- tor 10 jul 2014, 12:15
Fast är det så mycket billigare? För oss konsumenter, absolut... Men för Volvo? När hela paljetten av VEA väl lanserats har vi ett gäng med näst intill identiska motorer som sannolikt kostar i princip lika mycket för Volvo att tillverka oavsett effektnivå. Skiljer det något är det säkert marginellt. En D3 + elmotor hade med andra ord knappt varit billigare än en D5 + el att tillverka, men skillnaden i vad du kan ta för utpris mot kund är milsvid...
I övrigt håller jag med, en D3 + el hade varit kanon och kommer säkert också i framtiden. Men i nuläget tycker jag Volvo gör helt rätt som satsar på det som ger bäst marginal och plus på sista raden. Köpare i USA och Kina lär i princip uteslutande välja T8 (och T6). T5 blir säkert ett snikalternativ med FWD i samma länder.
I övrigt håller jag med, en D3 + el hade varit kanon och kommer säkert också i framtiden. Men i nuläget tycker jag Volvo gör helt rätt som satsar på det som ger bäst marginal och plus på sista raden. Köpare i USA och Kina lär i princip uteslutande välja T8 (och T6). T5 blir säkert ett snikalternativ med FWD i samma länder.
Kör: BMW 340i xDrive Gran Turismo M-Sport -18 och BMW M140i xDrive Shadow -18