Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av staffanlind
AndS skrev: sön 27 mar 2022, 08:04 Men du kör väl inte din motor i några timmar om du behöver vila? Du stänger väl av och släcker!!
Då vill jag se att du gör det när temperaturen ligger på-25
av staffanlind
Lockis skrev: mån 28 mar 2022, 13:11
bem skrev:Han kanske har elbil med värmepump? Eller laddhybrid med elvärme?
Köra på tomgång under en längre tid med en fossildriven bil får vi hoppas hör till ovanligheter, i nödfall kunde det ju hända. Dock varför man vill kunna släcka ner bilen helt må väl vara upp till var och en, bara man inte utsätter andra för fara.
Enkla svaret är Nej. Du FÅR inte ha bilen igång utan att ha belysning igång.
Förstår inte varför det ska vara så svårt att förstå.
Det får man, men inte köra på någon väg. Då kan man ju inte stå på en parkering ens utan att ha lyset på.
av Lockis
KolleoAda skrev:Jag tror att antingen uttryckte sig Lockis bara lite slarvig, eller så har hen inte koll på vad som gäller.
Min tolkning är att i inhägnat område gäller inte paragraferna som avhandlar belysning. Men jag har inte funnit någon direkt definition av inhägnat område i förordningen.
Trafikförordningen lämnar också utrymme för lokala trafikföreskrifter när det gäller belysning under färd i terräng.
Påståendet att inte få ha bilen igång utan belysning är inte korrekt, enligt min tolkning. Vid stillastående finns det situationer där det är ok med släckt belysning.
Men jag misstänker att Lockis egentligen menade "under färd", när hen skrev "igång"?
Nej? Dagens bilar är inte godkända för att släckas ner helt. Har du en äldre bil så kan andra lagar/regler förekomma. Men faktum är att moderna bilar idag är typgodkända med att det minst ska vara något lyse igång.

Finns det sätt att kringå denna programmering av bilen? Absolut.
staffanlind skrev:Står det någonstans i min frågeställning att jag ska köra utan lyse på vägen? NEJ, DET GÖR DET INTE!! Ni som inte kan hålla er till frågan behöver inte skriva något. Är ni inte läskunniga så gå en kurs i svenska.
Jag gissar att du inte gillade svaret då alltså?
Du har fått svar på din fråga, att tråden sen kanske har hamnat lite snett då man har diskuterat lagligheten i att släcka ner hela bilen gör inte att svaret på din fråga inte finns.
av Lockis
staffanlind skrev:
AndS skrev: sön 27 mar 2022, 08:04 Men du kör väl inte din motor i några timmar om du behöver vila? Du stänger väl av och släcker!!
Då vill jag se att du gör det när temperaturen ligger på-25
Bränslevärmare?
Att stå med bilen på tomgång flera timmar är väl olagligt nästan överallt i sverige?
staffanlind skrev:
Lockis skrev: mån 28 mar 2022, 13:11
bem skrev:Han kanske har elbil med värmepump? Eller laddhybrid med elvärme?
Köra på tomgång under en längre tid med en fossildriven bil får vi hoppas hör till ovanligheter, i nödfall kunde det ju hända. Dock varför man vill kunna släcka ner bilen helt må väl vara upp till var och en, bara man inte utsätter andra för fara.
Enkla svaret är Nej. Du FÅR inte ha bilen igång utan att ha belysning igång.
Förstår inte varför det ska vara så svårt att förstå.
Det får man, men inte köra på någon väg. Då kan man ju inte stå på en parkering ens utan att ha lyset på.
Nej, inte dagens bilar. Köp en gammal häck om du vill släcka ner helt.
av staffanlind
Ojoj, tänk vad mycket idioter det finns, ett enkelt svar hade varit. Nej, det finns ingen mjukvara. Inte börja tjafsa om att köra på väg utan lyse, det vet väl alla som har körkort, tyvärr så är det ett fåtal som inte använder lyse. Men det var inte frågeställningen, det var bara om det fanns en mjukvara!!
av Lockis
staffanlind skrev:Ojoj, tänk vad mycket idioter det finns, ett enkelt svar hade varit. Nej, det finns ingen mjukvara. Inte börja tjafsa om att köra på väg utan lyse, det vet väl alla som har körkort, tyvärr så är det ett fåtal som inte använder lyse. Men det var inte frågeställningen, det var bara om det fanns en mjukvara!!
Du har fått detta svaret? Ja, det går att programera under vissa omständigheter. Men det betyder inte att din bil i teorin blir olaglig i EU. För jag gissar att att man behöver återställa när man reser hem ifrån land/regioner där det är ett krav att allt ljus ska stängas av.
av least
staffanlind skrev: mån 04 apr 2022, 14:14 Ojoj, tänk vad mycket idioter det finns, ett enkelt svar hade varit. Nej, det finns ingen mjukvara. Inte börja tjafsa om att köra på väg utan lyse, det vet väl alla som har körkort, tyvärr så är det ett fåtal som inte använder lyse. Men det var inte frågeställningen, det var bara om det fanns en mjukvara!!
Varför kallar du folk för idioter? Jag gissar att du är en "man" av typen "skit i det du!".
av III
Känner att det är dags för ett inlägg. Mycket tyckande, mycket gissanden. Väldigt märkligt att den enkla frågan blivit en lag och moralfråga.
Såhär är det. Man får ha motorn igång utan belysning. Nedan saxat från trafikförordningen.

Belysning vid färd på väg
68 § Vid färd på väg med ett fordon ska lyktor och strålkastare som är föreskrivna för fordonet vara tända. Används föreskrivna varsellyktor på en bil under dagsljus behöver inte lyktor baktill eller på sidan vara tända.

Det finns ingen lag som säger att man inte får kunna ha motorn igång utan belysning.

De finns diverse ece-reglementen m.m. som föreskriver hur fordon ska vara när de typas. Det översätts till transportstyrelsens föreskrifter om fordons beskaffenhet och utrustning.

När fordonet väl är i trafik i Sverige så gäller transportstyrelsens föreskrifter om kontrollbesiktning om vad fordonet tekniskt ska uppfylla. Trafikförordningen och andra lagar och föreskrifter vid framförandet.

I reglerna för kontrollbesiktning står inte att fordonet måste ha halvljusautomatik.

Så ja, är bilen registrerad kan man ta bort automatljuset. Man får ha motorn igång utan ljus men vid färd på väg ska ljus användas.

Ska man ändra fordon som är registrerade finna en föreskrift om det med.

Så då kan vi kanske hjälpa trådskaparen? Jag kan det tyvärr inte men jag har koll på reglerna.
  • 1
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7

Jag äger två båtar, båda s[…]

Var det inte stängt? Skärmavbild 2025-06[…]

Byt Batteri ! Batteriet är helt nytt Jag s[…]

Fick hem en ny kabelsats från vparts men nu […]