Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Fundering, får ni felmeddelanden att funktioner som använder kamera/radar inte fungerar?
Har fått ett meddelande vid ett tillfälle om det och då hade jag slarvat att ta bort snön som låg över rutan på den platsen.
Frostar av bilen med bränslevärmaren och den frostar ju av rutan även framför kamera/radar och kör med ACC till 99%.
Annars är väl det normala att man skrapar av rutan om det finns frost/is och sedan håller bilens värme rutan ren, så frågan är ju om det behövs någon extra värmning av rutan.
Hur många av er får felmeddelanden om att kamera/radar inte fungerar?
AndS skrev: Frostar av bilen med bränslevärmaren och den frostar ju av rutan även framför kamera/radar...
Nej, det gör den inte. Eller jo, efter ett tag smälter förstås all is, men framför "klumpen" ligger isen kvar längre. Så länge kameran inte har fri sikt fungerar varken ACC eller fil-funktionerna. Normalt inte ett problem i Gbg-området, men den här vintern har ju istiden återvänt.
Xanthopteryx skrev:Jag har fått.
Man kan även få dimma som tar tid att torka, och underkylt regn, och skitsnö etc. Självklart behövs slingorna där! Finns ju en anledning till att de sitter där.
Fundering, vad är "anledning till att de sitter där"? Om man läser instruktionsboken står det att man ska hålla rent framför kamera/radar manuellt och att vid speciell väderlek kan det vara problem och kamera/radar inte fungerar. Hittar inget om att det finns slingor för det syftet.
Nu tar jag en gissning, är slingorna för att hålla torrt på insidan från ev. kondens då man där inte kan torka torrt/rent. Kan förklara den låga effekten varför det tar tid att frosta av utvändigt som då mera är en inte avsedd sidoeffekt och varför någon upptäckte att de startade när man aktiverade full defroster. Utvändigt får man manuellt hålla rent. Och någon hade ju sett att det bildats kondens på insidan.

Så vad är syftet med dem? Letar man efter ett fel som inte finns? :wink:
PaNi skrev:
AndS skrev: Frostar av bilen med bränslevärmaren och den frostar ju av rutan även framför kamera/radar...
Nej, det gör den inte. Eller jo, efter ett tag smälter förstås all is, men framför "klumpen" ligger isen kvar längre. Så länge kameran inte har fri sikt fungerar varken ACC eller fil-funktionerna. Normalt inte ett problem i Gbg-området, men den här vintern har ju istiden återvänt.
Står tydligt i instruktionsboken att man ska skrapa bort is och snö framför och hålla rutan ren framför kamera/radar. Finns inget noterat om att värmeslingorna ska sköta det. Se för övrigt tidigare inlägg med fundering om syftet med slingorna.
AndS skrev:Fundering, får ni felmeddelanden att funktioner som använder kamera/radar inte fungerar?
Har fått ett meddelande vid ett tillfälle om det och då hade jag slarvat att ta bort snön som låg över rutan på den platsen.
Frostar av bilen med bränslevärmaren och den frostar ju av rutan även framför kamera/radar och kör med ACC till 99%.
Annars är väl det normala att man skrapar av rutan om det finns frost/is och sedan håller bilens värme rutan ren, så frågan är ju om det behövs någon extra värmning av rutan.
Jag fick förra vecka. Jag körde värmare på morgonen och sen åkte jag. Då fick jag information att jag skulle läsa manualen.

Skickat från min SM-G930F via Tapatalk
Användarvisningsbild
av fmcarv
Jensi skrev:
AndS skrev:Fundering, får ni felmeddelanden att funktioner som använder kamera/radar inte fungerar?
Jag fick förra vecka. Jag körde värmare på morgonen och sen åkte jag. Då fick jag information att jag skulle läsa manualen.

Skickat från min SM-G930F via Tapatalk
Testade lite imorse. Tyvärr glömde jag att ta kort.

Kan bekräfta att slingorna funkade bara när jag satte på max defroster.
fmcarv skrev: Testade lite imorse. Tyvärr glömde jag att ta kort.
Kan bekräfta att slingorna funkade bara när jag satte på max defroster.
Och jag kör enbart max defroster vid de få tillfällen när det blir imma på insidan av rutan, så det kanske finns någon logik i mina gissningar att syftet är att hålla rent rutan på insidan med elslingorna för kamera/radar. Utvändigt är det tänkt att man ska skrapa rent innan man åker om det det finns is/frost på rutan.
  • 1
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8
  • 9
  • 10
bränsletrycksregulator placering

Bara bytt från ovansidan. Bra om du har ett […]

Det är ju ett märkligt land, jag tycker […]

Frontspoiler 39854555 Tröskel V […]

Kanske dålig kontakt, ska försöka […]