Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av raven76
buzztr skrev:
MathiasSV70 skrev:Jag har haft min V90 i ca två veckor och flera gånger har VOC inte velat starta parkeringsklimatet pga för svag spänning i batteriet vilket känns konstigt på en helt ny bil med helt nytt batteri. Har väl troligtvis gjort för få långresor med tanke på all elektronik som finns i bilen.
Min V90 funkar i princip aldrig parkeringsklimatet i. Jag tycker förklaringen från Volvo känns väldigt långsökt men de säger generatorn laddar bara batteriet till 85%, sista 15% ska tas som "energiåtervinning från bromsarna". Det har inte med långresor att göra, jag har gjort många med stora strömförbrukare avstängda (inga elstolar, ingen elratt, ingen elbakruta, ingen radio, inget helljus). Så kör du stadskörning och tvingas använda bromsarna mycket får du ett välladdat batteri, kör du endast landsväg med lite trafik så blir ditt batteri bara laddat till 85% och det är för lite för att värmaren ska starta. Kör jag VOC blir resultatet "Kunde inte starta förkonditionering". Försöker jag starta genom att sätta timer direkt i bilen får jag meddelandet "Förkonditioneringen avbröts för att säkerställa en hög laddningsnivå". I princip enda gången det funkat att starta värmaren är när batteriet är laddat med vanlig batteriladdare till 100%.
Jag hade samma problem med min XC70. Det började med att start/stop inte gick in. Det tyckte jag var märkligt. Laddade jag batteriet så fungerade det några gånger. Men ganska snabbt la det av igen. Jag lämnade in den för service och påpekade att det var något knas. Dom nollställde datorn och laddade förmodligen batteriet igen. Det fungerade ju när man lämnade verkstaden, men ett par dagar senare blev det ju samma fel igen.
Kommer inte ihåg, men tror jag lämnade in den igen efter det för samma fel. Förmodligen samma åtgärd för det står inget i verkstadsloggen om vad som gjordes. Droppen var då jag kört 27 mil och skulle starta värmaren dagen efter då det var -22 grader. Den gick då i ca 5 minuter innan den la av pga för låg batterispänning. Förbannad lämnade jag in den igen och sa att batteriet MÅSTE bytas. Verkstadskillen kollade batteriet och sa att det var "lite dåligt" och att jag skulle få betala 40% av kostnaden, vilket som en "avsiktlig slump" råkade vara vad ett nytt batteri kostar. Jag tog då en diskussion med verkstadscoachen om detta. Kanske inte den trevligaste person jag mött. Han påstod att mitt batteri inte skulle vara mera laddat efter 10 mil som efter 27. Det blev dock jobbigt att förklara vad dom gjort under de tidigare gångerna jag lämnat in bilen. Dom hade inte skrivit något i loggen men det stod att jag påpekat att det inte fungerade med start/stop så det fanns dokumenterat. Efter ca 20 minuter kläcker han ur sig "inte ska jag hålla på att tjafsa om några 40%". Vad hade han gjort i 20 minuter då?! Bilen var nämligen inte ens två år då jag fick mitt nya batteri, men felet hade jag haft sedan den var 1.5 år. Efter bytet av batteri har det fungerat.
Har haft tre bilar med VOC, de två första har jag fått samma problem efter ca 1,5-2år, första gången det hände kom en bärgare som skulle hjälpa till med kablar. Han berättade att det är ett vanligt problem med Volvo och VOC, bränslevärmaren tar slut på batteriet på ett sätt som inte bara laddning kan hjälpa. Jag bytte batteriet och det uppstod aldrig igen. med nästa bil hände samma sak efter 2år, jag bytte då batteriet direkt och inget mer problem efter det.
Kanske inte så kul att behöva byta batteri en gång vartannat år men helt klart värt det.
Nu när jag köpte XC90, var det sista villkoret innan jag skrev på att om detta uppstår inom tre år (som bilen ska ägas) ska ett batteribyte ingå. Säljaren sa inga problem, det kommer inte hända.. vi får se vem som får rätt om 1,5 år...
Lövet skrev:
VolvoB20 skrev:
wetterstrom skrev:vad händer på dom ställen där det är max 1 minut tomgångkörning då .får man eventulla parkeringböter då lr vilka det nu är som har hand om sånt
Där står man istället och bolmar med dieselvärmaren i 90 minuter, som till på köpet saknar alla typer av avgasrening.
Avgaserna ur dieselvärmaren är mycket renare än ur en kall förbränningsmotor (som också saknar all form av avgasrening när den är kall, glöm inte det)

Men ändå är de ju djävligt skumt. Om några bilar (Hyfsat nya dieselbilar) startar i garaget och kör ut så märks det ju överhuvudtaget inte. Men djävlar i mig, om någon har värmaren på auto så den drar igång i garaget då går det ju knappt att gå och hämta sin bil

Men kanske är den stinkade dieselröken från värmaren ofarlig, medans de lukfria avgaserna från motorn är farliga. .

Eller om det står någon gammal dieselbil i garaget, då är det ju också kört att gå in...
Dieselvärmaren i min V70 D4 -15 är väldigt doft- och rökfri så här långt måste jag säga. Varken ser eller känner något av den när jag kommer in i garaget (i och för sig ett väl ventilerat sådant). Jag bara hör att den är på även om den inte är särskilt ljudlig heller. Som Lövet säger är det ju mycket enklare att få en värmare att brinna rent, även när den är kall, än att få en förbränningsmotor att göra detsamma. Sedan kan det mycket väl vara så att vissa värmare inte är i bästa trim och då blir det förstås en annan sak. Inte ovanligt med trådar om värmare som trilskas på forumet och åtminstone en del av dem handlar om värmare som luktar illa eller ryker snarare än inte går alls.
Hmm, kan säga att efter 13500 mil med XC60n så är min dieselvärmare allt utom luktfri :wink: , men den startar minst 9 av 10 gånger utan problem via appen 8)
Visst är det väl ändå så att värmaren går in då man fjärrstartar bilen? Jag menar, den behöver väl inte värma sig själv med enbart motorn? Förutsatt att man kanske ställt in värmaren på auto vill säga.
Användarvisningsbild
av bem
Om man ens ges möjlighet starta bilmotorn via appen… På ”Google-bilarna” (Android Automotive) kan man inte det. Går inte på min V90 T6 Recharge 2022. Men det kommer väl vad det lider. Jag har bensinvärmare i min så den drar ju igång om jag vill ha värme om jag inte har laddsladden inkopplad för då ”förkonditioneras” bilen den vägen (via elsystemet) som det så vackert heter. Har haft bränslevärmare (diesel) i föregående bil (V70 MY14) och den funka kanon när det var kallt. Jag ladda dock batteriet en hel del regelbundet då det annars lätt blir låg spänning i batteriet och då startar inte värmaren. På min nuvarande V90 T6 Recharge 2022 (early) fick jag lägga till bensinvärmaren för den ingick inte som standard (på V90 Recharge 2022 late går det inte få bränslevärmare längre).
Möjlighet starta motorn är ju ett alternativ när man inte har bränslevärmare (parkeringsvärmare). Såvitt jag förstått kan alla Volvobilar (på SPA-plattformen) med förbränningsmotor fjärrtartas så motorn startas med hjälp av appen (förr Vilvo On Call, numera kallad Volvo Cars app).
/Bo
  • 1
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
V90 -18 T4 Tickande ljud 1500 rpm

Nej, jag kan inte höra något speciellt […]

Sitter inte bränsletrycksregulatorn på […]

Hej Jo det är väl kanske mer troligt, &[…]

Bilen startar inte