Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av JES1
superluxus skrev: Fungerer AWD moden fra start i kulde (minusgrader) selv om man ikke har gjort förkonditionering?
Japp, fungerar alldeles utmärkt med AWD Og Power mode från start, även med kall bil (och "tomt" batteri). Körde omkring i Norska fjällen över jul, og der var Inga konstigheter. Underbar vinterbil. Drog 0,85 l/mil på denna körningen, 200 mil totalt.
av superluxus
JES1 skrev:
superluxus skrev: Fungerer AWD moden fra start i kulde (minusgrader) selv om man ikke har gjort förkonditionering?
Japp, fungerar alldeles utmärkt med AWD Og Power mode från start, även med kall bil (och "tomt" batteri). Körde omkring i Norska fjällen över jul, og der var Inga konstigheter. Underbar vinterbil. Drog 0,85 l/mil på denna körningen, 200 mil totalt.
Fikk du ladet mange ganger på denne turen? 0.85L/mil er veldig bra på langkjøring med denne bilen - spesielt hvis det var begrensede muligheter for laddning?
Användarvisningsbild
av XC90_Executive
Har gått ca 1100 mil. Körde en vecka utan någon laddningsmöjlighet alls. Mycket motorväg. Verklig förbrukning 0,87l/mil.

Helt makalös bil! :-)-)
av JES1
superluxus skrev:
JES1 skrev:
Fikk du ladet mange ganger på denne turen? 0.85L/mil er veldig bra på langkjøring med denne bilen - spesielt hvis det var begrensede muligheter for laddning?
Ingen lading underveis, og tomt batteri fra start! Den fungerer kort sagt veldig bra som vanlig hybrid også!
av RedorX
Jag har inför ett eventuellt köp, (som visserligen inte är så aktuellt längre) hyrt XC90 T8 vid två tillfällen nu.
Men måste säga att jag är grymt oimponerad av bilens förbrukning. Jag vet inte med er som äger en men hur kan man rättfärdiga den typen av förbrukning? Laddningen räcker föga långt när man kör motorväg, den är ju slut innan man ens hunnit utanför Sthlms gräns, i mitt fall.

Bränsletanken är visserligen mindre än på t.ex Dieselmodellerna men ändå. Jag kör mkt Sthlm-Skåne och omvänt och har förut klarat mig på en tank på 50 mil med andra volvo modeller, däribland S60 T6, XC60 D5,D4 och XC90 D5 osv, och då är det 110-120kmh/snitt. Med T8:an behöver jag stanna och tanka minst vid två tillfällen inklusive den fulla tank jag hade när jag lämnade Sthlm, så tre gånger på drygt 55 mil. Även i stadstrafik så dricker den soppa som en svamp. Oavsett körläge..Pure, AWD, Hybrid osv.

Den dricker i snitt 1-2 liter/ mil. och det ska anses som miljövänligt att tanka 3ggr på 5 timmar?
och varför anger Volvo förbrukningsvärdet som i princip obefintligt förutom i blandad körning där den uppges vara 2.1L/100km.

Om en bil kostar nästan 900.000 och förutom det, så måste man tanka var och varannan dag så är ju T8:an sjukt dyr i drift eftersom laddningen inte ens räcker till att köra fram och tillbaka till affären och skjutsa ungarna till diverse ställen.

Eller kan det vara så att det är något som inte är som det ska med bilen om den beter sig såhär?.Bilen är ju trots allt en hyrbil, uttagen 11/16 och gått 1700 mil. Men har svårt att tänka mig att något fel på en bil gör att den skulle förbruka mer bränsle?

Någon som har någon input angående detta?
av barcusmrandt
RedorX skrev:Jag har inför ett eventuellt köp, (som visserligen inte är så aktuellt längre) hyrt XC90 T8 vid två tillfällen nu.
Men måste säga att jag är grymt oimponerad av bilens förbrukning. Jag vet inte med er som äger en men hur kan man rättfärdiga den typen av förbrukning? Laddningen räcker föga långt när man kör motorväg, den är ju slut innan man ens hunnit utanför Sthlms gräns, i mitt fall.

Bränsletanken är visserligen mindre än på t.ex Dieselmodellerna men ändå. Jag kör mkt Sthlm-Skåne och omvänt och har förut klarat mig på en tank på 50 mil med andra volvo modeller, däribland S60 T6, XC60 D5,D4 och XC90 D5 osv, och då är det 110-120kmh/snitt. Med T8:an behöver jag stanna och tanka minst vid två tillfällen inklusive den fulla tank jag hade när jag lämnade Sthlm, så tre gånger på drygt 55 mil. Även i stadstrafik så dricker den soppa som en svamp. Oavsett körläge..Pure, AWD, Hybrid osv.

Den dricker i snitt 1-2 liter/ mil. och det ska anses som miljövänligt att tanka 3ggr på 5 timmar?
och varför anger Volvo förbrukningsvärdet som i princip obefintligt förutom i blandad körning där den uppges vara 2.1L/100km.

Om en bil kostar nästan 900.000 och förutom det, så måste man tanka var och varannan dag så är ju T8:an sjukt dyr i drift eftersom laddningen inte ens räcker till att köra fram och tillbaka till affären och skjutsa ungarna till diverse ställen.

Eller kan det vara så att det är något som inte är som det ska med bilen om den beter sig såhär?.Bilen är ju trots allt en hyrbil, uttagen 11/16 och gått 1700 mil. Men har svårt att tänka mig att något fel på en bil gör att den skulle förbruka mer bränsle?

Någon som har någon input angående detta?
Hej. Hybrid är helt enkelt inte rätt bil för dig. Hybrid är inte och har aldrig varit till för att cruisa på motorväg i 130 i 55 mil. Där ger inte elmotorn nån nytta längre, och batteriet är som du säger för litet för att räcka särskilt långt där. Då kör du omkring med 250kg extra last bara som bensinmotorn måste dras med. Jag har ett annat körmönster där plug in hybrid passar perfekt. 90% av all körning är lämna ungar på skola och dagis, och till och från jobb. Det är en daglig sträcka på ungefär 4 mil. Det betyder att jag kan köra 90% av all min körning på ström. Kanske aldrig kommer helt upp i 90% men mycket iaf. Slår man ut förbrukningen pr vecka till exempel, så ligger jag nog under Volvos 0,2 l/milen. Så där har du 2 exempel på när hybrid lönar sig och när det inte lönar sig. I ditt tilfelle skulle jag säga att en d4 eller liknande hade passat bättre rent ekonomiskt, i mitt fall helt klart en hybrid eller elbil.
Användarvisningsbild
av XC90_Executive
Det är inte bilen det är fel på, utan din körning! :wink:

Vid vissa typer av körning passar helt enkelt inte en hybrid. Men jag kan säga att jag under en vecka körde ca 100 mil, mest motorväg och lite stadskörning. Hade ingen möjlighet att ladda, men bilen drog ändå bara ca 0,85l/mil.

Sedan leverans, för över ett år sedan, har bilen dragit ca 0,4 i snitt. Sinnessjukt bra för en 7-sits LyxSUV med 421hk/680Nm (Polestar). :-)-)
Användarvisningsbild
av VolvoB20
Man kan ju inte inte ändra fysikens lagar, Vill man åka fort och ha grymt acc (och verkligen utnyttja det titt som tätt) så kan man ju inte ha en stor bil med massor av luftmotstånd och vikt på bortåt 2,5 ton.

Då får man välja en liten och lätt bil med lågt luftmotstånd så kan man köra som en biltjuv och det går skitsnålt i alla fall.
av phantomblot
Kjøremønster betyr alt for om hybrid er rett bil eller ikke. På jobben er det fullt av BMW 330e, Audi A3 eTron og Golf GTE.

Han med 330e bruker 0l bensin i kjøring på arbeidsdagene, samme for hun som har e-Tron. Hun som har GTE skrur over i "save" på motorveien og har da nok strøm til småkjøringen. De som bor lenger unna har Tesla, Leaf eller i3.

En tur på 55 mil er jo 95% bensin/diesel, og jeg tror ikke re-gen klarer veie opp for 250kg ekstra vekt opp alle bakker?
Användarvisningsbild
av joel80
Just lång motorvägslunk bidrar inte så väldigt mkt till regenerering. Jag körde i och för sig t.o.r Gävle - Umeå med full laddning av Gävle samt vid avfart från Umeå, och klarade hela resan på under 5l/100km.. Men... Det var med en V60 TE. :)

Långresor där jag vid nått tillfälle haft helt tomt vid start har jag ändå klarat mig på på 0.6l/mil i snitt.. Jag tror det inte är mer än vad man gör med en D5a AWD automat i motorvägsfart.. Så den ökade vikten har inte så stor betydelse vid motorvägsfart.. Eller motverkas i allafall tillräckligt med den lilla regen man har då..
  • 1
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8
Nästa elbil från Volvo?

Ny EX40 på gång, man släpper den […]

Dolda Vinkeln...

Eller dom som marknadsförde skiten, algoritme[…]

Låg räckvidd Volvo ex30

Du glömde energiekvationen att varje liter be[…]