Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Robbi
fkullberg skrev:Gäller detta tidiga utgåvor eller gäller det nya bilar med?
Jag har erfarenhet av både tidiga och senare utgåvor. Sedan tror jag att en del har problem och en del har förare som är känsliga för vägkänsligheten. Lät lite konstigt men vibrationer från vägen fortplantar sig i hela chassit då bilens chassi helt enkelt är hårt. Just vinterdäcken visar sig ha varit ett problem då stötdämparna tar en guppig väg väldigt bra men en helt slät väg också känns. Det är nästan som att ju slätare väg, desto mer känns de små ojämnheterna medan när det är lite ruggigt, jobbar stötsdämparna bort dem. Konstentan, stötdämparna behöver lite gupp för att börja jobba. Så har de varit på alla bilar av V90 CC som jag har kört, och det är ca 15 st i dagens datum.

Vissa av dessa har dock haft en konstant vibration vid just 120 km/h och detta beror på något annat än vägkänslighet. Motorn är lätt att utesluta så vibrationen kvarstår trots att man växlar till en annan växel och varvtal vid sama hastighet. I mitt fall var det glapp i drivaxlar, vilket är märkligt i sig på en ny bil. Men så är det. Min bil (V90 CC D4 AWD, tillverkad mars- 2017) fick en lösning med nya drivaxlar. Nu är de konstanta vibrationerna borta vid 120 km/h. Är vibrationerna borta helt? Nej, det finns massa vibrationer som kan uppkomma men det beror på underlaget och däcken. Det är ingen V70, med mjuka stötdämpare där man gungar fram, det är sportdämpare och kör man på en grovkornig slät väg så känner man varje gruskkorn, om man känner efter. Vid stötigare väg, börjar stötdämparna jobba och de dämpas mer.

Däcken är också en sak som Volvo borde jobbat lite mer att standardisera. Jag har Conti och dessa är hårda och vägkänsliga. Ex. Nokian är mjukare och maskerar vägkänsligheten bättre medan Michelin är något mellanting.

Så här skriver chassiexpetern om Cross country:

Stefan Karlsson – Chassiexpert Volvo.

Vad skiljer V90 och V90 Cross Country?
– Främst är det förhöjt chassi (+60 mm) med ändrad stötdämparkaraktär som justerats. Vi har provat ut över 200 olika chassin i simulator innan vi gick i produktion.
Till chassi hör även däckutrustning, vad skiljer ut V90 CC?
Vi har valt ut däck med högre och rundare skuldra för mjukare och mer terrängpassade egenskaper.
Offroad-läget, vad innebär detta?
– Haldexsystemet förspänns och anpassas för körning på lösare underlag, fungerar i farter upp till 40 km/h för att inte överbelasta drivlinan.

http://teknikensvarld.se/provkorning-av ... wd-402321/

Ja, det är samma däck som till XC70 så var ambitionen med "rundare skuldra" tog vägen, kan vi bara gissa.
av ansjo
Xanthopteryx skrev:
ansjo skrev:Efter att bilen stått några dagar pga arbete körde jag idag några mil igen. Tyvärr börjar jag nästan dra mig för att köra bilen då jag tycker vibrationerna drar ner helhetsintrycket av bilen såpass mycket att hela resan blir negativ.
Vibrationerna känns redan från 50-60 km/h redan, och känns väldigt väl om ingen sitter i passagerarsätet och man håller i nackstödet. Jag vet inte varför de känns tydligare nu, antingen har de blivit värre eller om det är för man är mer missnöjd med bilen än jg har för några ålder sedan. Skulle min verkstaden säga att det är en produktegenskap när de ska ha bilen nästa vecka vet jag inte vad jag ska göra...
Hur länge sedan köpte du den?
Hämtade ut den i början på augusti.
Som Robbi skriver tror jag med, det beror en hel del på olika förare hur de känner vibrationerna. Många hade säkert accepterat min bil, om de ens hade uppmärksammat det jag känner. Jag är kanske lite petig när det gäller min bil, och accepterar inte att jag känner bilen bara är ok att köra och äga, då hade jag kunnat köpa en betydligt billigare bilmodell.
av Xanthopteryx
ansjo skrev:
Xanthopteryx skrev:
ansjo skrev:Efter att bilen stått några dagar pga arbete körde jag idag några mil igen. Tyvärr börjar jag nästan dra mig för att köra bilen då jag tycker vibrationerna drar ner helhetsintrycket av bilen såpass mycket att hela resan blir negativ.
Vibrationerna känns redan från 50-60 km/h redan, och känns väldigt väl om ingen sitter i passagerarsätet och man håller i nackstödet. Jag vet inte varför de känns tydligare nu, antingen har de blivit värre eller om det är för man är mer missnöjd med bilen än jg har för några ålder sedan. Skulle min verkstaden säga att det är en produktegenskap när de ska ha bilen nästa vecka vet jag inte vad jag ska göra...
Hur länge sedan köpte du den?
Hämtade ut den i början på augusti.
Som Robbi skriver tror jag med, det beror en hel del på olika förare hur de känner vibrationerna. Många hade säkert accepterat min bil, om de ens hade uppmärksammat det jag känner. Jag är kanske lite petig när det gäller min bil, och accepterar inte att jag känner bilen bara är ok att köra och äga, då hade jag kunnat köpa en betydligt billigare bilmodell.
Inom de första sex månaderna ligger bevisbördan på säljaren. Alltså skall de bevisa att bilen är okej. Du behöver inte bevisa att den är felaktig.
av phantomblot
Har noen kommet på en enkel, objektiv test for å demonstrere vibrasjonene? Det hadde gjort det mye lettere å argumentere overfor Volvo, samtidig som det ville blitt veldig synlig og kanskje mer interessant for motorpressen?
av ansjo
Det jag känt sista veckorna, är om man kör med passagerarsätet tomt och lägger handen på nackstödet till det sätet, så känner man där vibrationerna ganska lätt. De känns oftast inte i benen vid läge hastighet, men du känner av dem tydligt där.
av ansjo
Xanthopteryx skrev: Inom de första sex månaderna ligger bevisbördan på säljaren. Alltså skall de bevisa att bilen är okej. Du behöver inte bevisa att den är felaktig.
Hur fungerar detta rent praktiskt?
av Xanthopteryx
ansjo skrev:
Xanthopteryx skrev: Inom de första sex månaderna ligger bevisbördan på säljaren. Alltså skall de bevisa att bilen är okej. Du behöver inte bevisa att den är felaktig.
Hur fungerar detta rent praktiskt?
Rent konkret så: Kan du visa upp en likadan bil som inte vibrerar på detta sätt så är felet ursprungligt och så länge säljaren inte kan bevisa att felet inte fanns från början så måste de åtgärda.
Som exempel.
Efter sex månader är det upp till dig att bevisa att felet fanns från början

Men börja med att se vad de anser först. Har du reklamerat och under spelets gång så att säga så spelar det sedan ingen roll om sex månader passerar. Du reklamerade innan tiden så att säga.
av Xanthopteryx
HitTheRoadJack skrev:Då har vi en notering v35/2017 som senaste vibbil. Är det nån som har en senare??
#metoo Byggd slutet av augusti i år. Ingen aning om veckonummer men det vet säkert någon annan.
  • 1
  • 54
  • 55
  • 56
  • 57
  • 58
  • 114
Volvo som inte startar.

Kolla längst ner på denna sida Diagno[…]

blev ju riktigt bra där! dom glänsar so[…]

Igår vart det tvätt av bilen IMG_937[…]

Gick lös på vinterdäcken när […]