Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Robbi
Cokeisit skrev:Är det någon som har fått problemet avhjälpt genom att de har bytt kardanaxeln?

Vad jag kan se i tråden verkar det vara utbyte av drivaxlar framförallt bak som tar bort vibrationerna (förutom balansering av däck och byte av däckmodell).

Min bil ska ska få kardanen bortplockad innan de ens kollar drivaxlarna. Jag tycker det låter konstigt att inte Volvo rekommenderar att kolla upp drivaxlarna när det pratas om att det har avhjälpt felet redan i mars i den här tråden.

Det bör vara ett bra mycket mindre jobb att utföra.
Längre bak i denna tråd finns en länk till felsökning för vibrationer. ÅF lyder den blint. Först balanserar man däck med speciell maskin, test med andra däck, sedan koppla bort kardan. Sist fri sökning och check av drivaxlar etc.
av Cokeisit
Robbi skrev:
Cokeisit skrev:Är det någon som har fått problemet avhjälpt genom att de har bytt kardanaxeln?

Vad jag kan se i tråden verkar det vara utbyte av drivaxlar framförallt bak som tar bort vibrationerna (förutom balansering av däck och byte av däckmodell).

Min bil ska ska få kardanen bortplockad innan de ens kollar drivaxlarna. Jag tycker det låter konstigt att inte Volvo rekommenderar att kolla upp drivaxlarna när det pratas om att det har avhjälpt felet redan i mars i den här tråden.

Längre bak i denna tråd finns en länk till felsökning för vibrationer. ÅF lyder den blint. Först balanserar man däck med speciell maskin, test med andra däck, sedan koppla bort kardan. Sist fri sökning och check av drivaxlar etc.
Jo, jag vet att de följer den slaviskt. Det är därför jag undrar ifall någon verkligen har blivit av med problemet genom att byta/justera kardanen. Om inte kan man ju undra varför inte drivaxlarna ligger före i prioritering då flera har uppgivit att det har fixat vibrationerna.

Vad kan det ta att plocka bort dem för felsökning? Felsöka kardanen tar 2 dagar.
Användarvisningsbild
av Robbi
Cokeisit skrev:
Robbi skrev:

Jo, jag vet att de följer den slaviskt. Det är därför jag undrar ifall någon verkligen har blivit av med problemet genom att byta/justera kardanen. Om inte kan man ju undra varför inte drivaxlarna ligger före i prioritering då flera har uppgivit att det har fixat vibrationerna.

Vad kan det ta att plocka bort dem för felsökning? Felsöka kardanen tar 2 dagar.
Volvos servicerapporter bygger väl på massa år av erfarenheter av fel. Jag vill minnas att just kardan har varit ett fel i föregående modeller så det är nog för att få med allt. Nej, jag har aldrig hört talas om fel på kardan med V90-serien. De gjorde samma med min. När du testade min bil så hade jag contidäck. Sedan dess har jag fått Michelin och jag måste säga att det blev en stor skillnad för vägkänsligheten.
av Gorban
När började vibrationerna för er? Jag har haft min bil 15 månader och den passerar precis 5000 mil. Jag har inte känt av några vibrationer förrän helt nyligen. Just nu sitter 17” dubbfria på. Det är inte så mycket att man direkt tänker på det hela tiden men ratten rör sig lite i motorvägsfart. Ska snart ner till Österrike. Inte kul om det blir värre på Autobahn. Jag har hittills kört nästan 800 mil med bilen nere i Europa, både på sommar- och vinterdäck och då inte haft några som helst problem med vibrationer.
Användarvisningsbild
av Robbi
Gorban skrev:När började vibrationerna för er? Jag har haft min bil 15 månader och den passerar precis 5000 mil. Jag har inte känt av några vibrationer förrän helt nyligen. Just nu sitter 17” dubbfria på. Det är inte så mycket att man direkt tänker på det hela tiden men ratten rör sig lite i motorvägsfart. Ska snart ner till Österrike. Inte kul om det blir värre på Autobahn. Jag har hittills kört nästan 800 mil med bilen nere i Europa, både på sommar- och vinterdäck och då inte haft några som helst problem med vibrationer.
I ditt fall låter det mer som att du bör balansera om dina däck då de slitits ner, vilket man brukar få göra. Jag upplevde vägkänslighet med en gång och det var conti vinterdäck som satt på vid leverans. Sedan fick jag på sommardäcken och bilen var vibrationsfri. När vinterdäcken åkte på igen var vibbarna tillbaks och felsökningen togs upp. Då upptäcktes glapp i drivaxlar och dessa måste rimligtvis ha funnits med sommardäcken också, men inte känts av. I alla fall, drivaxlarna byttes men contidäcken skapade vibbar/vägkänslighetså jag begärde Michelindäck. Nu är bilen bra med dessa och jag tror dessa har gjort störst skillnad. Jag hade nog inte känt av glappet med Michelindäcken. Så kontentan, jag tror att den stora boven är contidäck. Ojämn kvalitet på dessa helt enkelt eller så är gummit knepigt. De bilar med vibbar som var med på bilträffen hade också contidäck.

Nu finns det bilar med contidäck som är problemfria och bilar med andra däck som har problem.
av Max74
Vi hade inne firmabilen precis med det här problemet, och det enda dom gjorde var att balansera däcken ännu en gång trots att det hade gjorts nån månad innan, sen tyckte dom det var ok och det var inga fel på bilen...
Användarvisningsbild
av Robbi
Max74 skrev:Vi hade inne firmabilen precis med det här problemet, och det enda dom gjorde var att balansera däcken ännu en gång trots att det hade gjorts nån månad innan, sen tyckte dom det var ok och det var inga fel på bilen...
Otroligt oproffsigt då varje mek på varje ÅF känner till vibrationsproblem med SPA-plattformen. Det är jag fullständigt övertygad om. Vad är det för däck på bilen och vad är det för däck? Jag börjar se ett tydligt mönster med contidäck. Jag snackade med en taxichafför som berättade att de hade upptäckt att de hade problem med contidäck och när de fick dessa bytta så går bilarna bra. Han pratade om ojämn kvalitet. För min del så går min bil oerhört bra med Michelin och det är inte alls samma bil som det var med contidäcken.
Användarvisningsbild
av Paglar
I mitt fall så har vibrationerna i stort sett upphört efter bytet till vinterhjulen, Continental IceContact2 245/45-18.
I början hade jag vibrationer i 120-135 km/t men nu känns de knappt, möjligtvis ibland vid acceleration runt 130 km/t. Så ur vibrationssynpunkt är jag nöjd med Continental och sitter lugn tills sommarhjulen skall på igen.
Användarvisningsbild
av Robbi
Paglar skrev:I mitt fall så har vibrationerna i stort sett upphört efter bytet till vinterhjulen, Continental IceContact2 245/45-18.
I början hade jag vibrationer i 120-135 km/t men nu känns de knappt, möjligtvis ibland vid acceleration runt 130 km/t. Så ur vibrationssynpunkt är jag nöjd med Continental och sitter lugn tills sommarhjulen skall på igen.
Continentaldäcken är nog inte dåliga i sig men de förefaller ha kvalitetsproblem där de levererar dåliga däck. Du har haft tur.
  • 1
  • 60
  • 61
  • 62
  • 63
  • 64
  • 114

Hej, Jag köpte en 2014s Volvo v60 för un[…]

blev ju riktigt bra där! dom gläns[…]

Monterade till slut MOST blåtands modulen me[…]

Bra att det löste sig, dock jag är 99% s[…]