Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Väldigt många bilar blir märkbart påverkade av mjuka nordiska friktionsdäck. Fick nyss sådana monterade på en bil som vanligtvis, med sommardäck, känns väldigt kapabel rent körmässigt. Upplevelsen var rätt nära en besvikelse och då europeiska friktionsdäck inte är ett alternativ i min sits så överväger jag starkt ett dubbat alternativ istället.

Ni som upplever att V90 som en bullrig bil med dålig ljudisolering; har ni provkört S90 och anser samma sak om den? Självklart är det en en viss skillnad mellan en kombi och sedan rent ljudmässigt i kupén men det finns även en gräns för den skillnaden. Har personligen bara kört V90 med mjukare sommardäck, varav en med 17”-fälgar samt en med 18” och smalare däck (235) ihop med högre profil (50), jämfört med originaldimensionen 245/45-18. Har kört tre olika S90 med en bred variation av olika storlekar och bredd på fälgar samt olika däcktyper men har alltid upplevt den som väldigt tyst - därav frågan.

bem skrev: ons 25 okt 2023, 15:33Visst är V90 snygg för att vara kombi men jag tycker nog V60 är ett strå snyggare och sportigare i utseendet.
Jag tycker att Volvo har handlat rätt på den punkten. V60 har som du skriver, ett mer sportigt utseende, jämfört med V90. Samma tendenser upplever jag hos Mercedes och deras utbud som kom under samma period som S/V60 och S/V90. Deras större E-klass är mer inriktad på praktikalitet men förhöjer också premiumkänslan jämfört med deras mindre C-klass. Jag tycker däremot, precis som i fallet med Volvo, att deras C-klass ser mer sportig ut.
Granskade några innerskärmar och jag tolkar det som att både Mercedes (e-klass) och BMW (5-serie) har någon typ av dämpning på skärmens baksida. Peugeot 508 har i sin tur ett filtmaterial på hela ytan. Den erkänt tysta e-tron har också dämpning?! Kanske värt att prova som sagt?
Bilagor
audi_e-tron innerskärm.jpg
audi_e-tron innerskärm.jpg (49.32 KiB) Visad 484 gånger
v90 innerskärm.jpg
v90 innerskärm.jpg (56.61 KiB) Visad 484 gånger
peugeot_508_innerskärm.jpg
peugeot_508_innerskärm.jpg (114.83 KiB) Visad 484 gånger
eklass innerskärm.jpg
eklass innerskärm.jpg (41.77 KiB) Visad 484 gånger
bmw_5innerskärm.jpg
bmw_5innerskärm.jpg (243.31 KiB) Visad 484 gånger
hallå! det blev så att jag sålde bilen. Superfin bil på alla sätt egentligen - men vägbullret var för högt för mig. Läste i nåt test att V60 CC har lägre kupébuller(lågfrekvent) buller, tror det var vi bilägare. Nån som har erfarenhet? Annars får jag nog titta på en xc70 igen även om det känns som ett stort steg tillbaks i tiden på något vis. Eller ett annat märke.
Snabel skrev: mån 11 dec 2023, 10:40 hallå! det blev så att jag sålde bilen. Superfin bil på alla sätt egentligen - men vägbullret var för högt för mig. Läste i nåt test att V60 CC har lägre kupébuller(lågfrekvent) buller, tror det var vi bilägare. Nån som har erfarenhet? Annars får jag nog titta på en xc70 igen även om det känns som ett stort steg tillbaks i tiden på något vis. Eller ett annat märke.
Så byte till vinterdäcken på din V90 sänkte inte ljudnivån tillräckligt?
Tänk på att däcken, på grov asfalt, har en del betydelse. Med andra däck kan din f.d. V90 ha blivit hyfsat tyst i kupén.
Det blir väl att noga provköra ev. ny bil då med avseende på buller i kupén på grov asfalt, vinter som sommar.
Jag kan inte uttala mig annat än min V90 MY22 early som med mina vinter och sommardäck är hyfsat tyst i kupén. Men min förra bil V70 MY14 var tystare i kupén. Du kan ju göra en besöksrunda hos några Volvohandlare och notera vilka däck det sitter på, och sen prova ny eller beg. på grov asfalt. Det borde vara den säkraste metoden om du vill ha en lite nyare Volvo (SPA- plattformen). När man köper beg. så sitter ju de däck som sitter på, vinter som sommardäck. Inte säkert de däck som sitter på är speciellt tysta på grov asfalt, som du vill ha tystare bil för. Sen vet jag inte om en V70/XC70 är så mycket nedgradering från en V90 vad gäller komfort ock så (är till och med större i kupén och lastutrymmet). En XC70 av sista årgångarna med få mil på verkar väl rätt vettigt om du vet de är tysta.
Det blev helt klart tystare med vinterdäcken, men fortfarande inte en tyst bil. Eller ljudnivån i bilen var låg, man kan prata utan att höja rösten. Men det känns som att det är väldigt mycket lågfrekvent bulle från däcken som tar sig in.

Provåkte även en XC60 från 2023 och en XC40 från typ 2023 för ca en månad sen och vad gäller buller så låter XC60 på ett likartat sätt som V90, möjligen mindre, men åkte inte tillräckligt länge för att testa.. Vad gäller XC40 så var det också en bullrig bil men utifrån den korta provåkning som jag gjorde så upplevde jag att bullret hade högre frekvens och inte var lika störande.
Aja. Vi får se vad det blir härnäst.. Ett problem med alla XC70 är ju att det är sällan nån har en backkamera.. det vill man ju ha!
Snabel skrev:hallå! det blev så att jag sålde bilen. Superfin bil på alla sätt egentligen - men vägbullret var för högt för mig. Läste i nåt test att V60 CC har lägre kupébuller(lågfrekvent) buller, tror det var vi bilägare. Nån som har erfarenhet? Annars får jag nog titta på en xc70 igen även om det känns som ett stort steg tillbaks i tiden på något vis. Eller ett annat märke.
Har en v60 cc och en V60, v60 är tystare än ccn men det beror kanske på däcken , ingen av dom är komfort tyst!
  • 1
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7

Tack för era tips! Jag kommer att ta en titt […]

Hur vet man vad som är en bra Alu fälg e[…]

Tack för snabbt svar , men hur felsöker […]

Finns det överhuvudtaget vinterdäck uta[…]