Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1430268
LasseS90 skrev: tis 16 feb 2021, 09:27 Bor i Luleå och vi har mellan -10 och -25 hela vintern och mina dörrar fryser aldrig. Problemet är att ni bor på fel ställe, bilen är det inget fel på :-)
Nu börjar nog flyttlassen komma med folk som har V90 och XC90... är ni beredda där uppe med öppna famnen? :-D
/Bo
#1430508
Har samma problem med bakdörrar som fryser fast eftersom jag var dum nog att tvätta bilen innan den värsta kylan slog till här Mälardalen....

Fått upp dem hjälpligt med att hälla på varmvatten, men förmodligen då förvärrat problemet eftersom jag fyller på med ännu mer vatten... :x Har även använt diverse låssprayer utan större resultat....

Uppe i Fjällen förra veckan med runt -20 fick ungdomarna samsas om en bakdörr som fungerade.....

Bokade tid igår för service och frågade samtidigt vad som gäller.
Fick till svar efter massa knappande i datalistor och artikelnummer att de nu har delar igen men att min (XC90 -16) inte byter låskistor på goodwill :mad: :mad: men att på f om -17 verkar man iaf gjort det hittills.

Känns sådär....
Varför dra gränsen vid -17??
#1433679
hej!

Var på upplands motor kista igår. Först måste jag bara kommentera den väsentliga skillnaden mot Bilia (nacka), vad gällande bemötandet. Väldigt positivt på alla fronter, vem man än pratade med.
Medans man väntar så jobbar man och tittar förstås på nya bilar och lite tråkigt att ingen i bilhallen lockade, men hoppas de kan komma med lite schyssta elbilar snart!

Klar före utsatt tid, PST kom och visade foton på gamla och nya låskistan och förklarade detaljer kring plastkåpan och tätningslist. Kändes bra.
Frågade till slut vad denna plastkåpa skulle kosta mig, var beredd på 400 kr enligt föregående besök och beskedet blev att volvo tog 100%, dvs 0 kr. Jag frågade vad som hade ändrat sig och PST förklarade att plastkåporna ingick i "kitet" med låskistorna från volvo. Jag blev förstås glad för att jag slapp bli sur på volvo, vore ju tråkigt att avfärda framtida volvoköp av en sådan anledning.

Här tror jag dock att det kan finnas en diskrepans mot vad Volvo Cars säger och vad PST kommunicerar med mot kund. Jag tror det kanske är svårt för PST att hålla koll inom volvos "program"... När jag var där förra gången så kändes det som att PST pratade mycket med någon form av chef eller samordnare i verkstan samt volvo cars. Dessutom har PST inte 100% svenska så tänker att utrymmet för feltolkningar ökar åt båda hållen. Så man kanske ska vara lite försiktig att döma ut Volvos ansvarstagande. Jag är dock glad att jag inte gått runt och surat för plastkåporna i flera veckor i onödan :)

Jag tycker dock att det fortfarande är sketchy att servicehistoriken har med ett sådant här ärende att göra, det är ju uppenbart ett konstruktionsfel så man borde kunna reklamera när bilen är under 3 år. Och det kanske är så volvo tänker och tar detta. Om jag inte får andra problem med bilen kan jag nog tänka mig en ny el-volvo nästa gång, om det finns (typ v90/v60). Fel får man göra och nu tog de ansvar. Jag hoppas de tog ansvar för att de tyckte det var rimligt att göra det inte för att de kände sig tvingade.
#1433765
Guslin skrev: tor 04 mar 2021, 13:18 ...
vad kan gå fel? :)
Det skulle väl vara "punka"... har du bara bara "däcklagningssats" eller har du nödhjul eller riktigt reservhjul?
Fick punka i höstas på nästan nya sommardäck, det small som ett gevärsskott. Nån riktigt vasst körde jag över tydligen. Hade bara däcklagningssats men med den pyshastigheten det var fatta jag att den var ingen idé ta fram den ens. Jag kör numera med ett nödhjul under bagagerumsgolvet. Man lär sig den hårda vägen. Hade jag haft nödhjul när det "small" hade jag ju enkelt kunnat byta själv till nödhjulet.
Lycka till med fjällresan.
Hoppas de nya låskistorna löser frysproblemen "once and for all" för dig.
Lite kuriosa: läste i en biltidning i går om en kille som kört en V90 sen 2018 och fick låskiste-frysproblemet, förstås. Han blev så irriterad att han nu byter bil till en Merca. Huvaliga vilka konsekvenser låskistorna orsakar ute i bygderna.
Har för mig killen var chefredaktör tidigare för biltidningen det stod i.
Nu är det bara hoppas den V90 T6 Recharge jag får levererad vecka 21 har låskistor som inte fryser ihop, men det lär jag märka först nästa vinter... :-)
Jag får återkomma (till min Volvoåterförsäljare i värsta fall) som det så vackert heter, i så fall.
/Bo
#1433869
Funk skrev:Att det inte går att öppna dörrarna inifrån måste vara ytterst sällsynt, det handlar så vitt jag vet enbart om att yttre handtag/lås krånglar. Den rent mekaniska låsningen funkar ju..
För mig har det hänt flera gånger att det inte funkar vare sig utifrån eller inifrån, trots att kistorna redan är bytta två gånger och på väg in för en tredje gång. Så värst ytterst sällsynt är det med andra ord inte...
#1435784
bem skrev: tor 04 mar 2021, 23:17 Det skulle väl vara "punka"... har du bara bara "däcklagningssats" eller har du nödhjul eller riktigt reservhjul?
Fick punka i höstas på nästan nya sommardäck, det small som ett gevärsskott. Nån riktigt vasst körde jag över tydligen. Hade bara däcklagningssats men med den pyshastigheten det var fatta jag att den var ingen idé ta fram den ens. Jag kör numera med ett nödhjul under bagagerumsgolvet. Man lär sig den hårda vägen. Hade jag haft nödhjul när det "small" hade jag ju enkelt kunnat byta själv till nödhjulet.
Lycka till med fjällresan.
Hoppas de nya låskistorna löser frysproblemen "once and for all" för dig.
/Bo
Jag har riktigt reservhjul under lastrumsgolvet men behövde inte använda det :)
Dörrarna fungerade riktigt väl utan tillstymmelse till att sitta fast, (tvärtom faktiskt, orimligt lättöppnade) och temperaturen låg väl mest runt -8 men pendlade mellan -15 och 0. Dock är det ju ingen fukt i fjällluften jämfört med här hemma. Batteriet fungerade också mycket bra trots gravt vårdslöst användande av bränslevärmaren, dvs kört värmaren med korta eller nästan obefintliga anslutande resor. (dock inte varje morgon så testade dörrlåsen till äkta kall bil). Så det kändes som man kan lita på grejerna. Hade en V60 hybrid med i sällskapet också och det batteriet skulle räcka 40km en morgon när vi skulle åka 15 km, det var väl ca -12 grader... var sopslut efter ca 10 km.

Hoppas de nya är bättre och du får ett bra ex utan dörrfel :-)
#1442842
Sparkar lite på den här tråden inför nästa vinter eftersom jag fick feeling idag när snöstormen drog in :)

Jag har tidigare bytt mina baklås vid två tillfällen, båda med samma "generation 2"-lösning och båda har slutat fungera följande vinter. I slutet av den här vintern bytte jag ytterligare en gång och nu är det faktiskt en generation 3 som monterats :)
Den är markant mer genomarbetad. Om tidigare lösning mer var som en låskista med en kondom över så är den nuvarande lösningen betydligt mer påkostad. Om den är bättre? Det får vi se nästa vinter...
Bilia tog i alla fall bytet ytterligare en gång utan att knota och jag hoppas verkligen att det kommer funka den här gången.
  • 1
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
Volvo 945 STARTAR EJ

På dom sista modellerna är där et[…]

powershift lager ingående drivaxel

hör malande ljud och tror ej är hjullage[…]

Cigg-uttag maxström?

Förhoppningsvis går säkringen inna[…]

Som TS vill jag påpeka att jag inte frå[…]