Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av PstreckG
Yaniz skrev:Samtliga som haft tillträde till denna bil, har sannolikt skrivit på ett dokument, där de förbundit sig att inte ens andas om denna modell innan den offentliggjorts officiellt.
Man behöver inte skriva på någon särskilt dokument för att få tillgång till sekretessbilar. Med tanke på hur många sekretessbilar det finns inne på Volvos anläggningar skulle det vara en administrativ omöjlighet. Däremot ingår det i anställningsavtalet att man inte får agera illojalt mot företaget vilket fotografen gjort. Dessutom råder det fotoförbud i lokalen där bilen står.
av Amli
Sharkbait skrev:[

1. Kan även det lägre priset ha någon avgörande anledning till försäljningen av V60?
Ja, självklart. Det är det väl alltid när Volvo jämförs med dess tyska konkurrenter. Jag menar främst att V60 säljer väldigt bra (i Sverige och det är här vi förmodligen skriker högst om stort bagageutrymme) trots att den har dåligt utrymme.
Sharkbait skrev: 2. Vad säger antal liter om ett utrymme? Någon som vill skryta/sälja om hur "stort" deras utrymme är gör det i liter, inte hur deras utrymme är utformat. Det som är intressant är hur utrymmet är utformat. Vad det är för vinklar på baksätet, sidorutorna, bagagelucka, hjulhus eller höjd på golvet.

V60 430 liter
Audi A4 505 liter
Mercedes C/CLA Shooting break 490/495 liter
BMW 320 495 liter
Jag håller helt med, antal liter säger väldigt lite. VDA mäts bara vad som ryms under insynsskyddet och säger egentligen väldigt lite om hur bagaget är utformat som sagt. Det är när man väl lastar som man märker skillnaden.
V70 kontra A6 Avant är ett bra exempel. V70 har 575 liter medan A6 har 565 liter. På pappret bara 10 liter till Volvons fördel en V70 är avsevärt mycket rymligare då insynsskyddet är i princip mitt på bagageutrymmet samt rak lucka. A6 har kanske 1/4 på sin höjd kvar att lasta ovanför samt att den kraftigt lutande luckan kapar mycket.

I fallet V60 är den liten och trång hur man än väljer att mäta eller lasta.
Användarvisningsbild
av MartinS
poseidon skrev:Märks att det är lång hjulbas när man får in bakdörren utan att behöva forma den efter bakre hjulhus.
Eller så är det bara små dörrar. Till och med V40 har ju sådan design på bakdörren, och den har inte lång hjulbas...
Användarvisningsbild
av Snacksalig
Har inte den lutande bakluckan med bränsleförbrukning att göra?
Har för mig att v70's räta lucka kostade en hel del i förbrukning.
av Amli
Snacksalig skrev:Har inte den lutande bakluckan med bränsleförbrukning att göra?
Tänkte du då med vindmotstånd? Jag tror i så fall att den är högst försumbar utan det är troligt endast design.
av Yaniz
Amli skrev:
Snacksalig skrev:Har inte den lutande bakluckan med bränsleförbrukning att göra?
Tänkte du då med vindmotstånd? Jag tror i så fall att den är högst försumbar utan det är troligt endast design.
De beror la lite på hur mycket en backar på ett år.
Användarvisningsbild
av joel80
Haha.. mja.. Har man för brant baklucka får man ett baksug som inte är positivt för luftmotståndet.. Men att det skulle ge så väldigt mycket mer med 45 grader än säg 70 grader är jag tveksam till.. och jagar man dom millilitrarna får man väl köpa en S90!
Användarvisningsbild
av VolvoB20
TommyP86 skrev:Sverige är inte stort du.
Det är min spaning också. De stora marknaderna finns i USA, Kina och EU och ska Volvo växa där får man dumpa de svenska lagom/praktiska tänkesättet och designen och bli mera internationell och likriktad som det internationella bilmodet. Märks ju klart att volvo går stenhårt på den linjen.
  • 1
  • 6
  • 7
  • 8
  • 9
  • 10
  • 34

Ser ut som att det saknas packbox här d&ari[…]

Volvo V70 årmodell 2000

Det är nog inte helt omöjligt att Volvo […]

Halvljus

Hej, skruvar just nu på polarns 945 o dä[…]