Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av III
Intressant tråd. Jag har haft många Volvo. Ända sen 240-tiden. Den hade väl bekväm stol för sin tid och gick åka långt. Stolarna i 700/900 serien var betydligt bättre. Ytterligare bättre blev stolen i en sen 940 classic. Nog helt klart den bästa, för mig. S60-05, där satt jag också mycket bra men inte riktigt lika bra som 940-98. Efterföljande V60 rätt ok där med. Nuvarande V60-21, nja, bra men inte riktigt som förr. Dock funkar långresor rätt bra men finge jag önska skulle jag nog gärna sett lite längre sittdyna, lite bättre svankstöd, hamnar lite lågt på något vis, kanske lite mjukare dynor. Har tygklädsel. Har åkt mycket andra V60 av nya modellen, dyrare säten med svankstöd som även går att justera i höjdled förbättrar lite, utdragbar sittdyna, nä, något med vinkel eller dynans mjukhet eller snarare hårdhet, men ger inget ökat stöd för mig. Så rätt ok ändå men Volvo kan bättre. Dyrare modeller blir så väldigt mycket dyrare om man har vanlig inkomst så det är ju billigare utbudet eller inte alls som gäller. Läder har jag aktivt valt bort när jag köper bilar, inte bekvämt tycker jag, halvskinn har jag däremot uppskattat, särskilt på 940-98 där man inte satt på läder alls, bara på sidorna. Snyggt och bekvämt.
av AndS
90-modellerna har svank som kan ändras i höjdled och hårdhet som standard, samt även vinkla framdel på sättet. har inte koll på vad som skiljer i 60-modellerna men vissa saker verkar vara tillägg och är standard i 90.
Så kan vara svårt att i den här forumdelen, då det finns risk att jämföra olika förutsättningar.
av dyrtmedbil
Blev glad när jag hittade denna tråden. Äntligen flera som bekräftar det som jag också känt, stolarna i de nya bilarna är inte bra. Känns hårda och billiga och har alldeles för kort sittdyna. Jag ger Volvo underkänt i förhållande till pris.
Användarvisningsbild
av apersson850
När jag nyligen köpte en XC90 av en slump (begagnad bil som strök förbi näsan på mig, och min XC70 hade gått 42000 mil då) upptäckte jag också att stolarna var obekvämare.
När jag köpte XC70 var de obekvämare än de var i 850 Turbo, som haft de skönaste stolarna i någon Volvo jag haft.
Efter en hel del laborerande med inställningen på stolarna i XC90 har jag i alla fall hittat en körställning som fungerar bra för mig. Jag är av ungefär samma storlek som trådstartaren, 183 lång och drygt 80 kg. Det finns mycket att ändra på i stolen i alla fall. En anledning till att jag högg den här bilen var just att den är tämligen välutrustad, så den har stolarna med elektrisk justering på åtta håll, massage och ventilation. Dessutom har XC90 tre stolsminnen för varje stol fram och de minnena är (för förarstolen) oberoende av den användarprofil man har. Så det är lätt att skapa några olika inställningar att byta mellan, om man vill.

Årets första semesterresa företogs i den här bilen. Efter 300 mil, varav 200 med husvagn bakom, har jag tillbringat tillräckligt med timmar bakom ratten för att sortera ut stolen, så att säga.
av Mamel
Hade problem med stolarna när jag gick från V70 till V90. Konstig vinkel. Provade med viss framgång med en skumgummifordrad överdragsklädsel från Biltema, men det blev varmt och var inte snyggt heller. Nu, efter 400 mil, har jag vant mig hyggligt. Svankstödet bör dras in helt, enligt min rygg.
B200ft svårstartad

Hej Har en 744 glt så suttit en 16v innan. […]

Xc70 2012

Byt batteri

Trasig Renault Scenic

Nu har jag haft Renaulten på besök &oum[…]

Nej, finns inget som hindrar dig. Finns en roll ov[…]