Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

ansjo skrev:Delningen av baksätet, mindre tank....

I second that.

Att de tagit bort 40/20/40 delning är ju helt ofattbart! Tillbaks till 90-talet känns det som.
I min v60, förra XC60 och XC70:n innan dess, med 40/20€40 delning så kan ju både barnen åka med i barnsältet, men man kan ändå lasta in grejor mellan dem, men det skiter sig i V90:n.

Sen att de dragit ner tankens storlek är också helt ologiskt. Behåll 70 liters tank och låt folk komma längre istället om nu bilen drar mindre än vad ens föregående bil/modell kanske drog.
Elektrikern84 skrev:Jobatt tanken är 55-60 liter är ett minus trots att förbrukningen känns hyfsad. Verkar som de förberett för AD-Blue tank??
Det är extremt störande. Jag kör 6000 mil om året, blir väldigt många extra tankningar per år för min del jämfört med V70...

Skickat från min iPhone med Tapatalk
riha skrev:
ansjo skrev:Delningen av baksätet, mindre tank....

I second that.

Att de tagit bort 40/20/40 delning är ju helt ofattbart! Tillbaks till 90-talet känns det som.
I min v60, förra XC60 och XC70:n innan dess, med 40/20€40 delning så kan ju både barnen åka med i barnsältet, men man kan ändå lasta in grejor mellan dem, men det skiter sig i V90:n.

Sen att de dragit ner tankens storlek är också helt ologiskt. Behåll 70 liters tank och låt folk komma längre istället om nu bilen drar mindre än vad ens föregående bil/modell kanske drog.
Storleken på tanken är ju ett skämt, speciellt om man kör mycket, vilket jag gör (5-6 000 mil/år).
Håller också med om baksätesfällningen, plus den löjligt lilla genomladtningsluckan. Vad faan är det för brevinkast???
Körde tre löv-krattor till ungarnas krattdag på idrottsplatsen. Gick precis men det är faan om jag hade lyckats få in en kratta till.
Det är jag och en till i familjen som åker skidor. Har alltid lastat skidfodralet inne i bilen i mitten. Det är garanterat kört nu.
Får väl göra som alla andra och skaffa takbox (vilket man lär få göra ändå om man skall få med sig det som XC70 svalde).
Jag har idag kört 50 smärre jobbiga mil i min V90CC, eftersom jag inte uppskattar den nya sittställningen, på golvet bakåtlutad så har jag höjt stolen i bakkant - vilket medför att man sitter i taket. Jag mötte idag ett antal V90 & CC, alla satt på golvet, precis huvet stack upp vid fönsterrutan - det ser faktiskt rätt töntigt ut enligt mitt tycke, lite som: jag önskar att jag fortfarande var 18..
Som en parentes så provsatt jag en kollegas BMW 4 serie Grand Turismo, den sitter man lågt i - eftersom det är en sån typ av bil, döm om min förvåning när det är en rakare sittställning och mjukare stolar..

Jag blir faktiskt lite förvånad när jag läser på detta forum, många verkar se Volvo som någon form av religion, flera är överens om att mycket saker är sämre än tidigare bilar, men det verkar inte som att det spelar någon roll..

För min del är jag efter denna bil färdig med Volvo, hade Volvo ÅF (BILIA) skött sig bättre hade jag kanske givit det en chans till, men som det ser ut nu så är jag färdig med både Bilia och Volvo - det finns ju andra tillverkare som gör bilar som man sitter bättre i, där man kan fälla baksätet 40/20/40 - inte 40/60 som i en billig kinesbil och som är intresserade av att ta hand om sina kunder och inte ljuga om diverse för att senare kommentera sin felaktiga argument med: Det borde du förstått att det inte är så..
Flajjan skrev:Jag har idag kört 50 smärre jobbiga mil i min V90CC, eftersom jag inte uppskattar den nya sittställningen, på golvet bakåtlutad så har jag höjt stolen i bakkant - vilket medför att man sitter i taket. Jag mötte idag ett antal V90 & CC, alla satt på golvet, precis huvet stack upp vid fönsterrutan - det ser faktiskt rätt töntigt ut enligt mitt tycke, lite som: jag önskar att jag fortfarande var 18..
Som en parentes så provsatt jag en kollegas BMW 4 serie Grand Turismo, den sitter man lågt i - eftersom det är en sån typ av bil, döm om min förvåning när det är en rakare sittställning och mjukare stolar..

Jag blir faktiskt lite förvånad när jag läser på detta forum, många verkar se Volvo som någon form av religion, flera är överens om att mycket saker är sämre än tidigare bilar, men det verkar inte som att det spelar någon roll..

För min del är jag efter denna bil färdig med Volvo, hade Volvo ÅF (BILIA) skött sig bättre hade jag kanske givit det en chans till, men som det ser ut nu så är jag färdig med både Bilia och Volvo - det finns ju andra tillverkare som gör bilar som man sitter bättre i, där man kan fälla baksätet 40/20/40 - inte 40/60 som i en billig kinesbil och som är intresserade av att ta hand om sina kunder och inte ljuga om diverse för att senare kommentera sin felaktiga argument med: Det borde du förstått att det inte är så..
Det är ju ingen liten irriterande förändring utan direkt avgörande för hur du uppfattar hela bilen. Det är ju också konstigt att du måste sitta i taket, du har inte testat någon halvvariant och att justera ratten något? Tråkigt att du uppfattar det så. Jag har däremot aldrig kört en skönare bil, som man sitter så bra i. Jag hade en XC70 Sport edition och den fick jag sittvärk av.
Att tanken är liten beror på att det är ett enkelt sätt att spara 10-20 kilo. merca har en pyttetank i C-klass (34 liter, tror jag) men en stor (58) som option. smart... om man vill ha låg eu-mix..
Kuriosa, eller inte: min pappa sålde en 850-96 till en man som var 202 lång och även frun va lång. de satt aldrig bra i den... och gillade inte bilen... tills de en dag kom på hur man ställer in allt, sen blev de supernöjda...
perhall skrev:Kuriosa, eller inte: min pappa sålde en 850-96 till en man som var 202 lång och även frun va lång. de satt aldrig bra i den... och gillade inte bilen... tills de en dag kom på hur man ställer in allt, sen blev de supernöjda...
Antar att detta var tillägnat mig, inte för att vara messersmits.. Men haft bil i 21 år, kört mellan 5,000 och 7,500 mil per år sedan start, tror att jag har haft 20 bilar, om det räcker, att justera stolar har jag inga problem med..
  • 1
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8
  • 9
  • 13

Det verkar inte gå att köpa aktier s&ar[…]

Volvo 945 STARTAR EJ

Vi försökte läsa felkoder via obd2 […]

Service Peugeot 107 2007

Äntligen färdig... Ska besiktigas om 14 […]