Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

BMW, Porsche, Mercedes, Range Rover är oerhört mycket mer drabbade av detta än Volvo. Allt som är populärt i öst stjäls mer, så enkelt är det. Kolla försäkringspremien 5-serie vs V90 - den är minst 100% dyrare. Ibland mer. En BMW 550d kostar för mig minst 35.000kr om året att försäkra...
Den avståndsbedömning från bilen idag, baserat på signalstyrka är alldeles för exponerad för relay-attacker. Bara genom att förstärka signalen från nyckeln så tror bilen att nyckeln är i närheten av bilen och bilen öppnas och kan startas.

Istället borde bilen avståndsbedöma med round-trip-mätning. Alltså genom att mäta hur lång tid det tar för signalen från bilen att gå till nyckeln och för ett svar att komma tillbaka. Med round-trip-mätning så skulle relay-attack vara helt omöjlig, så länge inte busarna kommer på ett sätt att skicka signaler snabbare än ljusets hastighet. Round-trip-mätning används i andra sammanhang (telekom, m.m.) så tekniken finns och är inget konstigt i sig. Det som förvånar är att jag inte har sett någon som har implementerad detta än.
Roten: Har tänkt i exakt samma banor som du - kul att fler är förnuftiga ;-)
Kan tänka mig att man inte infört det för att det är jobbigt. Då måste man ju lägga resurser på något som inte syns och som fok inte begriper. Allmänheten (och många styrande personer...) förstår sig inte på säkerhet. Det viktigaste är sådant som syns. "Kolla mina fräna 25-tumsfälgar!" "Men, bilen är ju lätt att stjäla?!" "Öhhemm, men jag har coola 25-tumsfälgar!"
Men pinkoden är definitivt helt obegripligt att fler inte infört. Det kräver ju nästan NOLL programmering.
If carUnlock Then requestPinCode()
If requestPinCode() = true Then allowStartEngine()

Vilka fler funktioner kan man tänka sig att man använder sig av, kombinerat eller ensamt?

* På/Av-knapp på nyckeln
* Pinkod
* RTT
* Någon form av frekvenshoppning/frekvensmodulering? (inte funderat mer på den men om man tänker sig att, likt mina RC-prylar, frekvenshoppnings och motsvarande används så borde det i teorin kunna vara knepigare åtminstone, att reläa signalen. I teorin alltså.)
Fråga till er tekniksmarta!
Efter som min V90 blev stulen när den var 4 meter från min ytterdörr där dom skannade av och förstärkte nyckelsignalen vidare till bilen. Skulle min bil vara säkrare i fortsättningen om den inte stod på uppfarten utan 25 meter bort på en annan parkering som vi har i villaområdet? Eller kan dom "bära med sig/lagra signalen i datorn/ipaden och promenera bort till bilen
och bara köra iväg ändå? Eller kan dom skicka iväg den till banditpolaren som står 25 meter bort lätt ändå?

Jag är ursinnig att min bil som kostade 500 000 är lättare att tjuva än en häst och vagn på 1800. En häst hade i alla fall gnäggat. Till er som tycker det okey att springa omkring med folie runt nyckeln alltid och tvingas lägga den i speciallådor i hemmet. Volvo loves you :) Då blir Volvos usla säkerhetstänk normaliserat och accepterat.
Volvo skulle gått ut med information och förklarat säkerhetsfaran, erbjudit ett sätt att skydda sig genom att skicka ut nya nycklar med on off knapp eller erbjuda uppgradering elektroniskt på verkstad samt berättat hur de jobbar för att lösa problemet.
Att bara vara knäpptysta är ett svek mot kunder som har köpte deras bilar för dyra pengar.
Problemet har varit känt i flera år men Volvo är och har varit knäpptysta.
Jag bryr mig inte att detta drabbar andra märken. Det är Volvos ansvar gentemot sina kunder som dom skall ha fokus på och inte ursäkta dåligt hanterande genom att peka på andra bilmärken.
Låter jag som en gnällig snubbe? Det är jag inte, jag är vansinnig!
Rent tekniskt kan den stå en kilometer bort och de kan reläa signalen dit.

Vi har en folieburk hemma där vi lägger nycklarna. Så jobbigt är det inte trots allt.

Problemet gäller i dag alla keyless oavsett märke men dela dina åsikter med Volvo support och Volvo PR och Espressen, Aftonpladdret, DN, SVT etc.
Nä, så långt har jag inte kommit än. Men jag brukar alltid ha ögonen med mig lite när man lämnar bilen. För det första: Självklart se till att den låses och sedan ha ett litet extra öga åt folk som rör sig om man ser något misstänkt. Såg faktiskt en människa som betedde sig lite skumt en gång men personen hann försvinna innan jag såg om denne gjorde något fuffens (stod på lite håll och väntade någon minut).
Jag tror att risken för att kreti- och pletibilar skall utsättas på en affärsparkering på detta sätt är mindre än vid hemmet. Parkeringar siktar de få nog in sig mest på de där riktigt dyra lyxiga bilarna som betingar mest utomlands (som BMW och Mercedes med flera). Det är trots allt en utsatt miljö med många personer och kanske kameror.
Utanför hemmen däremot... Arbeta ostört under natten utan risk för upptäckt.

Jag tror däremot att det förekommer ganska friskt att folk spanar på affärsparkeringarna för att sedan ta reda på var bilen bor någonstans så man kan samordna och slå till. Spaningsverksamhet är viktigt på fler områden än inom rikets säkerhet om man säger så.

Skulle jag själv välja plats och tidpunkt så tar jag ju hellre och norpar en bil utanför bostaden på natten än bland allt folk på en parkering med allt besvär det innebär av att följa efter nyckeln. Det tar trots allt ett tiotal sekunder att samordna denna typ av attack för att låsa upp och sedan starta bilen.
Svårigheterna att sno en nyare Volvo med keyless verkar understiga att öppna dörren på en låst Amazon.
I mina ögon konstruktionsfel. Volvo väljer, i sedvanlig ordning, skicka kostnaden vidare till försäkringsbolag och därmed mig med höjda försäkringspremier som följd.
  • 1
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8
  • 9
Ljud vid kallstart

Vet någon om detta stag/turbo åtgä[…]

Varvtal motortemp är bara två exempel […]

Efter att jag bytt kamremmen senast så sitte[…]

På sådana GDS hallar då lyftplat[…]