Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av KolleoAda
Jagrullar i ett nötskal?

Hur trimmar jag min bil? -Oh, det finns många sätt. Var ska jag börja. Till exempel så kan du........

Hur släcker jag mina lampor? -Är du galen? Det är ju olagligt!

:-D :-D :-D
av least
Släck du din lampor hur mycket du vill.
Men ge f-n i att komma nära mig i mörkret.

Och hur kan du jämställa trimning med att göra din bil svår att upptäcka för andra trafikanter?
Att plocka ut mer effekt ur motorn kommer inte skada mig, men det ökar risken för att du skadar dig själv.
av Lockis
KolleoAda skrev:Jagrullar i ett nötskal?

Hur trimmar jag min bil? -Oh, det finns många sätt. Var ska jag börja. Till exempel så kan du........

Hur släcker jag mina lampor? -Är du galen? Det är ju olagligt!

:-D :-D :-D
Trimmar bilen är inget som direkt diskuteras i dem sektionerna för nyare bilar. Kanske i dem äldre dock. Kan inte yttra mig, läser inte i dem.
av staffanlind
least skrev: tor 07 apr 2022, 13:56 Släck du din lampor hur mycket du vill.
Men ge f-n i att komma nära mig i mörkret.

Och hur kan du jämställa trimning med att göra din bil svår att upptäcka för andra trafikanter?
Att plocka ut mer effekt ur motorn kommer inte skada mig, men det ökar risken för att du skadar dig själv.
Vars i helvete står det att jag ska köra med lyset släckt? Det finns andra anledningar till att jag vill kunna släcka allt, och det är inget olagligt. Det verkar som många här inte är läskunniga. Det enda jag frågade om var om det finns en programvara som kan släcka belysningen, ser man så dåligt som dig är det nog dig man ska hålla sig undan.
av staffanlind
Lockis skrev: mån 04 apr 2022, 14:09
staffanlind skrev:
AndS skrev: sön 27 mar 2022, 08:04 Men du kör väl inte din motor i några timmar om du behöver vila? Du stänger väl av och släcker!!
Då vill jag se att du gör det när temperaturen ligger på-25
Bränslevärmare?
Att stå med bilen på tomgång flera timmar är väl olagligt nästan överallt i sverige?
staffanlind skrev:
Lockis skrev: mån 28 mar 2022, 13:11

Enkla svaret är Nej. Du FÅR inte ha bilen igång utan att ha belysning igång.
Förstår inte varför det ska vara så svårt att förstå.
Det får man, men inte köra på någon väg. Då kan man ju inte stå på en parkering ens utan att ha lyset på.
Nej, inte dagens bilar. Köp en gammal häck om du vill släcka ner helt.
Vad jag vet så är det i tätbebyggt område som tomgångskörning är olagligt inte efter landsväg.
av staffanlind
III skrev: mån 04 apr 2022, 21:14 Känner att det är dags för ett inlägg. Mycket tyckande, mycket gissanden. Väldigt märkligt att den enkla frågan blivit en lag och moralfråga.
Såhär är det. Man får ha motorn igång utan belysning. Nedan saxat från trafikförordningen.

Belysning vid färd på väg
68 § Vid färd på väg med ett fordon ska lyktor och strålkastare som är föreskrivna för fordonet vara tända. Används föreskrivna varsellyktor på en bil under dagsljus behöver inte lyktor baktill eller på sidan vara tända.

Det finns ingen lag som säger att man inte får kunna ha motorn igång utan belysning.

De finns diverse ece-reglementen m.m. som föreskriver hur fordon ska vara när de typas. Det översätts till transportstyrelsens föreskrifter om fordons beskaffenhet och utrustning.

När fordonet väl är i trafik i Sverige så gäller transportstyrelsens föreskrifter om kontrollbesiktning om vad fordonet tekniskt ska uppfylla. Trafikförordningen och andra lagar och föreskrifter vid framförandet.

I reglerna för kontrollbesiktning står inte att fordonet måste ha halvljusautomatik.

Så ja, är bilen registrerad kan man ta bort automatljuset. Man får ha motorn igång utan ljus men vid färd på väg ska ljus användas.

Ska man ändra fordon som är registrerade finna en föreskrift om det med.

Så då kan vi kanske hjälpa trådskaparen? Jag kan det tyvärr inte men jag har koll på reglerna.
Tack för ett bra svar, har forskat lite mer och det finns en mjukvara för att släcka all belysning, men det är bara blåljus fordon som får ha den än så länge, det var likadant med V70, men dom släppte det senare.
  • 1
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7

Som jag nämnt tidigare kan jag inte ha en bi[…]

Var det inte stängt? Skärmavbild 2025-06[…]

Byt Batteri ! Batteriet är helt nytt Jag s[…]

Fick hem en ny kabelsats från vparts men nu […]