Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av andersuw
#1086967
XC90_Executive skrev:När jag skulle köpa andrabilen var jag helt inne på V40 R-design D4 automat. Den skulle kosta ca 435 med vinterhjul. Jag var helt inne på diesel eftersom jag kör väldigt långt. Men istället fick jag syn på en V40 T5 Carbon Edition som precis hade kommit in till återförsäljaren. Likvärdig utrustning (fast snyggare) och 42000kr billigare. Inte svårt val! :wink:

Jag reflekterade inte så mycket över förbrukningen utan var helt såld på T5 P* automat istället för D4 P* automat. Silkeslen gång och går som f*n när man trampar på. Men det visade sig även att den är snål! Jag kör mest motorväg och kör oftast i ECO+ när jag kör det. Att se 0,5X i medelförbrukning på en bensinare med 253hk/400Nm och automat är för mig helt sjukt! :-O)
I praktiken skiljer det runt 3 dl milen mellan T5 och D4, i alla fall om det är en lite större bil än V40 vi talar om. Se här:

http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic ... a#p1063866
Användarvisningsbild
av frasse4
#1087032
Kollar jag på Spritmonitor, som faktiskt visar vad bilarna drar på riktigt med exempelvis V70 automat 2014-> får jag:
D4 7,05 (17 fordon)
T5 9,22 (3 fordon)

Men då det endast finns 3 st T5 är det en användare som drar upp förbrukningen mycket. Skulle man bortse från den användaren ligger de andra två runt 8,70. Så i praktiken tycker jag det verkar skilja betydligt mindre än 3 liter på 100 km...

http://www.spritmonitor.de/en/overview/ ... owerunit=2
http://www.spritmonitor.de/en/overview/ ... owerunit=2
Användarvisningsbild
av W.A.P.E.
#1087066
Iof några AWD med tröskverket som drar upp snittet där med :)
av perhall
#1087104
Senaste generationen bensinmotorer är långt ifrån så törstiga som tidigare. Det är allmänt känt att EU-mixen ljuger mer för diesel än för bensin (ViB gick igenom alla testbilar senaste 10 åren och sambandet var tydligt, även inkluderat tidsfaktorn, dvs. att EU-mix allmänt ljuger mer nu än då).

Att förbrukningen skulle öka mer för bensin än diesel vid hård körning stämmer inte heller, jag gjorde en analys av siffrorna för eco-, normal- och hårdkörning när tyska ams jämförde sex par bensin/diesel och något sådant samband fanns ej. Diesel drog 10-22% mindre än bensin...

F ö drar min Audi och min Volvo lika mycket, trots 5,5 mot 6,8 i EU-mix. Endast vid snabb motorvägskörning är Audin snålare. Och de XC70 AWD aut jag haft som hyrbilar nu och då drar klart mer än min T4... som är manuell...
av andersuw
#1087109
perhall skrev:Det är allmänt känt att EU-mixen ljuger mer för diesel än för bensin
Allmänt känt på vilka grunder? Vilka systematiska test med fullt jämförbara körcykler kan du hänvisa till? Det ADAC-test jag hänvisar till pekar i motsatt riktning. D4:an har en officiell förbrukning på 0,41 och drog 0,49. T5:an har en officiell förbrukning på 0,64 och drog 0,85.

Skillnaden i förbrukning var för övrigt som minst vid lätt belastning, d.v.s. landsväg (0,43 kontra 0,71). I stadstrafik och på Autobahn, där motorn belastas lite mer, drog T5:ans förbrukning också iväg mer (0,54 kontra 1,05 och 0,58 kontra 0,97).

https://www.adac.de/_ext/itr/tests/Auto ... tronic.pdf

https://www.adac.de/_ext/itr/tests/Auto ... tronic.pdf
Senast redigerad av 2 andersuw, redigerad totalt 0 gång.
av andersuw
#1087111
frasse4 skrev:Kollar jag på Spritmonitor, som faktiskt visar vad bilarna drar på riktigt ... tycker jag det verkar skilja betydligt mindre än 3 liter på 100 km.
Vad bilarna drar "på riktigt" är förstås till stor del beroende av vilken slags körning/trafik det är fråga om och vem som kör. Poängen med test av det slag ADAC gör är just att körcykeln är exakt densamma för alla bilar, bara mer realistisk än den som används då den officiella förbrukningen fastställs och utan alla de (i och för sig tillåtna) "trick" som tillverkarna då använder sig av (avstängt ljus, avstängd AC, diverse tejpningar, särskilt lättrullande och hårdpumpade däck o.s.v.).
av perhall
#1087181
andersuw skrev:
perhall skrev:Det är allmänt känt att EU-mixen ljuger mer för diesel än för bensin
Allmänt känt på vilka grunder? Vilka systematiska test med fullt jämförbara körcykler kan du hänvisa till? Det ADAC-test jag hänvisar till pekar i motsatt riktning. D4:an har en officiell förbrukning på 0,41 och drog 0,49. T5:an har en officiell förbrukning på 0,64 och drog 0,85.

Skillnaden i förbrukning var för övrigt som minst vid lätt belastning, d.v.s. landsväg (0,43 kontra 0,71). I stadstrafik och på Autobahn, där motorn belastas lite mer, drog T5:ans förbrukning också iväg mer (0,54 kontra 1,05 och 0,58 kontra 0,97).

https://www.adac.de/_ext/itr/tests/Auto ... tronic.pdf

https://www.adac.de/_ext/itr/tests/Auto ... tronic.pdf
Jag snackar om en genomgång av 10 års testbilar (ViBilägare) samt ett stort förbrukningstest (tyska ams), du snackar om två enskilda motorer så jag tycker nog att jag har mer på fötterna...
av andersuw
#1087284
perhall skrev:Jag snackar om en genomgång av 10 års testbilar (ViBilägare) samt ett stort förbrukningstest (tyska ams), du snackar om två enskilda motorer så jag tycker nog att jag har mer på fötterna...
De motorer jag talar om råkar vara just de som tråden handlar om. Testen av dessa motorer är fullständigt standardiserad (exakt samma körcykel) och jag har givit dig fullständiga hänvisningar så att du själv kan verifiera vad källan säger.

Du talar om resultat av mindre direkt relevans för den här tråden (andra motorer) och på basis av källor som jag inte kan verifiera. Dessutom har man vad dina källor beträffar problemet med att testcykeln inte är fullt standardiserad.

Vad gäller den mer övergripande bilden tror jag helt enkelt inte att det du påstår verkligen stämmer vad jämförelsen bensin-diesel beträffar. Båda motortyperna uppvisar avsevärt högre förbrukning i praktiken än de officiella värdena och gör det i ungefär samma utsträckning procentuellt sett. Om något blir det faktiska utfallet än sämre för bensinmotorerna eftersom skillnaden mellan verklig och officiell förbrukning där blir större i absoluta tal (eftersom bensinmotorerna drar mer både officiellt och i praktiken så att en och samma procentuella skillnad ger större utslag i liter räknat) och därför att bensinarnas förbrukning ökar mer när motorn belastas rejält (eftersom de då, i motsats till dieslar, måste köras med fetare blandning för att motverka knackningstendenser).

Vad jag utan svårighet kan hålla med om, eftersom jag vet att det är väl belagt, är att den procentuella skillnaden mellan officiell och verklig förbrukning ökat under senare år, troligen genom allt starkare försök till "cycle-beating" från biltillverkarnas sida i takt med att bränsleförbrukning blivit ett allt viktigare försäljningsargument. Men det gäller både bensin- och dieselmotorer.
Användarvisningsbild
av Derank
#1087308
Herregud, hur envis får man vara ..........

Skickat från min SM-A500FU via Tapatalk
Användarvisningsbild
av snepo
#1087322
andersuw skrev:
perhall skrev:Det är allmänt känt att EU-mixen ljuger mer för diesel än för bensin
Allmänt känt på vilka grunder? Vilka systematiska test med fullt jämförbara körcykler kan du hänvisa till? Det ADAC-test jag hänvisar till pekar i motsatt riktning. D4:an har en officiell förbrukning på 0,41 och drog 0,49. T5:an har en officiell förbrukning på 0,64 och drog 0,85.

Skillnaden i förbrukning var för övrigt som minst vid lätt belastning, d.v.s. landsväg (0,43 kontra 0,71). I stadstrafik och på Autobahn, där motorn belastas lite mer, drog T5:ans förbrukning också iväg mer (0,54 kontra 1,05 och 0,58 kontra 0,97).

https://www.adac.de/_ext/itr/tests/Auto ... tronic.pdf

https://www.adac.de/_ext/itr/tests/Auto ... tronic.pdf
Den erfarenheten har jag oxå.Från 272 Hk bensinsexa till 175 Hk diesel. På landsväg är skillnaden ca 3 dl/mil.Stad 6-7 dl/mil. Vid hårdare körning så ökade förbrukningen mer på bensinbilen än dieseln,speciellt i stadskörning
  • 1
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8
  • 9
  • 12
Brandsläckare i V90?

Vill minnas att Volvo har erbjudit sådan eft[…]

Jo, 18” har ET 55. Det har även 19&rdqu[…]

Motorvärmare 850

Beställde nyss slangvärmaren RE480 och m[…]

Prestige Performance

Samma "kines grejer" alla andra krä[…]