Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Sharkbait
Amli skrev:
Sharkbait skrev:Jag hoppas inte Volvo går samma öde som tex BMW eller Audi. Att folk vill köpa märket och sedan har man inte råd med utrustning till bilen men man har iallafall en BMW eller Audi.
Jag skulle säga precis tvärtom. Då har man lyckats bygga ett stark varumärke.
Skall tex Lamborghini eller Ferrari osv börja sälja sina bilar med 4-cylindriga motorer för alla vill ha en men inte råd med "originalet" med V10/v12. Skall man kalla det också man har byggt ett starkt varumärke.

Nej. Snarare att folk köper bilar som man inte har råd att utrusta.

Fjädringskomfort på V70? Knappast... Såväl BMW, Mercedes och Audi (sistnämnda med luftfjärdring) har långt mycket bättre fjädringskomfort än Volvo. Har man kört en något sålunda välutrustad modell över en längre sträcka (hit räknas inte en standardutrustad 520, E220 osv) så blir det ohört tydligt.
Men om man jämför alla modeller snikutrustade, så står sig en V70 bra i sällskapet. Ta en sväng i en fullmatad A6 Allroad 313hk och sätt dig sedan i en XC70 D5. Ta en BMW M5 och sätt dig sedan i en V70 T6. Har man inte kört någon av dessa modeller kan man omöjligt uttala sig om skillnaden.

Varför ens jämför päron med äpplen?

Har Volvo luftfjädring?
Har Volvo ngt att matcha BMW M5?

Varför inte jämför livvärdig bilar mot varandra?

Något som man störa sig över Audi är deras kardantunnel som tar upp halva baksätet.
av Amli
Sharkbait skrev: Skall tex Lamborghini eller Ferrari osv börja sälja sina bilar med 4-cylindriga motorer för alla vill ha en men inte råd med "originalet" med V10/v12. Skall man kalla det också man har byggt ett starkt varumärke.

Nej. Snarare att folk köper bilar som man inte har råd att utrusta.
Du har missat hela poängen med varumärkesbyggande och vad som anses vara starkt varumärke. Lambo eller Ferrari skulle aldrig komma på tanken att göra en sådan modell. Premiumbil är premium just för att den har det där extra. Det där extra som inte alla har som man oftast behöver betala (mycket) extra för. Dessa kan dessutom ta hutlöst betalt för att de anses vara exklusiva och premium. Det är inte för gemene man och det är heller inte målet.
Sharkbait skrev: Varför ens jämför päron med äpplen?

Har Volvo luftfjädring?
Har Volvo ngt att matcha BMW M5?

Varför inte jämför livvärdig bilar mot varandra?

Något som man störa sig över Audi är deras kardantunnel som tar upp halva baksätet.
Exakt min poäng. Volvo har inget att erbjuda i den exklusiva skaran. Även om du slänger på en massa utrustning i en V70 så är den inte premium för det. Den är bara välutrustad. Prova att vänd på steken. Om du tar en fullmatad Skoda Octavia mot t ex en basutrustad V70 är då Skodan mer premium för det? Nej, den har bara mer utrustning.

Vet inte hur kardantunneln har något med premium att göra men ta då en titt på en Bentley Continental med två separata baksäten. Grymt störande ;-//
Användarvisningsbild
av StringerBell
VolvoB20 skrev: Min granne hade en E-klasse 320 merca som var rostig ända upp på taket efter 4 år :-O) :-O) :-O) Tungt på en bil för 600.000
Men känslan i knappar och reglage är kvar! :wink:

Skämt åsido, men tyskarna kan verkligen bygga inredningar och instrumentering som saknar rapplighet även efter 20 år.

För övrigt skulle jag säga att det jag sett av XC90 verkligen är en fullträff. Det märks verkligen att man lagt tid på att designen.

Bensin + laddhybrid är helt rätt tänk för framtiden. Inte ha en elmotor som släpar runt på en stor dieselmotor som inte ens hinner bli varm mellan fullgasacceleratiorna och genom avgasröret vädrar ur den lilla restvärmen som skapas. Däremot vill jag inte ens tänka på alla potentiella barnsjukdomar hos en kombination av HELT NY bilmodell som dessutom är en ELHYBRID.
av Linqid
kave skrev:Någon som har mer info om vilka motoralternativ som kommer från start? På hemsidan verkar det bara vara D5.
Ja, det verkar definitivt så när man går in och kikar. T6 nämns inte alls och finns inte med i faktabladet med tekniska spec. Tråkigt med tanke på att det fram till nu framstått som att First Edition ska finnas som både D5 och T6.

Förövrigt rätt trist att största dieseln är på - i sammanhanget - ynka 225 hk. Att T6/T8 ska kunna matcha BMW 35i/50i eller Audi 3.0T m fl (rent prestandamässigt) köper jag, men att nya D5 skulle vara i närheten av BMW 30d/40d, Audi 3.0TDI eller MB 350 CDI har jag mycket svårt att tro. Time will tell.
av para
Såg den live igår på visningen i Göteborg igår. Grym bil.... Hoppas bara amerikanerna nöjer sig med 4cyl, det är väl där risken finns annars lär den sälja bra. Blir nog en tur in till NK idag eller imorgon för att titta lite närmare på den igen.
D5 och T6 har jag läst på flera ställen ska komma till first edition. Hittade bifogad spec också.
Bilagor
xc90_spec.jpg
xc90_spec.jpg (430.81 KiB) Visad 857 gånger
av Amli
Ser ju bra ut på pappret i alla fall tycker jag! Jag tror nog att XC90 kommer numera kunna matcha tyskarna prestandamässigt. Det jag är orolig/nyfiken på är hur den är rent känslomässigt med de nya fyrorna.
Jag har t ex kört en ML 250 som har en 4:a och det kändes bara illa. Den var trött och den lilla motorn kändes som den fick jobba hårt hela tiden. Denna skulle aldrig vara ett alternativ för mig och ljusår från den fina 350´n Inte alls den lugna råa kraften jag personligen helst ser i biltypen. Tror dock att nya D5 kommer kännas bättre.
av XC60
Bilen ser snygg ut och inredningen ser riktigt trevlig ut och ser ut att ligga på premiumnivå. Håller dock med om att största dieseln på 225 hk inte på långa vägar kommer att kunna matcha dieslarna i t.ex X5, förutom X5 2,5d såklart. Det är bara önsketänkande och möjligen något man kan försöka hitta stöd i via faktablad. Fin är den iaf och jag hoppas på succé för Volvo.
Användarvisningsbild
av MartinS
First edition lär ju säljas med T6 eller D5, MEN på olika marknader. I Sverige säljs säkert bara D5, som för övrigt ser riktigt tråkig ut, snacka om att den totaldör vid 4krpm. 225hk i en sådan stor och tung bil är ju ingen höjdare. Vill man konkurrera med X5, Q7 etc i Europa behöver man ordentligare dieselmotorer.

T6 motorn ser ju också rätt trist ut, helt platt vridmomement från 2krpm och uppåt, lär ju inte kännas allt för upphetsande... Rätt stor skillnad i effekt i mellanregistret om man jämför mot de gamla sexcylindriga motorerna.

Vad väger en hyfsat välutrustad T6 eller D5 AWD in på?
Användarvisningsbild
av XC90_Executive
MartinS skrev:I Sverige säljs säkert bara D5, som för övrigt ser riktigt tråkig ut, snacka om att den totaldör vid 4krpm.
Tänk på att det är en diesel :wink: 500 varv till sen har du varvstoppet.
  • 1
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8
  • 9
V60 Cross Country eftertraktade

Skoj, det är ju sn snygg bil med

Visa din semesterbil(d)

@fjohan82 , Låter förträffligt :)[…]

@fjohan82 , Har kört med släp kanske 20[…]

Förstår inte vitsen med att meddela att[…]