Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av TommyP86
AndS skrev:
TommyP86 skrev:Har egentligen ingen åsikt här, men enda anledningen till att just "Tesla" hamnar i skottlinjen är att det bara är de som har något sånär självkörande egenskaper. Om något/några år när resten av tillverkarna är där Tesla är idag kommer det vara nåt nytt och livsfarligt som bakåtsträvarna förfasas över. Är det inte brandfarliga batterier i en titanlåda kontra 70L E85 i en plastbehållare, så är det självkörande bilars AI, eller brist på detta.
Den jämförelsen med batterier var väl inte så bra, eller? Vi har ju pilot assist i våra Volvo och jag använder det frekvent, men skulla aldrig komma på tanken att släppa kontrollen över bilen och hur systemet styr/bromsar och anpassar hastigheten. Och jag gissar att även Teslas system har en hel samma brister som vi ser i Volvos, men troligvis större om man gått längre i utvecklingen. Hade inte det funnits de som är "bakåtsrävare" utan bara en glad hejarklack till allt nytt hade vi haft en kaotisk situation i trafiken oprövade system och företag som tycker att det är inte deras problem när t.ex. Teslas system får en osynlig "windows blåskärm".
Pilot assist i en volvo mot teslas autopilot är dock inte jämförbara.
Det är dock okej att tycka vad du vill, jag sorterar bara in dej bland andra "konservativt tänkande".
Användarvisningsbild
av joel80
VolvoB20 skrev:
joel80 skrev:Så du åker bara med Teslaägare som kör +30 mil varje resa?
Mest Amerikaner som har en bit till Jobbet. Och inte har laddmöjlighet vid arbetsplatsen, Och de vill ju kunna ta sig hem på kvällen utan att behöva svänga av highway och uppsöka laddplats för att komma hem.
Fy satan att ha 15-20 mil till jobbet och behöva åka varje dag. Men då förstår jag att dom har en Tesla.. satan så pengar dom måste spara in på soppa.

Vill dom komma hem snabbare kan dom alltid blåsa på och ladda ett par minuter för de få mil som då saknas.
Användarvisningsbild
av VolvoB20
De brukar ju jobba hemifrån mån och fre.

Men det där med att ladda några minuter stämmer ju inte i verkligheten, du ska av turnpiken (betalmotorvägen), köa i betalstationen, uppsöka laddstation, koppla sladdar och annat jox, så samma sak igen fast i andra ordningen innan du är tillbaka på vägen igen, så vips ryker det en halvtimma, nä man försöker så klart köra superekonomiskt så man tar sig hem på den ström man har.
Användarvisningsbild
av joel80
Vet inte hur det ser ut där dom kör, men det är sällan köer på Teslas laddare.. Dom har ju haft för vana att sätta upp 8-12 stolpar på typ alla ställen.. Och på några stora sajter har dom nu 24 platser.. Det planeras en i, om jag kommer ihåg rätt, Californien på 40 platsen.
Visst handlar det om ett par minuter extra för att svänga av motorvägen. Men dom flesta stationerna jag känner till ligger i anslutning till motorvägen och att fylla på 2-3 mil extra vilken måste vara fallet för dina vänner om dom nu känner att dom behöver köra sakta tar ca 3-4 minuter.
Säg 10min totalt då.. Då har man räknat I överkant.

Kör man 15 mil i 90km/h tar det 1:40h. Ökar man till 120km/h tar det 1:15min. Dina vänner skulle alltså vinna 20min per resa om dom gör så.

Nu känns det som att det kanske inte riktigt är så att dom har exakt den sträckan jag gissade... Så det kanske är andra tider det handlar om.. För i 90km/h kommer du över 40mil med en Tesla om det inte är några speciella väderproblem.
Användarvisningsbild
av Momentum
VolvoB20 skrev:De brukar ju jobba hemifrån mån och fre.

Men det där med att ladda några minuter stämmer ju inte i verkligheten, du ska av turnpiken (betalmotorvägen), köa i betalstationen, uppsöka laddstation, koppla sladdar och annat jox, så samma sak igen fast i andra ordningen innan du är tillbaka på vägen igen, så vips ryker det en halvtimma, nä man försöker så klart köra superekonomiskt så man tar sig hem på den ström man har.
Bild
Användarvisningsbild
av joel80
Det där tar nog en jävla tid.... Vad kan en sån där ge? Kan den ge hela 3000w? Isåfall har man kanske 1.5mil per timme via sån.
av troubleshooter
Spoiler »
Vågar jag ens fråga var miljötänket finns i den bilden, har man de behoven känns T8 som ett naturligt val, och
dessutom mer miljövänligt alternativ, de där aggregaten brukar inte vara av den mest miljövänliga sorten
Användarvisningsbild
av Momentum
Spoiler »
Speglar det inte elbilen perfekt, bilen går ju på ren el
av ansjo
Sätt aggregatet på hjul så är det löst :lol:
av troubleshooter
Häng på denna så kan du dessutom snabbladda vid behov..... :roll:
thumb.php.png
thumb.php.png (31.41 KiB) Visad 1060 gånger
  • 1
  • 4