Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Wsemme
Fisch skrev: sön 02 jan 2022, 09:02 Kan rapportera att vid hemresan var elförbrukningen 15,2 kWh. Enligt laddaren så gick det i 15,9 kWh under nattens laddning.
Totalförbrukning el och bensin ca samma?
Användarvisningsbild
av Fisch
Vill man så går det nog att få ut mer på batteriet. Detta är min första hybrid så min körstil är fortfarande anpassad för stark dieselmotor med fyrhjulsdrift.

Medelförbrukning, enligt appen, på hemresan var 0,42 l/mil. Vansinnigt lågt för en sådan stor bil med 5 personer och packning.
av SundanceKid
Hur upplever du bilen i övrigt?
Vad kommer du från för bil?

Skickat från min DN2103 via Tapatalk

Användarvisningsbild
av Fisch
Bilen är helt suverän. Den är bekväm, tyst och praktiskt. Sen är den jävligt snygg också. Sittställningen är skön och gott om plats i kupén. Tredje stolsraden verkar också vara helt ok, något klagomål på plats för fötterna har dock inkommit.

Kommer från en V90CC D5 AWD -20 med inprincip allt i utrustningsväg förutom panoramattak och B&W. Innan detta hade jag bra utrustad V90CC D5 AWD -18 med typ samma spec men inte med ventilerade säten med massage. Dessförinnan hade jag ett snedsteg med Audi A6 allroad -17.
av SundanceKid
Låter ungefär som vad jag kommer från.
Har haft några absolut fullutrustade V90.
Har också haft några snedsteg bl.a med Audi A6.
Jag hoppas mycket på Xc90:in, den har ju funnits i några år så den borde vara så bra den kan bli nu. Jag hoppas bara att jag slipper Googles system i min. Min beställdes i oktober och har lev i mars/april troligen. Har beställt Saville och velade mellan den och svart. Har kryssat i allt som går men har lite ångest för vinterhjulen om det ska bli 20, 21 eller 22", troligen blir det 22" om jag känner mig själv.

Hoppas på att familjen kommer åka bra i denna bilen, minst lika bra som våra V90:is.
Känns inte som den är sämre än v90 på nån punkt.
Är väldigt nyfiken på luftfjädringen på xc90 då jag på v90 endast kunde välja bak men den justerar iofs oljetrycket fram. På V90 hade jag inte viljat vara utan luftfjärädringen dels för utseendet att den alltid håller nivån och komforten är oslagbar jämfört med snikutrustade v90 jag kört.

Användarvisningsbild
av Fisch
Jag var också inne på 22" till vinterdäcken men valet föll ändå på 20". Inbillar mig att bilen blir mer följsam för vinterväglag med högre däckprofil. 20" ser även liksom lagom ut sett till hjulhuset, så det blir lite kul på våren att få på sommarfälgar med då ger bilen lite mer attityd.

Luftfjädringen är faktiskt rätt bra måste jag säga. Bilen går som på räls. Med parkeringsläget valt så sjunker fjärdringen något, vilket inte bara är praktiskt för i/ur utan bilen ser även bättre ut i profil.
Användarvisningsbild
av Fisch
Har inte undersökt det så noga men det går tex att välja vilken typ av fjädring man vill ha i det individuella körläget. I läget power så sänker sig bilen tex.
av SundanceKid
Vad fick du för operativsystem i bilen?
Jag undrar vad jag får i april?

Användarvisningsbild
av Fisch
Sensus. Jag är nöjd med det. Volvo verkar inte fått till Google än.
  • 1
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8
  • 9
  • 55

Hämtade ut en V90 MY26 förra veckan oc[…]

Problem med p-broms v60 cc-19

Tjena! För några veckor sedan fick jag[…]

Skumt fel b230ft

Men det kan ju knappt bli av ett toppackningsbyte.[…]