Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1248553
least skrev: mån 07 maj 2018, 15:34 Att sälja HVO till samma pris som vanlig diesel är ett val av bränsleföretaget. Det är inte detsamma som att båda bränslen har samma inpris.
Affärsmodellen tål inte att sälja endast HVO, till samma pris som fossil diesel.

Syntetisk bensin finns inte av den enkla anledningen att fossil bensin är oslagbart billig att producera.
Och det behövs heller inte i dagsläget, då all bensin i dagsläget innehåller (maximalt) 5% "grön" etanol.
Var tjugonde bensin-bil är redan i dagsläget helt fossilfri, helt automatiskt.
Det lär den nog göra. I dagsläget är HVO helt befriat från punktskatter. Det väger lätt upp en högre produktionskostnad. Det är ingen slump att nästan all diesel är utblandad med HVO idag. Oljebolagen tjänar pengar på att göra så eftersom de då slipper skatta för delen som inte är fossil.

Flaskhalsen är produktionskapaciteten och det faktum att alla motorer inte är godkända för ren HVO.

Hade man kunnat göra syntetisk bensin 5 kr dyrare än vanlig bensin så hade man säkerligen gjort det för länge sedan. Politikerna hade med all sannolikhet givit det bränslet snarlika vilkor som HVO.

Men det är ju egentligen inte så konstigt att man inte lyckas få fram gångbar syntetisk bensin. Bensin i sig är ju en mycket mer förfinad produkt. Det ska tåla värme och tryck utan att antända samtidigt som det ska smälla direkt vid gnista. Diesel ska bara smälla så snart det utsätts för värme och tryck.
#1248576
Vad tror du händer om HVO ökar samtidigt som vanlig diesel minskar, fortfarande så är bilen en kassako för den stora
skattkistan, om diesel minskar kommer punkt skatten läggas på HVO, och om utpriset idag motsvarar tillverkningskostnaden
så lär vi väl se en betydlig ökning i skatt för HVO för att hålla skattkistan full...

Sen måste vi kanske övertyga OPEC länderna att de måste minska ner på sin oljeutvinning för miljöns skull och det tror jag kommer
gå så där, men visioner är aldrig fel.....Trist bara att vår regering för en politik som är lika stabil som skutjärns journalistiken som våra
kära kvällstidningarna håller på med.
#1248582
Jag har S90 T8 och är glad så länge den går på eldrift (ca 35-45 km).

När den går över på bensin så ångrar jag valet av motor, jag är inte miljonär och har igentligen inte råd med 15-20 kr milen. Nästa bil blir en diesel igen.

Visst politikerna har säkert skrämt upp en och annan kund med att hota om ett eventuell dieselförbud men ett förbud kommer aldrig bli aktuell med euro 6c motorer som är standard på alla volvomodeller från MÅ 2019. Då används ad-blue som tar bort nox som VW fuskade med.

Jag tror att dieseln kommer tillbaka igen när HVO blir mer lättillgänglig.









#1248595
Massabrassan - vad sägs om att vissa helt enkelt föredrar lenare och tystare bensinmotor? Jag vill inte plåga mig själv med en illaluktande bullrig dieselmotor i 5-6 år bara för att eventuellt vinna någon tusenlapp när man väl säljer den. Dieselbilar kommer inte tillbaka till det fina rummet i innerstan förrän man lyckas bevisa att utsläppen kan minska markant mot dagens nivåer. Samtidigt tror jag att det kommer ta många år innan vi ser elbilar som rimligt alternativ som enda bil i hushållet så någonstans däremellan har bensin sin marknadsandel under minst ett decennium framöver

Skickat från min SM-N950F via Tapatalk

#1248601
volvojesus skrev:Jag har S90 T8 och är glad så länge den går på eldrift (ca 35-45 km).

När den går över på bensin så ångrar jag valet av motor, jag är inte miljonär och har igentligen inte råd med 15-20 kr milen. Nästa bil blir en diesel igen.

Visst politikerna har säkert skrämt upp en och annan kund med att hota om ett eventuell dieselförbud men ett förbud kommer aldrig bli aktuell med euro 6c motorer som är standard på alla volvomodeller från MÅ 2019. Då används ad-blue som tar bort nox som VW fuskade med.

Jag tror att dieseln kommer tillbaka igen när HVO blir mer lättillgänglig.
Även bilar som sålts senaste åren, med ad-blue, verkar ju ha svårt att klara kraven vid verklig körning.
Jag ser det inte som omöjligt att man inom 10 år förbjudit även dem... samt att man redan nu kan förbjuda dem genom att sätta zon 3. Då blir det hejdå till både diesel och bensin där.

Jag är också lite osäker på hur mycket mer tillgängligt HVO kan bli. Produktionskurvan har som sagt planat ut. Hur mycket mer kan man göra utan odling specifikt för HVO?
#1248607
varför inte bara acceptera att vissa av oss helt enkelt köper det vi vill ha och struntar i vad andra tycker och nästa köpare och andrahandsvärde och miljön och om bilen drar 2liter milen, osv osv osv
#1248609
Derank skrev:varför inte bara acceptera att vissa av oss helt enkelt köper det vi vill ha och struntar i vad andra tycker och nästa köpare och andrahandsvärde och miljön och om bilen drar 2liter milen, osv osv osv
Miljön som berör oss alla? Bild
#1248642
XC90_Executive skrev:Isåfall borde vi ha en miljökvot per år 😉

Säg t.ex att jag bara flyger 2 gånger på 5 år. Då borde jag få köra en bil som släpper ut lite mer :-D
Som ett omvänt ransoneringskort? :-D
  • 1
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8
  • 11

Hej, min morfars gamle S70 har blivit sjuk. Den st[…]

Det var oljefällan som var igensatt. Bät[…]

Nu har vi grävt lite mer i kablarna, den grov[…]

Hej! Testade handbromsen idag och tycker att det &[…]