Elektrikern84 skrev:Robbi skrev:Elektrikern84 skrev:
Det låter som din bil är som min nu... Antar att bilarna helt enkelt ska va så sim vi andra med microvibbar ska ha. 
Volvo har byggt den nya plattformen som sportchassin, alltså vägen känns som att köra en sport edition. Fördelen är att krängingheten är borta, som det var på förra modellen, men just att den är lite slickad på vägen. Däremot ska inte vibbarna intensifieras med hastigheten. Jag fick tydliga vibrationer i ratten vid 120. Det bästa är väl att låta ÅF provköra och säga om bilen ska vara så eller provköra en annan bil och jämföra. Fast jag tycker att vägen också känns mindre nu, den är mjuk och jag känner inte vibrationer såvida jag inte kör över gupp.
Synd vi bor låpngt ifrån varann då! Annars hade vi kunnat jämföra bilar med varandra =)
Du har inte vägarna förbi Sthlm? Jag var ju i Falkenberg i oktober... Synd..
Har du bett om att få provköra på ÅF och jämföra? Jag tror att de flesta ÅF har demobilar. Det är ju bara att åka till en ÅF och ”vara spekulant”
Jag har nu upplevt bilar som är felfria och de som har vibrationer.
De som är felfria: tänk på att modellen har ett hårt chassi, det betyder att vägen känns i hela bilen och gupp känns i rumpa och ratt vid ojämnheter. Mer med vinterdäck än med sommardäck. Ju snabbare bilen färdas, ju snabbare åker bilen över ojämnheter och naturligtvis blir dessa ojämnheter snabbare i karaktär. Dessa är naturliga och tillfälliga vibrationer. Bilen är fast och vägkänslig men också med bra vägenskaper i kurvor. Det är kort och gott en sport edition original.
Felbilar: vibrationer som inte beror på underlaget, de flesta upplever dessa vid 120 km/h och att det känns som obalans i ratten. De naturliga vägkänsligheten blandar sig med de obalanserade och det blir diffust. Testa att sätta farthållare på 120. Är det konstanta vibrationer som inte försvinner fast du kör på bra väg, då vet du. Det är normalt med tillfälliga skakningar pga av underlaget. Modellen är inte som V70 serien, som var närmast övermjuk och svampig, man satt och gungade. Det kan också vara en konstant orolig känsla i alla hastigheter. Jag körde en bil som liksom konstant darrade och aldrig lugnade sig.