volvo då förstås...
av perhall
Volvon i detta test dyrare än Audin och BMW med M-paket. Ja, Volvo säger ju själva att den konkurrerar med 6-cylindriga precis som XC90 och Q7 jämförs, kostar ungefär lika mycket, men Volvon är knappast snålare bara jättemycket långsammare...
av Amli
Jag tror ingen annan som faktiskt kört de olika bilarna kan på fullaste allvar säga att Volvos 4:a är fullt jämförbar med de tyskarnas 6:or, förutom Volvos marknadsavdelning vill säga. Det betyder inte på något sätt att VEA-motorn är dålig bara att tyskarnas 6-cyl. motorer är riktigt, riktigt bra.
De nya Volvo modellerna har andra styrkor däremot som spöar tyskarna.
av Linqid
Instämmer i att VEA-motorn inte är dålig, men helt enkelt för tunn för en så stor bil som XC90. Nu går visserligen försäljningen väldigt bra ändå, men tänk vad bra den hade kunnat vara med lite härligare motorer!

Hade varit väldigt kul att få provköra en 90-serie med t ex en 3,0-liters rak 6:a på ca 250-300 hk, såväl diesel som bensin. Audi är ett bra exempel och erbjuder en i mitt tycke helrätt palett av motorer idag.

TFSI 4-cyl på ca 150-220 hk, V6 från ca 250 hk.
TDI 4-cyl upp till 190 hk, V6 från ca 220 hk.

Gör om gör rätt, Volvo.
av SundanceKid
Amli skrev:Jag tror ingen annan som faktiskt kört de olika bilarna kan på fullaste allvar säga att Volvos 4:a är fullt jämförbar med de tyskarnas 6:or, förutom Volvos marknadsavdelning vill säga. Det betyder inte på något sätt att VEA-motorn är dålig bara att tyskarnas 6-cyl. motorer är riktigt, riktigt bra.
De nya Volvo modellerna har andra styrkor däremot som spöar tyskarna.
Jag har haft några 8:or och 6:or i några nya audi och bmw. De är fina.
Men volvo har lyckats med VEA, verkligen!
Fin balans i alla. Dock inget som är så välbalanerade som saabs 4:or.
av perhall
Min fru som är i princip helt ointresserad av bilar brukar kommentera fyrcylindriga dieselmotorer negativt och spontant. Sällan bensinfyror. Bensinsexor och -åttor positivt. Dieselsexor ibland. Det är inte bara motorintresserade som märker att fler cylindrar är bra... men vi får se. Volvo kan ju ändra sig. Har ju funnits perioder förr då det blivit färre sexor och sen fler igen.

VW-gruppen går in hårt för sex och åtta cylindrar. Amarok finns nu bara med V6 (tidigare bara R4), och nya A4 har flera sexcyl att välja på. Kampanjer på Q5 3,0 TDI. Och det har just kommit en nyutvecklad diesel-V8 i SQ7 och nya Panamera..

Volvo verkar va helt ensamma om att bara köra fyror...
PH
  • 1
  • 6
  • 7
  • 8
  • 9
  • 10
  • 12

Började med att bilen larmade om låg ba[…]

Koppling föll i golvet

Vanligt fel att slavvylindern vid växell&arin[…]

Volvo V70 årmodell 2000