Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av VolvoB20
KrilleW skrev:
perhall skrev:Hoppas inte ni refererar till XC70 med std-chassi och de std-monterade året-runt-däcken (17-18"). Det är allt annat än stabilt i 200...
Polisbilar har varken standardchassi eller åretrunt-däck.
Volvo är väl inte den enda bilmodellen i världen man kan styva upp hjulupphängningen på och montera bättre däck på?

Kör med Y-däck 245/40-R20 och det är grym skillnad när man ligger i 200.
av perhall
Ja, XC70 måste ha minst 18" om den har std-chassi och absolut inte åretruntdäck
Med nordiska friktionsdäck tror man att Allroaden körs i upphöjt läge fast den är i dynamic mode, däck är helt avgörande för hur bilen går... och därför är jag mäkta förvånad över att Volvo säljer nya XC70 med åretruntdäck... i Sverige...
Användarvisningsbild
av jcartel
perhall skrev:Ja, XC70 måste ha minst 18" om den har std-chassi och absolut inte åretruntdäck
Med nordiska friktionsdäck tror man att Allroaden körs i upphöjt läge fast den är i dynamic mode, däck är helt avgörande för hur bilen går... och därför är jag mäkta förvånad över att Volvo säljer nya XC70 med åretruntdäck... i Sverige...
Hur e däcken som V90 levereras med? Tänker främst på standard 17" & 18". Är det också åretruntdäck?
av KrilleW
VolvoB20 skrev:
Volvo är väl inte den enda bilmodellen i världen man kan styva upp hjulupphängningen på och montera bättre däck på?

Volvo är den enda bilaktören som presenterar en bil för polisen som har ett förstärkt chassi som motsvarar polisens krav.
Ditt förslag på däck låter ju inte direkt som en bra kombination mellan komfort och bra vägegenskaper. Alla bilar går att bygga om till STCC-bilar, men man måste hitta rätt balans, då allt inte handlar om att bilen ska ligga som ett strykjärn på vägen.
Användarvisningsbild
av JanneP77
perhall skrev:
KrilleW skrev:
perhall skrev:Hoppas inte ni refererar till XC70 med std-chassi och de std-monterade året-runt-däcken (17-18"). Det är allt annat än stabilt i 200...

Polisbilar har varken standardchassi eller åretrunt-däck.
Det känner jag till väl, men i denna tråd låter det som att XC70 är en ovanligt stabil bil. I grundutförande är den motsatsen, få bilar man kunnat köpa de senaste tre åren är så "vingliga" och otrevliga att köra snabbt med, vilket förstärks av olyckliga hjulkombinationer. Jag pratar här om XC70 med std-chassi och 16" sommardäck eller 17" och de året-runt-däck (Conti LX Contact eller nåt sånt) som den kommer med. En instabil och läskig kombination, för mig obegripligt att bilarna som redan är höga och med mjuk chassisättning levereras med såna däck...
PH
I grundutförande är den lite väl gungig men i Sport Edition-utförande tror jag den är mer lik polisens chassisättning, bl a grövre krängningshämmare, styvare fjädring, hårdare bussningar m.m. Den är hur stadig som helst, även i högre farter och gungar inte alls. Skulle säga att den är som en "vanlig" bil i fjädringskomforten. Inte för hård, inte för mjuk. Vet inte exakt hur polisens är specad men jag skulle tro att det ligger nära... :lol:
Användarvisningsbild
av drawman
perhall skrev:Ja, XC70 måste ha minst 18" om den har std-chassi och absolut inte åretruntdäck
Det är inte "åretrundäck" som XC70:s blev levererade med förr, M+S står även ibland för "Mud & Sand", alltså "offroad" inspirerade däck. Ej att förväxla med "Mud & Snow" däck!
Användarvisningsbild
av VolvoB20
KrilleW skrev:
VolvoB20 skrev:

Volvo är den enda bilaktören som presenterar en bil för polisen som har ett förstärkt chassi som motsvarar polisens krav.
Ditt förslag på däck låter ju inte direkt som en bra kombination mellan komfort och bra vägegenskaper. Alla bilar går att bygga om till STCC-bilar, men man måste hitta rätt balans, då allt inte handlar om att bilen ska ligga som ett strykjärn på vägen.
Skulle aldrig förslå mina däck till en Polisbil. De ska ju brassa in i trotoarkanter i landsvägsfart så de behöver mera kalle-anka däck för att överleva.
Bild
av perhall
drawman skrev:
Det är inte "åretrundäck" som XC70:s blev levererade med förr, M+S står även ibland för "Mud & Sand", alltså "offroad" inspirerade däck. Ej att förväxla med "Mud & Snow" däck!
Beror på vilka däck du menar. Jag känner väl till skillnaden mellan året-runt-däck och M+S. Men de däck som XC70 levererats med, Conti Cross Contact LX Sport, är faktiskt ett året-runt-däck och har sajpningar för att köra på snö...

Så här ser mönstret ut :

http://i.auto-bild.de/ir_img/1/0/2/9/8/ ... 0d9c16.jpg

Såna sitter i både 17 och 18 tum på nya svensksålda XC70...
Användarvisningsbild
av VolvoB20
perhall skrev:
drawman skrev:
Beror på vilka däck du menar. Jag känner väl till skillnaden mellan året-runt-däck och M+S. Men de däck som XC70 levererats med, Conti Cross Contact LX Sport, är faktiskt ett året-runt-däck och har sajpningar för att köra på snö...

Så här ser mönstret ut :

http://i.auto-bild.de/ir_img/1/0/2/9/8/ ... 0d9c16.jpg

Såna sitter i både 17 och 18 tum på nya svensksålda XC70...
Vilka hjul man fått levererat vid köp av XC70 är som att spela på rouletten. Allt ifrån åretruntdäck ala de du länkade till, till olika Pirelli o Continetalmodeller.
av perhall
Trovärdigheten i Volvohandelns "utvalda däck till din Volvo" är ju tveksam när man med sin nya bil kan få antingen åretruntdäck, eller skogsdäck, eller vanliga sommardäck...
  • 1
  • 6
  • 7
  • 8
  • 9
  • 10
  • 22
Falsklarm av insekt?

Fick "springa" ut till bilen igår […]

Är en svets diffad låda på den o […]

Låter ju nog som lagerljud och om det inte t[…]

Låg räckvidd Volvo ex30