Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av HerrDödén
Stiligt! Alltför många V90 som åker med minst en sida släckt på bakluckan. Ser inte bra ut för märket och som jag förstått det är det inte alls självklart att detta tas som goodwill på samma sätt som dörrlåsen.

Förstått att installationen är rätt bökig. Finns det någon monteringsanvisning att luta sig emot? Räknar dagarna tills något händer med mina då bilen är av första årsmodellen samt varit ur trafik närapå halva sitt liv och därför inte exponerats för vädrets makter.
Användarvisningsbild
av HitTheRoadJack
Nu testar jag med en förenklad, robustare ansats som är att lägga ledslangen ovan på lykthuset. Ger mindre arbete, kan använda befintlig baklykta, förenklad design men tillräckligt bra

Fräsch, ny packning behövs för att få det vattentät i automattvätten.

Ska in o montera in den.
Bilagor
IMG_1146.jpg
IMG_1146.jpg (1.32 MiB) Visad 999 gånger
IMG_1144.jpg
https://www.jagrullar.se/forum/download/file.php?mode=view&id=29385
IMG_1144.jpg (403.97 KiB) Visad 999 gånger
Användarvisningsbild
av HitTheRoadJack
Styrkan i ljuset från ledslangen blev mycket svagare än jag önskat. Tanken är om intensiteten är i nivå med bilar från fabrik så kommer det till viss del maskera placeringen ovan på lyktkåpan.
Höll på ett tiotal gånger med olika placeringar av slangen till att lämna med följande resultat.

Första misslyckad försök

Det goda med utanpåliggande är att det blir enkelt att ändrar med nya varianter - planer man har i huvudet.

Användarvisningsbild
av HitTheRoadJack
Ny tätning fanns inte att köpa löst så jag fann på Panduro sk EVA Foam ark

https://panduro.com/sv-se/produkter/bar ... -cm-801677

Skar ut motsvarande tätning
IMG_1211.jpg
IMG_1211.jpg (419.63 KiB) Visad 884 gånger
Mha aluminium folie har jag kunnat höja intensiteten på ljuset, plus det jag byte skyddshöljet till en egen genomskinlig slang som jag valsat platt i hopp att få en tunnare ledslang.

Monterad utan på, har nu ett starkare ljus men fortfarande onöjd med resultatet - det har tagit många försök och fler till lär det bli. Nu lutar det återigen att gå tillbaka till inbyggd ledslang i kåpan.

Har beställt dessa ledisar som enligt texten ska vara ljusstarka. Vad jag kunnat se verkar ledslangar normalt ligga på 5W eller 600LM, så nåt starkare vore önskvärt. Dessa nedan ser ut att vara på 800LM.

US $3.34 25% Off | Factory direct sales 1 PC Car Rearview Mirror Indicator Lamp Streamer Strip Flowing Turn Signal Lamp Amber LED Car Light Source https://a.aliexpress.com/_mL6TKMt
Senast redigerad av 1 HitTheRoadJack, redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
av HitTheRoadJack
Äntligen är det kopplat på både sidorna och inredning återställd. Kvar är att labba med blinkersen. Det gick inte driva ledslangen med blinkers spänning (Gul/Lila), nåt skumt var det med den. Som tur kunde blinkersen dra ett Biltema relä 12V 20A/30A. Matning togs från positionsljuset (Brun), och minus/jord (Svart/Vit).
IMG_1287.jpg
IMG_1287.jpg (287.82 KiB) Visad 762 gånger
Som sagt det är fortfarande labb, både sidorna är utanpåliggande, vänster är inte tillräckligt stark, och höger sluter inte tätt uppåt. Nya ledisar är beställda från AliExpress så om några veckor blir det på igen :-)
Senast redigerad av 1 HitTheRoadJack, redigerad totalt 0 gånger.
av least
Du har säkert skrivit om detta redan, men du vill att "ledslangen" ska rinna snyggt, och i synk med befintliga blinkers?
Varför inte bara använda en PIC/arduino för att sköta styrningen av "slangen"?
Då skulle du ta befintlig blinkers-signal som styrning. Och om du använder solid state-relän så blir det även tyst.

Och om man använder en akrylstav som ljusledare, så kan du komma undan med en högeffekts-LED per sida.

Såg nu att du vill åt en rinnande effekt över hela lampans längd.
Användarvisningsbild
av HitTheRoadJack
Jo idén ska vara rinnande leds. En farhåga jag hade var att jag skulle behöva sätta en fördröjning på blinkern så den tändes efter ledslangen men av vad jag kan se med mina ögon tycker jag det rinner på i tillräcklig ordning.

PIC/arduino är lite för avancerad för mig för att kunna sättas på några veckors tid (gjorde nåt sånt programmering på högskolans labb för länge sedan). Dock när jag höll på så testade jag med en 1-poligt DIL-relä (ljudlös) men fann att störningarna i stryspänning (blickersen) fortplantade sig över till matar sidan så en gammalmodig relä filtrerar bort sånt brus.
Som tur är hörs inte knacket från reläerna där bak igenom inredningen :-)
Bilagor
Skärmklipp.GIF
Skärmklipp.GIF (26.95 KiB) Visad 721 gånger
av Capitano4
Cokeisit skrev:Här kommer en film när jag låser upp bilen och sedan när blinkersen blinkar, håll till godo :-)

WOOOW! Hur är detta gjort? Vill också ha på min nya XC60!
Användarvisningsbild
av fjohan82
Capitano4 skrev: tis 23 mar 2021, 19:55
Cokeisit skrev:Här kommer en film när jag låser upp bilen och sedan när blinkersen blinkar, håll till godo :-)

WOOOW! Hur är detta gjort? Vill också ha på min nya XC60!
Det ser ut så från fabrik på V90 MY21, inget hemmaskruvande :-)
  • 1
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8

Så spännande!! Räknar med att d bl[…]

V50 T5 oljeförbrukning

Stort tack för ditt svar!

..kuddarna hjälpramen.. Du har väl […]

Tänk om de kunde gjort skärmen stör[…]