Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1342040
Det är väldigt stor skillnad på vad man får för ljud hemma och i bilen för samma peng. Visst är förutsättningarna olika men mycket tror jag hänger på att volvo har monopol i bilen och tar betalt så mycket de tror folk är beredda att lägga. Så tycker inte man kan jämföra pengarna

Skickat från min G8341 via Tapatalk

#1342096
@stevvee, körde självklart Spotify med extrem på. Folk verkar ha jävligt svårt att tro på mig när jag uttalar mig om detta. Jag är varken döv eller helt ljudinkompetent, jag tyckte verkligen inte det var värt 30 lök.
#1342101
grillchips skrev:@stevvee, körde självklart Spotify med extrem på. Folk verkar ha jävligt svårt att tro på mig när jag uttalar mig om detta. Jag är varken döv eller helt ljudinkompetent, jag tyckte verkligen inte det var värt 30 lök.
Ja för även en döv borde märka skillnaden. Med tanke på att jag går mellan HK och B&W några gånger i veckan märker jag hur groteskt stor skillnad det är mellan systemen. HK är så sjukt tamt i jämförelse att jag nästan (bara nästan) mår lite dåligt över det ”dåliga” ljudet även om HK kan leverera.
#1342108
grillchips skrev: sön 13 okt 2019, 19:29 @stevvee, körde självklart Spotify med extrem på. Folk verkar ha jävligt svårt att tro på mig när jag uttalar mig om detta. Jag är varken döv eller helt ljudinkompetent, jag tyckte verkligen inte det var värt 30 lök.
Som sagt inte jag heller. Hade ändå möjlighet att ta det i min budget.
#1342125
@stevvee, jag har aldrig sagt att HK låter bättre än B&W, i min värld var det bara helt enkelt inte värt pengarna. Sen förstår jag självklart att du utifrån ditt läge märker skillnad, det skulle även jag göra men detta högst personliga faktum kvarstår.

@CaptainOats, hade också möjlighet att kasta in degen för B&W men var högst osugen och lade pengarna på annat.
#1342172
stevvee skrev: sön 13 okt 2019, 19:51 Ja för även en döv borde märka skillnaden. Med tanke på att jag går mellan HK och B&W några gånger i veckan märker jag hur groteskt stor skillnad det är mellan systemen. HK är så sjukt tamt i jämförelse att jag nästan (bara nästan) mår lite dåligt över det ”dåliga” ljudet även om HK kan leverera.
Ja och Nej. Allt beror ju på hur du vill att det ska låta och hur du ställer in ljudet, men även när man lyssnar t.ex. stillastående eller på landsväg med en massa kringljud som påverkar ljudbilden.
Ett exempel är om man gillar överdrivet med bas och kan skruva upp den kontra om man inte gör det, så här kan man skapa en ljudbild som man gillar men som någon annan starkt ogillar. Gäller även hur "vass" diskant ska vara.
Så om ljudet är dåligt eller inte är helt avgörande beror på hur du vill det ska låta, dvs man behöver inta vara döv men uppskattar t.ex. inte uppvriden diskant/bas i kombination med ljudet som kommer vid körning på landsväg.
Utifrån det kan en en dyrare anläggning ge mycket lite mervärde i bilen.
Hemma kör jag med B&W högtalare i anläggningen och uppskattar dem, men lyssnar då i tyst miljö där man kan höra de svaga partierna detaljerat vilket jag inte kan i en bil med vägljud/vindbrus och gillar inte när man har överdriven bas.
Så allt är inte så svart och vitt.
#1342179
SundanceKid skrev: mån 14 okt 2019, 07:08 Låter de olika paketen lika i xc90 och v90?
Upprepar vad jag skrivit i inlägget tidigare, det beror på hur du uppfattar ljudet och vill att det ska låta, utifrån det justerat ljudinställningarna. Man kan inte fråga någon annan utan måste skapa sig en egen uppfattning.
Ett exempel för "mååånga" år sedan när det i en bil skruvades in en anläggning av en firma till en kund och det fanns av en tillfällighet en studiotekniker på besök som justerade in ljudbilden . Det första kunden sedan gjorde var att skruva upp diskant och bas, rätt eller fel men det var så den personen ville ha sitt ljud.
Ljud är väldigt subjektivt såvida man inte börja mäta så lita på era egna öron och hur ni uppfattar ljudet.
  • 1
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8
Huvisolering

Beställde en isolering nu, lika bra då[…]

Oljebyte på en ny bil

Magisk motor om den inte drar olja alls. Har gara[…]

Problem med tomgång

Jag kollade membrandet och den var hel och fin

Hej Volvomekare. Jag har under en lång tid h[…]