Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

XC90_Executive skrev:Isåfall borde vi ha en miljökvot per år Bild

Säg t.ex att jag bara flyger 2 gånger på 5 år. Då borde jag få köra en bil som släpper ut lite mer :-D
Och jag som inte flyger alls får gasa lite extra och släppa ut Lite mer Bild

Skickat från min galaxy s12 via Tapatalk

filippb skrev: mån 07 maj 2018, 21:09 Massabrassan - vad sägs om att vissa helt enkelt föredrar lenare och tystare bensinmotor? Jag vill inte plåga mig själv med en illaluktande bullrig dieselmotor i 5-6 år bara för att eventuellt vinna någon tusenlapp när man väl säljer den. Dieselbilar kommer inte tillbaka till det fina rummet i innerstan förrän man lyckas bevisa att utsläppen kan minska markant mot dagens nivåer. Samtidigt tror jag att det kommer ta många år innan vi ser elbilar som rimligt alternativ som enda bil i hushållet så någonstans däremellan har bensin sin marknadsandel under minst ett decennium framöver

Skickat från min SM-N950F via Tapatalk
Jo det är ju säkerligen så det är. Jag kan iofs förstå det. Jag kör själv en snåldiesel som är allt annat än rolig. Men jag bor på landet och pendlar långt. Bensin skulle kosta mig så mycket mer att det inte är värt.

Eller så är det så att folk inte förstår vad de ger sig in på när de köper en ny bensinbil. Lyssnar man på politikerna kan man ju tro att bensin är framtiden...

En bil lever uppåt 20 år i Sverige i snitt. Personligen tycker jag att det verkar rejält riskfyllt att köpa något som bara kan drivas med fossila bränslen och som ska leva fram till 2038.

Förbuden mot dieselbilar är inte särskilt mycket mer omfattande än för bensin. Euro 4 och tidigare kommer att förbjudas i minjözonerna. För diesel gäller Euro 5 och tidigare.
joel80 skrev: mån 07 maj 2018, 21:33
volvojesus skrev:Jag har S90 T8 och är glad så länge den går på eldrift (ca 35-45 km).

När den går över på bensin så ångrar jag valet av motor, jag är inte miljonär och har igentligen inte råd med 15-20 kr milen. Nästa bil blir en diesel igen.

Visst politikerna har säkert skrämt upp en och annan kund med att hota om ett eventuell dieselförbud men ett förbud kommer aldrig bli aktuell med euro 6c motorer som är standard på alla volvomodeller från MÅ 2019. Då används ad-blue som tar bort nox som VW fuskade med.

Jag tror att dieseln kommer tillbaka igen när HVO blir mer lättillgänglig.
Även bilar som sålts senaste åren, med ad-blue, verkar ju ha svårt att klara kraven vid verklig körning.
Jag ser det inte som omöjligt att man inom 10 år förbjudit även dem... samt att man redan nu kan förbjuda dem genom att sätta zon 3. Då blir det hejdå till både diesel och bensin där.

Jag är också lite osäker på hur mycket mer tillgängligt HVO kan bli. Produktionskurvan har som sagt planat ut. Hur mycket mer kan man göra utan odling specifikt för HVO?
Grejen är ju den att det inte har funnits några krav vid verklig körning förrän nyligen.

Att köra som VW och förändra styrparametrarna vid labbtest är ju oförsvarbart. Men att optimera efter cyklerna är inget konstigt. Sånt sker precis överallt.

Politikerna har aldrig krävt låga utsläpp vid verklig körning. Då får man det inte heller. Det är inte biltillverknas fel..
Det har också krävts både låga CO2 och låga NOx värden från våra politiker. Det är svårt, för att inte säga omöjligt att få bägge samtidigt. Och sedan så väljer du att testa NOx under endast en speciell körcykel -- och inte vid andra mer normalal körfall, eller i "verkliga" livet. Då blir det inte så konstigt att NOx utsläppen tillåts öka utanför det som testas. Vill man inte det så bör man testa på ett bättre sätt. Något som också är på väg att införas.

Egentligen borde man ha möjlighet att ange om man kör inne i en större stad eller långt ute på landsbygden. NOx är inte ett problem på 99,9% av Sveriges yta -- det är däremot ett problem inne i de större städerna. Så oftast är det bättre att minimera CO2 för att minska klimatpåverkan globalt istället för att minska NOx -- som primärt är ett problem för människors hälsa inne i stadskärnor.
Vore bättre att satsa på tullavgifter i stället. Kom igen liksom - 35 spänn som mest för att köra i stockholm, och den som bara kör inom stockholm kan köra hur mycket som helst (eller, ja... köa hur mycket som helst). Dra till lite ordentligt nu under rusningen så kanske det kan bli rull på vägarna i stället. Vad sägs om en hundring till att börja med? Och självklart skall det inte kosta att köra UT ur stan. Man VILL ju ha bort bilarna.
Oroa er inte, bensin och diesel (HVO eller fossil) kommer att blir "förbjudna" när antalet fordon som är beroende av dessa bränslen är under någon kritisk nivå antalsmässigt. Det kommer att ske samtidigt som när "du" redan är inne på din tredje helelektriska bil. Vi kommer inte ens märka att det blir förbjudet.
  • 1
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8
  • 9
  • 11

Det var oljefällan som var igensatt. Bät[…]

Nu har vi grävt lite mer i kablarna, den grov[…]

Hej! Testade handbromsen idag och tycker att det &[…]

Det händer att kabelstammen som går til[…]