Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

AndreasThn skrev:Värstingmotor på 190hk :shock: haha den var rolig :lol:
Jag har privat aldrig köpt en Volvo med mer än 140 hästkrafter och har aldrig behövt mer. 190 hästar i en diesel ger en 0-100 på ungefär samma tid som 240 Turbo hade på sin tid. Jag har kört som hyrbil och i tjänsten en massa mer motorstarka alternativ och det mynnar ut i att man använder 20 % av kraften nästan hela tiden. Det blir överstarkt, på något sätt. D4 som sitter i V60 idag tycker jag gott kunde avvara minst 40 hästar utan att jag skulle sakna något. V70 D2 är en bil jag blev förtjust i, jag behöver inte mer kraft än så. Och jag vill inte betala för effekt jag inte använder, varken på prislappen eller vid pumpen.
mstrandbo skrev:Du kan styre skjermen med handsker... De har tenkt på det, så klart.
Okej. Rätt skall vara rätt. Bra jobbat av Volvo, säger jag då. Varför kan inte mobiltillverkarna göra samma sak?
IamEsse skrev:Det går bra med handskar, eller en penna, eller vad som helst som bryter ljuset. Detta då det inte är en touchskärm av traditionellt mått utan sensorerna sitter i ramen runt.

I övrigt får du gärna utveckla varför man skulle behöva byta ut den under bilens livslängd som du skrev ovan.

vänliga hälsningar
/P
Som ovan, I stand corrected.

Tja... Halva min bekantskapskrets springer runt med stora sprickor i skärmen på sona mobiltelefoner eftersom minsta stöt spräcker en skärm. Tänker på barnfamiljerna i V90, det räcker med barn som leker eller lite kaffespill och så är skärmen förstörd. Det är en jättesnygg funktion och när den väl fungerar är den jättebra, men ingen kan komma och säga att den är praktisk. Det är en gadget, svårare än så är det inte. Förutom detta så minns jag alla biltillverkare som i alla år har haft pixelfel på sina färddatorer och temperaturmätare, dock inte Volvo faktiskt, men väl Lexus och Saab, för att ta två exempel. Teknik åldras och fungerar sämre med åldern. Sedan vet jag att det på min surfplatta finns rekommendation om att plattan absolut inte skall förvaras i bilen över natten då skärmen tar stryk. Frågan är hur panelen mår efter 10-15 år i svenskt klimat.

Det beror väl på att jag räknat med att bilen bör ha en livslängd på 20 år, men om man räknar med en livslängd på 5-10 år så håller den säkert.
SEpaket: Jag håller med dig! Dock kanske av en liten annan anledning. Jag tror nog att surfplattan på panelen kommer att hålla bilens livslängd, men jag tycker det känns mer lyxigt med separata knappar. Pekskärm är budgetalternativet! Knappar med bra känsla är dyrare att producera, men för mig höjer det lyxkänslan, pekskärm har lite leksakskänsla över sig.

Nåja, det är inte värre än att jag kan leva med en pekskärm, det är mycket möjligt att jag hugger till på en lätt begagnat V90 om ett par år.

Motorerna vill jag däremot gärna ha överstarka 8)
Nu är jag inte riktigt med. Skärmen och mycket annat kommer såklart kunna gå sönder på 20 år. Därav värdeminskningen på en bil. Med priset jag betalar för en 19 år gammal S90 finns kanske pengar över till en ny platta. Och som gammal jaguar-rover ägare så vet jag att vanliga knappar också går sönder. Ofta.
GustafSmåland skrev:Nu är jag inte riktigt med. Skärmen och mycket annat kommer såklart kunna gå sönder på 20 år. Därav värdeminskningen på en bil. Med priset jag betalar för en 19 år gammal S90 finns kanske pengar över till en ny platta. Och som gammal jaguar-rover ägare så vet jag att vanliga knappar också går sönder. Ofta.
Skillnaden är att jag är van vid Volvos 700/900/800-serie där en knapp ersätts för en femtiolapp. En ny skärm som är integrerad ligger nog på 20-30 000. Ingen lägger det på en 19 år gammal bil. Vilket innebär att bilen efter 10-15 år går på skrot för att skärmen är paj. Vilket innebär att om alla märken går åt samma håll kommer bilen bli en sann klassfråga. Titta på ensamstående mammor i låglöneyrken, deras bilpark består av 15-20 år gamla bilar. I framtiden får vi väl hoppas att inga sådana finns då, för bil kommer aldrig denna grupp ha råd med. Vilket i slutändan går ut över barnen.
Det är väl tänkt att bilen ska skrotas efter 10-15år tycker inte man ser många 850 S/V70 nu på senare tid, de är inne på skrotningsfasen & S80 generation 1 första åringarna är också på skrot. Tiden nöter ut bilen mer än milen tycker jag.
Det är väl inte direkt att rekommendera att en ensamstående mamma -- eller någon annan som vill ha en billig bil -- ska köpa en gammal "lyxbil" för att hålla kostnaderna nere. Nya S90 (precis som nya XC90) är ett försök av Volvo att göra bilar som kan konkurrera med BMW, Audi och Mercedes.

Vill du åka billigt så ska du skaffa dig en liten japansk eller koreansk bil. För transport från punkt A till B på billigast möjliga sätt är det ofta bästa alternativet.

Volvo's tillverkar inte längre bilar för folket. Rätt eller fel så fokuserar de på kunder som kan betala. Vad en ensam mamma har råd med om 20 år är hyfsat sekundärt.
SEpaket skrev:
GustafSmåland skrev:Nu är jag inte riktigt med. Skärmen och mycket annat kommer såklart kunna gå sönder på 20 år. Därav värdeminskningen på en bil. Med priset jag betalar för en 19 år gammal S90 finns kanske pengar över till en ny platta. Och som gammal jaguar-rover ägare så vet jag att vanliga knappar också går sönder. Ofta.
Skillnaden är att jag är van vid Volvos 700/900/800-serie där en knapp ersätts för en femtiolapp. En ny skärm som är integrerad ligger nog på 20-30 000. Ingen lägger det på en 19 år gammal bil. Vilket innebär att bilen efter 10-15 år går på skrot för att skärmen är paj.
När dessa bilar börjar hamna på skroten (och det kan nog redan tänkas finnas en och annan nästan ny XC90 där) så kan man förstås handla en begagnad skärm för halva priset. Och om 10-15 år kommer säkert också Volvo att ha "Nice Price" på den. Kanske också bytessystem om skärmen visar sig felbenägen. Jag har bytes-RTI i min V70 T5 -02 (dock inte skärmen utan datorenheten). Så det ordnar sig nog skall du se. :wink:

Fast i likhet med en del andra är jag inte säker på att pekskärm är att föredra framför knappar i just en bil, även om jag inte har något emot pekskärmar i största allmänhet. Bra knappsats på ratten är A och O. Det mesta bör kunna skötas därifrån, särskilt de funktioner man behöver komma åt under körning. Så är gudskelov fallet på den V70 D4 -15 jag just köpt. Att behöva titta ner någonstans på mittkonsolen när man kör är inte särskilt trafiksäkert. Ett potentiellt problem med Volvos nya skärm (och många andra skärmar i bilar före den) är att den sitter ganska lågt. Det innebär att man inte har särskilt mycket perifert seende kvar genom vindrutan när man stirrar på skärmen. Placeringen av Volvos ursprungliga RTI-skärm (den som åker upp och ner i en elektrisk hiss placerad på instrumentbrädans ovansida) är exemplariskt hög och den nya skärm som infördes på V70 från MY 12 är också ovanligt bra i samma hänseende.
SEpaket skrev:
AndreasThn skrev:Värstingmotor på 190hk :shock: haha den var rolig :lol:
Jag har privat aldrig köpt en Volvo med mer än 140 hästkrafter och har aldrig behövt mer. 190 hästar i en diesel ger en 0-100 på ungefär samma tid som 240 Turbo hade på sin tid. Jag har kört som hyrbil och i tjänsten en massa mer motorstarka alternativ och det mynnar ut i att man använder 20 % av kraften nästan hela tiden. Det blir överstarkt, på något sätt. D4 som sitter i V60 idag tycker jag gott kunde avvara minst 40 hästar utan att jag skulle sakna något. V70 D2 är en bil jag blev förtjust i, jag behöver inte mer kraft än så. Och jag vill inte betala för effekt jag inte använder, varken på prislappen eller vid pumpen.
Ojdå, första gången jag någonsin har nån säga att v70 D2 är annat än trafikfarligt svag.
Har oxå kört en hel del v70 D2 i tjänsten både manuell och automat och man undvek helst att köra de.
Men tur att alla är olika.
Den ensamstående mamman i mitt exempel, jag känner flera sådana i verkligheten, köper en gammal Volvo för 15 000 eftersom dessa är överlägsna i krocksäkerhet jämfört med en asiatisk bil i samma prisklass. Gå ut och titta på nätet ni på bilar i den prisklassen. Jag sitter hellre i en V70 -01 när det smäller än i en Nissan Primera kombi, det säger jag direkt.

Vidare, jag gillar inte pekskärmar generellt. Det är min åsikt och jag tycker det är synd att man snart inte kan undvika det. Det är min personliga åsikt. Sedan har jag kört XC90 och det är en vettigt fungerande skärm, det säger jag inget om. Men i likhet med mannen som heter Ove så är jag inte positiv bara för att, tycker jag något är dåligt så säger jag det. Personlig smak är jag medveten om att ni inte kommer hålla med om. Jag kommer heller inte ändra uppfattning, jag föredrar manuella reglage. När den dagen kommer att jag eventuellt köper en Volvo av modell som har skärm är det inte värre än att jag lär mig leva med det.
AndreasThn skrev: Ojdå, första gången jag någonsin har nån säga att v70 D2 är annat än trafikfarligt svag.
Har oxå kört en hel del v70 D2 i tjänsten både manuell och automat och man undvek helst att köra de.
Men tur att alla är olika.
Jag har kört en massa som är nöjda. Tjänstebilsförare som inte hänger på motorforum. Det beror på vilken typ man är. En D2 har ungefär samma fartresurser som min S80 2,4 eller för den delen som merparten bilar från Asien av billigare slag. Jag köper inte Volvo framför dessa för att köra fort, jag köper Volvo för komfort, kvalitet och driftsäkerhet. Men jag kör inte som om jag stulit bilen, jag lunkar motorväg fram och tillbaka till jobbet. Då räcker det alldeles utmärkt med en D2. Sedan, när det gäller manuell låda handlar det mycket om hur man hanterar växellåda och koppling. Jag har med min "trafikfarligt svaga" S80 lyckats köra ifrån både det enda och det andra i sportbilsväg vid rödljusen, då unga pojken som lånat pappas Porsche inte har en aning om hur man hanterar koppling och växellåda på ett effektivt sätt.
  • 1
  • 6
  • 7
  • 8
  • 9
  • 10
  • 11

Hej! Hur får man varvräknaren att funk[…]

Intressant berätta mer... kunde du smö[…]

Det går, men det ända "rätta&[…]

https://aeromotors.se/kataloog/article/7163682/p-8[…]