KolleoAda skrev:Jag tror att antingen uttryckte sig Lockis bara lite slarvig, eller så har hen inte koll på vad som gäller.
Min tolkning är att i inhägnat område gäller inte paragraferna som avhandlar belysning. Men jag har inte funnit någon direkt definition av inhägnat område i förordningen.
Trafikförordningen lämnar också utrymme för lokala trafikföreskrifter när det gäller belysning under färd i terräng.
Påståendet att inte få ha bilen igång utan belysning är inte korrekt, enligt min tolkning. Vid stillastående finns det situationer där det är ok med släckt belysning.
Men jag misstänker att Lockis egentligen menade "under färd", när hen skrev "igång"?
Nej? Dagens bilar är inte godkända för att släckas ner helt. Har du en äldre bil så kan andra lagar/regler förekomma. Men faktum är att moderna bilar idag är typgodkända med att det minst ska vara något lyse igång.
Finns det sätt att kringå denna programmering av bilen? Absolut.
staffanlind skrev:Står det någonstans i min frågeställning att jag ska köra utan lyse på vägen? NEJ, DET GÖR DET INTE!! Ni som inte kan hålla er till frågan behöver inte skriva något. Är ni inte läskunniga så gå en kurs i svenska.
Jag gissar att du inte gillade svaret då alltså?
Du har fått svar på din fråga, att tråden sen kanske har hamnat lite snett då man har diskuterat lagligheten i att släcka ner hela bilen gör inte att svaret på din fråga inte finns.
Kör: Hyrbil
Körde: V60 T6 Recharge Dark Ultimate -23, V90 T6 Recharge Inscription,
V60 D4 AWD R-Design -20 V60 D4 Momentum Pro -19, XC70 Classic Summum D4 AWD, V60 D3 Summum -17, Opel Astra Sports Tourer