Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av filippb
Bittra dieseltalibaner säger jag bara. Klart diesel har fördelar och lämpar sig bättre ute på landsbygden eller om man drar mycket vagn. Men att dumförklara alla som har köpt T5 är väl ändå lite omoget.

När jag skulle beställa min V90 för precis två år sedan fanns det knappt någon handlare med bensinbilar för provkörning. Hittade en till slut och efter en tur med T5 var alla tvivel som bortblåsta och beställningen lagd.

Tycker precis som andra i tråden att den är otroligt harmonisk och då har jag ändå funderat på D4 just pga all dieselhysteri som rådde då (positiv sådan)

Jag skulle antagligen välja annorlunda om jag hade andra körvanor men i mitt fall passar T5 perfekt och är en fröjd att köra dessutom.

OT:
Snittar 0,87 efter 3200 mil. 50% stadskörning, 50% motorväg.

Skickat från min SM-N950F via Tapatalk
Användarvisningsbild
av Volvordesign89
filippb skrev:Bittra dieseltalibaner säger jag bara. Klart diesel har fördelar och lämpar sig bättre ute på landsbygden eller om man drar mycket vagn. Men att dumförklara alla som har köpt T5 är väl ändå lite omoget.

När jag skulle beställa min V90 för precis två år sedan fanns det knappt någon handlare med bensinbilar för provkörning. Hittade en till slut och efter en tur med T5 var alla tvivel som bortblåsta och beställningen lagd.

Tycker precis som andra i tråden att den är otroligt harmonisk och då har jag ändå funderat på D4 just pga all dieselhysteri som rådde då (positiv sådan)

Jag skulle antagligen välja annorlunda om jag hade andra körvanor men i mitt fall passar T5 perfekt och är en fröjd att köra dessutom.

OT:
Snittar 0,87 efter 3200 mil. 50% stadskörning, 50% motorväg.

Skickat från min SM-N950F via Tapatalk
Lite hit jag ville komma, högst omoget skulle jag ändå säga. Precis som du säger så har alla olika motoralternativ både för- och nackdelar och folk tänker helt olika runt sina behov. Lite OT från min sida också nu då men hade en XC60 Inscription T5 till låns av ÅF fredag/lördag i väntan på min leverans och jag är otroligt glad och nöjd över motorvalet, den går riktigt bra och snålt om man vill det men det är svårt att hålla borta högerfoten vill jag lova :D
Användarvisningsbild
av Dex
Volvordesign89 skrev:Absolut, jag tycker det är en vettig diskussion men att kasta alla som köpt en T5a i grop i den ton som gjordes förstår jag mig inte riktigt på.

Kan bara tala för mig men inte fasiken går jag och köper en bil för närmre 500k som jag redan innan köpet vet att jag inte vill ha efter 1 eller 2 år för att den drar för mycket, låter ganska orimligt eller hur? Har man inte gjort den kalkylen innan bilköpet och val av motor så är det något som inte stämmer, det håller jag med om och det är klart några enstaka kommer byta pga av bränsleförbrukningen men att merparten av alla T5 ägare skulle göra det tycker jag låter väldigt orimligt!
"Volvordesign89" Inlägget var för skapa lite diskussion och funderingar. :)
Jag är inte alls mot T5 om du uppfattade det så.
Jag kunde lika väl beställt en T6/T8 men nu blev det en D5 denna gången.
Inlägget skapar diskussion i alla fall och det är det som är meningen.
Användarvisningsbild
av SBergdahl
Jag tycker mest att det är fascinerande att så lite hänt med förbrukningen i bensinbilar sen 90-talet.. Visst bilarna har blivit väldigt mycket tyngre men de verkar ju dra typ samma eller lite mer än en 855 eller en P2 V70. Jag trodde downsizing av motorer för att för att få ner förbrukningen, men det kanske bara gäller certifierad förbrukning :roll:
Användarvisningsbild
av XC90_Executive
Har och har haft både diesel- och bensinbilar. Väljer bensin alla dagar i veckan om hjärtat får bestämma! :wink:

Har haft en T5 Polestar (vea) och den var helt underbar! I eco-läget vid snålkörning var den inte speciellt törstig alls och vid acceleration var det bra tryck! :-)-) Diesel är snålare utan tvekan och går mjukt och fint. Men bensin är bensin! :mrgreen:
av Flajjan
Alla biltillverkarna skarvar avseende förbrukning, dock är min erfarenhet som haft bilar från olika tillverkare att Volvo defacto skarvar mycket. Den V90 CC T5 som jag hade ett tag var 45-50% törstigare än vad Volvo angivit, det är inte ok. Hade Volvo varit en av mina kunder och jag hade skarvat på samma sätt som dom gör hade jag åkt ut med huvudet före..

När möjligheten att byta bil av andra orsaker än bränsleförbrukningen föll valet på en lagerbil som hade dieselmotor. Jag hade gärna kört en bensin istället, men en XC90 med T5 dricker 1,5 i snitt (enligt flera bekanta som har sådana), ser inte hur det skall kunna vara så miljöriktigt, snarare skatteriktigt för staten - att man tvingas tanka nästan dubbelt så ofta och betalar mer miljöskatt.

Avseende dieselns utsläpp så bör utsläppen minska om man tankar med exempelvis ecopar, då faller ju hela häxjakten på dieselmotorer.

Det finns biltillverkare som har lyckats med konststycket att bygga effektivare motorer som är relativt rena och pigga, BMW är väl ett exempel.
av ericbreiter
Bensin eller diesel har alltid varit en debatt. Alla bör prova båda och själva fatta ett beslut. För mig faller diesel bort fullständigt på grund av karaktär, ljudnivå och prestanda. Nu senast provkörde jag först en XC90 D5 och sedan en XC90 T6 innan jag bestämde mig för bensinaren. Som natt och dag. D5 kändes förvånansvärt seg och var mycket bullrigare och nervösare. Frågan är om D5 verkligen är en tillräckligt stark motor för en XC90 åtminstone om man vill ha lite prestanda i bilen. T6 var silkeslen i karaktären och hade härlig prestanda. Karaktär och prestanda är mycket viktigare för mig än förbrukning då jag bara kör strax över 2000 mil per år. Att välja en bil för drygt 800.000 och oroa sig för marginellt högre bränslekostnader verkar konstigt.

Vad gäller förbrukning kan man givetvis få en diesel att dra mindre men jag tycker inte att skillnaden är så stor att det påverkar mitt val. Precis som vilket tillval som helst tycker jag att en bensinmotor är värt extrapengen för komfort och fartresurser. En sak jag däremot är förvånad över är hur lite skillnad det är på förbrukningen mellan Volvos olika bensinmotorer. Den som tar en T4 eller T5 istället för en T6 för att få lägre förbrukning lär bli besviken. Jag gissar att små motorer lätt blir stressade av en aktiv körstil och snabbt sticker iväg i förbrukning.
Användarvisningsbild
av SBergdahl
Eric: Eftersom det är lika stora motorer med olika grad av överlappning är det inte så konstigt att förbrukningen är nästan densamma så länge prestandan inte utnyttjas till max.
av SundanceKid
Flajjan skrev:Alla biltillverkarna skarvar avseende förbrukning, dock är min erfarenhet som haft bilar från olika tillverkare att Volvo defacto skarvar mycket. Den V90 CC T5 som jag hade ett tag var 45-50% törstigare än vad Volvo angivit, det är inte ok. Hade Volvo varit en av mina kunder och jag hade skarvat på samma sätt som dom gör hade jag åkt ut med huvudet före..

När möjligheten att byta bil av andra orsaker än bränsleförbrukningen föll valet på en lagerbil som hade dieselmotor. Jag hade gärna kört en bensin istället, men en XC90 med T5 dricker 1,5 i snitt (enligt flera bekanta som har sådana), ser inte hur det skall kunna vara så miljöriktigt, snarare skatteriktigt för staten - att man tvingas tanka nästan dubbelt så ofta och betalar mer miljöskatt.

Avseende dieselns utsläpp så bör utsläppen minska om man tankar med exempelvis ecopar, då faller ju hela häxjakten på dieselmotorer.

Det finns biltillverkare som har lyckats med konststycket att bygga effektivare motorer som är relativt rena och pigga, BMW är väl ett exempel.
Finns xc90 i t5?
Visste jag inte. Där ser man. Lär sig något nytt varje dag.

Skickat från min SM-G950F via Tapatalk
Användarvisningsbild
av EbbevonVolvo
Nu gäller tråden V90, men vill ändå lämna mina synpunkter då jag har en XC60 T5 Classic. Luftmotståndet är betydligt högre på denna bil men den drar: https://www.spritmonitor.de/en/detail/895061.html
Det är dom höga farterna, kallstarter och stadskörning som gör att förbrukningen drar iväg. Ligger man över 100 km/h så drar det iväg, speciellt om du också har motvind. Jag undviker stadskörning, cyklar innom stan, håller hastigheten, men ligger lite under 110 på motorväg, om jag inte hindrar och blir en stoppkloss. Fram kommer jag fyra minuter senare om jag kört runt 10 mil. Enstaka körningar under 100 km/h har jag kommit ner under 0,7 l/mil. Jag kör ofta växellådan i manuellt läge och lägger i högsta möjliga växel. Har jag tråkigt när jag kör bil? Nä, inte ett dugg! Använder farthållare så ofta det går.
Diesel fanns inte på kartan för min del. Vi kör cirka 1200 mil om året. Ingen bilkörning till och från jobb. Ingen bilkörning i tjänst med denna bil. Gillar denna motor riktigt, riktigt bra!
Att sedan andra har olika förutsättningar och körmönster, gör att vi kommer att välja efter våra egna förutsättningar.

Det går att köra en T5 hyffsat billigt. :D

Edit: Trycker in Eco+ knappen och stänger av start/stop vid start av bilen.
  • 1
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8
  • 17
Carplay trådlöst?

Jag kan ju tillägga att jag testade i en XC60[…]

Letar oljetryckmätare

Grejerna (made in China) beställda via Amazon[…]

Hade varit schims hade tryck varit i stort sett l[…]