Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Linqid
Fast är det så mycket billigare? För oss konsumenter, absolut... Men för Volvo? När hela paljetten av VEA väl lanserats har vi ett gäng med näst intill identiska motorer som sannolikt kostar i princip lika mycket för Volvo att tillverka oavsett effektnivå. Skiljer det något är det säkert marginellt. En D3 + elmotor hade med andra ord knappt varit billigare än en D5 + el att tillverka, men skillnaden i vad du kan ta för utpris mot kund är milsvid...

I övrigt håller jag med, en D3 + el hade varit kanon och kommer säkert också i framtiden. Men i nuläget tycker jag Volvo gör helt rätt som satsar på det som ger bäst marginal och plus på sista raden. Köpare i USA och Kina lär i princip uteslutande välja T8 (och T6). T5 blir säkert ett snikalternativ med FWD i samma länder.
Användarvisningsbild
av joel80
Inte alltid som man tjänar bäst på varorna med mest marginal... Nu skulle det ju varit en rejäl summa ändå, men med billigare hybrid skulle de nog kunna sälja fler.. det ger också ökad vinst.

Att det kostar nästan lika mycket är jag ändå lite osäker på.. det är väl rätt stor skillnad "runtomkring" i en D5a? Alltså t.ex turbo, bromsar och andra saker som måste anpassas för större motor/kraft?
av Linqid
joel80 skrev:Inte alltid som man tjänar bäst på varorna med mest marginal... Nu skulle det ju varit en rejäl summa ändå, men med billigare hybrid skulle de nog kunna sälja fler.. det ger också ökad vinst.

Att det kostar nästan lika mycket är jag ändå lite osäker på.. det är väl rätt stor skillnad "runtomkring" i en D5a? Alltså t.ex turbo, bromsar och andra saker som måste anpassas för större motor/kraft?
Nu är det enbart spekulationer från oss båda, men vilken tror du hade sålt bäst det inledande året av en D3 Hybrid och en T8? Då pratar jag inte Sverige, utan globalt. Sverige må vara en stor marknad för Volvo, men vill man växa på sikt måste andra och potentiellt större marknader prioriteras före.

En D5 kostar i nuläget ca 43 000 kr mer än en D3. Att en D5 skulle vara ens i närheten av så mycket dyrare att tillverka än en D3 har jag svårt att tro. Med VEA-D3 kontra VEA-D5 lär skillnaden bli ännu mindre, medan prispåslaget knappast kommer sjunka. Därav att jag tror att det är mer lönsamt för Volvo att inledningsvis satsa på en motor (T8) som har potential att sälja bra i USA och Kina, och därtill till ett högt pris. I framtiden får vi säkert se både D3 + el såväl som D5 + el, vi kan ju åtminstone hoppas! :-)-)
Användarvisningsbild
av XC90_Executive
Det är självklart att det är en stor och fet bensin-hybrid som gäller för XC90 8) . Huvudmarknaderna måste prioriteras.

Nån "snik-hybrid" tror jag aldrig blir aktuell för XC90 faktiskt :wink:
av Linqid
XC90_Executive skrev:Det är självklart att det är en stor och fet bensin-hybrid som gäller för XC90 8) . Huvudmarknaderna måste prioriteras.

Nån "snik-hybrid" tror jag aldrig blir aktuell för XC90 faktiskt :wink:
Nä, jag håller nog med om att det känns osannolikt... Men till V60 hade ju kombinationen av en D3 (eller T3 för den delen!) på ca 150 hästar och en elmotor som stöttar varit kanon för Europa-marknaden.

Volvo har oavsett vilket några spännande år framför sig, detta ska bli intressant att följa!
av Mwi
Linqid skrev:Nu är det enbart spekulationer från oss båda, men vilken tror du hade sålt bäst det inledande året av en D3 Hybrid och en T8?
Tror även Volvo är medveten om att kunden som köper en stor motor även väljer att köpa till fler tillbehör, det höjer upp marginalen ganska mycket. Så för Volvo är det bättre att sälja en fullutrustade T8 än en D3 hybrid med standard utrustning.
av Linqid
Om vi pratar marginaler och vinst på sista raden kan det till och med vara bättre att sälja en fullutrustad bil med största motorn än två mer normalt utrustade bilar med volymmotor. Något hårddraget visserligen, men i dagens prispress är det är ju ingen hemlighet att det inte är antalet sålda karosser du tjänar stålar på utan tillbehör, utrustning, reservdelar och service. Det finns ju en anledning till att försäljarna på Siba, MM m.fl propsar i flera minuter om att man minsann MÅSTE ha den där försäkringen för två tusen spänn och att snart varenda biltillverkare vill bli premium.. :wink:
  • 1
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8
  • 9
  • 13
Mercedes EQB 300 4Matic 2023 Svart

Då kör vi denna en helg. IMG_0544.jpe[…]

Hej, har problem med en reservdelsbil jag för[…]

Du bör nog låsa vevaxel och kamaxlar in[…]

What the Fffff. Thanks you Guys, I really apprecia[…]