Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av FarNorth
#1241512
Har lest gjennom denne tråden med stor interesse. For litt siden lånte jeg en V90 CC og hadde egentlig store forventninger til bilen. Og for all del det er en bra bil, men det er spesielt én ting som var en stor nedtur med bilen for min del. Og det er de aktive (adaptive) LED-lysene. Jeg kjører i dag BMW og må helt ærlig si at Volvo sine adaptive LED lys rett og slett oppleves svært dårlig i forhold. Og dette er ikke et innlegg om at BMW er bede enn Volvo, slike diskusjoner er meningsløse da det er altfor mye følelser involvert i bil til at det kan bli en objektiv diskusjon. Jeg har fått behov for en bil med litt høyere bakkeklaring enn min 5-serie, og tenkte kanskje at V90 CC kunne være et alternativ. Men etter å ha prøvekjørt bilen er lysteknologien et av mine største ankepunkter mot V90 CC. Konklusjonen er at blant annet lysene gjør Volvoen uaktuell (det er selvsagt andre ting også men det har ikke relevans i denne tråden).

Jeg kan forsøke å være mer spesifikk angående lysene:
  • - Jeg opplever de adaptive lysene til Volvo mer som en fjernlysassistent enn som adaptive lys.
    - Når Volvoen slår ned på lysstyrken når den møter eller tar igjen en bil blir det betydelig dårligere nærlys (halvljus). Jeg opplever at fargetemperaturen blir mye lavere på nærlys enn fjernlys slik at lyset ikke blir like klart. Fjernlyset (helljuset) uten biler foran eller bak er derimot meget bra.
    - Når jeg lå bak en bil vekslet den mellom nær- og fjernlys (hel- och halvljus) på en måte jeg aldri har opplevd på min BMW. Ikke lyste den opp på sidene av bilen foran heller. Jeg opplevde det bare som en lysorgie. Jeg har fått bekreftet i ettertid at flere sjåfører i biler foran nyere Volvoer blir plaget av lysene, så noe bør Volvo foreta seg med det problemet.
    - Når man møter en bil er maskeringen av lysene til Volvoen altfor bred etter min mening. Maskeringen dekker også høyre vegkant. Det er merkelig, det er jo nettopp dette avansert lysteknologi skal motvirke. Man skal få et bredt og godt lysbilde som ikke blender møtende eller forankjørende trafikk.
    - Jeg har ennå, etter snart 4 år med BMW sine adaptive LED-lys, ikke opplevd at møtende trafikk blinker med lysene til meg. Det opplevde jeg med Volvoen. Så sett opp mot at også forankjørende blir plaget av lysene virker det som om Volvo bør se på dette på nytt. Jeg forventer mer av Volvo.
Som sagt, jeg har ingenting imot Volvo og ønsker ingen diskusjon Volvo mot BMW eller andre tyske biler. Men jeg tenkte det kanskje kunne være interessant med noen synspunkter fra en som har kjørt med adaptive LED lys fra en annen produsent i noen år nå.

Dersom innlegget ikke passer i dette forumet må moderator gjerne slette det :-)
Användarvisningsbild
av Ilduce77
#1241528
FarNorth skrev:
Som sagt, jeg har ingenting imot Volvo og ønsker ingen diskusjon Volvo mot BMW eller andre tyske biler. Men jeg tenkte det kanskje kunne være interessant med noen synspunkter fra en som har kjørt med adaptive LED lys fra en annen produsent i noen år nå.

Dersom innlegget ikke passer i dette forumet må moderator gjerne slette det :-)
Det är alltid intressant att höra jämförelser med andra bilar och märken.. :)
Användarvisningsbild
av Sleeper
#1241557
Jag har i och med min XC90 återvänt till Volvo efter några bmw-år. Tror att dessa år ligger till grund för min besvikelse över Volvos adaptiva led med helljusassistent. Upplever som norrmannen ovan att bmws lösning var mycket mer sofistikerad.

Alltså denna:
av esonesson
#1241578
Sleeper skrev:Jag har i och med min XC90 återvänt till Volvo efter några bmw-år. Tror att dessa år ligger till grund för min besvikelse över Volvos adaptiva led med helljusassistent. Upplever som norrmannen ovan att bmws lösning var mycket mer sofistikerad.

Alltså denna:
Det som jag saknar mest i volvon jämfört med de adaptiva LED i min bmw, är att dem funkar i motorvägshastighet. Kanske taskigt att jämföra aktiva xenon i v60n mot BMWns LED, men i volvon undrar jag oftast om ens dem funkar alls Bild


Sent from my iPhone using Tapatalk
  • 1
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7

Axeln behöver putsas och smörjas då[…]

V50 T5, Motor dör

Mätte batteri idag med följande resultat[…]

Hejsan. Tar tacksamt emot lite råd hä[…]

Trögstyrd v90

Läs ut felkoder. Kolla att den elektriska sty[…]