Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Jefe
Fick läge att provköra idag med vinterhjulen pålagda och tog en runda på 6-7 mil motorväg och jag hade inte en enda vibration i ratten som det var med sommardäcken. Däremot så känns vägens små ojämnheter i ratten men det var absolut inte vibrationer som tidigare. Så nu ska jag be gummiverkstaden att gå igenom mina sommardäck och kontrollera så att jag inte har obalans i däcken. Sen ska jag även testa flera gånger innan jag vet om det är däcken eller bilen.

Har 19 tums Hakka9 nu på vintern och Pirelli 21 tum på sommardäcken.
Senast redigerad av 1 Jefe, redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
av Robbi
HitTheRoadJack skrev:Intressant att veta är leverans veckan på vibb bilar, vilken vibb bil producerats senast? Kommer det fortfarande ut sådana? Orolig IOM jag får min V90e FWD Auto v7

Skickat från min iPhone med Tapatalk
De kommer fortfarande ut tror jag. Troligtvis kvalitetsbrist hos underleverantör och så länge Volvo inte kartlägger det, lär det fortgå.
Användarvisningsbild
av Spid3r
Robbi skrev:
HitTheRoadJack skrev:Intressant att veta är leverans veckan på vibb bilar, vilken vibb bil producerats senast? Kommer det fortfarande ut sådana? Orolig IOM jag får min V90e FWD Auto v7

De kommer fortfarande ut tror jag. Troligtvis kvalitetsbrist hos underleverantör och så länge Volvo inte kartlägger det, lär det fortgå.
Det är väl rimligt att tro att "Robbi" har fått drivaxlar från samma hög (exakt samma som de som installeras i bilar som vibbar) och samma som installeras i bilarna på bandet... då är det frågan hur kan detta har åtgärdad problemet.
Eller?
av Xanthopteryx
Vilka av er ha vibration direkt relaterad till motor?
Håll i ratten. Motor på. Vibrerar?
Håll i ratten. Motor på. Växel i drive. Bromsa och samtidigt gasa lite så motorn få jobbat tyngre.
Vibrerar?
Användarvisningsbild
av Robbi
Spid3r skrev:
Robbi skrev:

Det är väl rimligt att tro att "Robbi" har fått drivaxlar från samma hög (exakt samma som de som installeras i bilar som vibbar) och samma som installeras i bilarna på bandet... då är det frågan hur kan detta har åtgärdad problemet.
Eller?
Kan du förtydliga det där? Menar du att jag har fått en ny uppsättning med tveksam kvalitet? Möjligt och det får väl tiden utvisa men bra blev det.
Användarvisningsbild
av Spid3r
Eller?[/quote]

Kan du förtydliga det där? Menar du att jag har fått en ny uppsättning med tveksam kvalitet? Möjligt och det får väl tiden utvisa men bra blev det.[/quote]

Tänkte mest på om Volvo numera har andra leverantörer och annan materialval i de drivaxlar som nu är installerade i din kärra.
Bara en tanke :)
Användarvisningsbild
av Robbi
Spid3r skrev:Det är väl rimligt att tro att "Robbi" har fått drivaxlar från samma hög (exakt samma som de som installeras i bilar som vibbar) och samma som installeras i bilarna på bandet... då är det frågan hur kan detta har åtgärdad problemet.
Eller?
Kan du förtydliga det där? Menar du att jag har fått en ny uppsättning med tveksam kvalitet? Möjligt och det får väl tiden utvisa men bra blev det.[/quote]

Tänkte mest på om Volvo numera har andra leverantörer och annan materialval i de drivaxlar som nu är installerade i din kärra.
Bara en tanke :)[/quote]

Alltså, jag har ju fått nya drivaxlar förra veckan? Menar du att de i dagarna har bytt leverantör? Hur vet du det?
av phantomblot
Det er jo veldig vanlig å gjøre en "incoming inspection" av deler om man ikke full (eller pålitelig) dokumentasjon fra underleverandøren.

F.eks kan det være at man nå sjekker at drivakslene er rette (nok) og evnt stive nok (i tilfellet dårlig herding)
Användarvisningsbild
av Spid3r
Robbi skrev:
Spid3r skrev:Det är väl rimligt att tro att "Robbi" har fått drivaxlar från samma hög (exakt samma som de som installeras i bilar som vibbar) och samma som installeras i bilarna på bandet... då är det frågan hur kan detta har åtgärdad problemet.
Eller?
Kan du förtydliga det där? Menar du att jag har fått en ny uppsättning med tveksam kvalitet? Möjligt och det får väl tiden utvisa men bra blev det.
Bara en tanke :)[/quote]

Alltså, jag har ju fått nya drivaxlar förra veckan? Menar du att de i dagarna har bytt leverantör? Hur vet du det?[/quote]

Nej, jag menar och påstår inte det... utan tror/gissar att du har fått exakt likadana drivaxlar som du hade och som vi andra har i våra bilar, Volvo har förmodligen fortfarande samma leverantör av drivaxlar (precis som antydde).
Med detta i beaktning, som lekman, tycker jag personligen att det är konstigt att detta har åtgärdat vibrationsproblem. Jag har ju haft vibrationsproblem från första km.
Är jag helt fel ute här?
  • 1
  • 52
  • 53
  • 54
  • 55
  • 56
  • 114

Förstår dig. Helt outstanding bil, de[…]

Start stopp

Ja,det gör den..

Ger fel i expansionsventil eller reglerventil n&ar[…]