Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Elektrikern84
macattac skrev:Provar imorgon Stockholm - Jämtlands inland...borde dra mer....går ju uppåt hela tiden. :)

Skickat från min iPhone med Tapatalk
Hur gick det??
Användarvisningsbild
av Robbi
Elektrikern84 skrev:Nån som har gjort nån undersökning som kan tala om hur mkt extra en AWD drar jmf med FWD?
Jag hade en XC70 Sport D4 med veamotor FWD, 8 stegad låda. Den drog i snitt 0,62. Kunde ligga på 0.52 landsväg runt i runt 100. Runt 0.58 vid högre hastighet.

I dag har jag V90 CC, samma motor, samma växellåda men med AWD. Jag kan konstatera att på landsväg runt 100 kan jag hamna på 0.54. Däremot statskörning hamnar det högre. Blandat ca 0.68. Vid hög fart 120-140 drar det också iväg uppåt 0.65. Fick lite förvånande 0.58 mellan Puttgarden och Hamburg fast jag låg mest i 130. Plan väg och vindstilla tror jag var grejjen där.

Så AWD drar mer i stad och högre hastighet verkar det som. Kanske 1 dl mer milen med AWD?
av Elektrikern84
Robbi skrev:
Elektrikern84 skrev:Nån som har gjort nån undersökning som kan tala om hur mkt extra en AWD drar jmf med FWD?
Jag hade en XC70 Sport D4 med veamotor FWD, 8 stegad låda. Den drog i snitt 0,62. Kunde ligga på 0.52 landsväg runt i runt 100. Runt 0.58 vid högre hastighet.

I dag har jag V90 CC, samma motor, samma växellåda men med AWD. Jag kan konstatera att på landsväg runt 100 kan jag hamna på 0.54. Däremot statskörning hamnar det högre. Blandat ca 0.68. Vid hög fart 120-140 drar det också iväg uppåt 0.65. Fick lite förvånande 0.58 mellan Puttgarden och Hamburg fast jag låg mest i 130. Plan väg och vindstilla tror jag var grejjen där.

Så AWD drar mer i stad och högre hastighet verkar det som. Kanske 1 dl mer milen med AWD?
Detta mätt på pump då givetvis? Litar inte för fem öre på Färddatorn.
av macattac
Elektrikern84 skrev:
macattac skrev:Provar imorgon Stockholm - Jämtlands inland...borde dra mer....går ju uppåt hela tiden. :)

Hur gick det??
0,55 och då låg jag inte och fiskörde....låg mellan 95 och 130....med någon omkörning kring 150.

Angående vid pump så fick jag 0,54 efter sthlm/Gbg ToR när jag fyllde på.

Skickat från min iPad med Tapatalk
av Elektrikern84
macattac skrev:
Elektrikern84 skrev:

Hur gick det??
0,55 och då låg jag inte och fiskörde....låg mellan 95 och 130....med någon omkörning kring 150.

Låter Svinbra. Passaten 4Motion går inte under 0,6 när jag åker fram å tillbaka till Värmland från Sthlm. Fattar inte å då kör jag inte som ett svin heller då jag har ungarna med mig. Nåväl. Hoppas nya Volvon levererar!!
Användarvisningsbild
av Robbi
Elektrikern84 skrev:
Robbi skrev:

Detta mätt på pump då givetvis? Litar inte för fem öre på Färddatorn.
Nej, förddator. Ska kolla pump vid nästa tankning.
av macattac
Elektrikern84 skrev:
macattac skrev:
Elektrikern84 skrev: Hur gick det??

Låter Svinbra. Passaten 4Motion går inte under 0,6 när jag åker fram å tillbaka till Värmland från Sthlm. Fattar inte å då kör jag inte som ett svin heller då jag har ungarna med mig. Nåväl. Hoppas nya Volvon levererar!!
Dock noterbart att jag körde väldigt medvetet på vägen hem och i stort aldrig över 105kmh. Men ligger man runt 110-115 så verkar man hamna på 0,55 (färddator)....har jag gjort på två långturer.

Användarvisningsbild
av Robbi
Ok, kollade vid pump på min V90 CC D4 AWD. Har kört upp en tank i Tyskland, mycket Autbahn i snitt 140, mycket i bergen i Harz, drar ju en del. Resultat vid pump: 0.63.

Användarvisningsbild
av Robbi
macattac skrev:Jämtland - Stockholm snittfart 118....0,61 :)

Viljen motor och bil?
  • 1
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8
Ökad komfort med 17”

Ja mer eller mindre. https://www.volvocarretail.[…]

Här sitter den på V70n, antar att det s[…]

Men jag förstår inte riktigt. Kan de in[…]