Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

troubleshooter skrev: mån 18 feb 2019, 09:13 .. för min egen del går gränsen någonstans
mellan 10-12 mil på el för att en hybridbil skulle komma på fråga om man bortser från mild hybriden då och det beror ju på min dagliga körcykel.
Det är min önskan också. Då skulle jag klara 90-95% av min körning på el. Sedan har jag möjlighet att köra på bränslemotorn då jag behöver köra mer än 10 mil, eller med släpvagn.
Om man tänker så här.

Lyft blicken från dig själv och din bekantskapskrets, hur många nya el och elhybrider har köpts det senaste året?
Bilar som inte säljs som företagsbilar (där det finns krav på miljöeffektivitet och basbelopp), är till allra största delen bilar med vanliga klassiska förbränningsmotorer.
Ja, många av dessa köpare vill nog ha en hybrid eller elbil. Men det finns inga till vettiga priser.

Och detta gör att hetsen inte är så stor i verkligheten som media och tjänstebilsförare vill göra gällande.
Dragkrok verkar vara en brinnande punkt för många. Kör ni med släp så ofta? Eller är det husvagn?

Jag behöver det kanske 1-2 gånger per år och då hyr jag en skåpbil. Alternativt kör 2-3 rundor till tippen med vanliga bilen istället för 1 med släp/skåpbil.
XC90_Executive skrev:Dragkrok verkar vara en brinnande punkt för många. Kör ni med släp så ofta? Eller är det husvagn?

Jag behöver det kanske 1-2 gånger per år och då hyr jag en skåpbil. Alternativt kör 2-3 rundor till tippen med vanliga bilen istället för 1 med släp/skåpbil.
Det handlar säkert till stor del om hur/var man bor, vad man har för fritids intressen mm. För egen del finns det inte en chans att jag skulle välja bort dragkroken.

Som jag bodde tidigare så körde jag ett par rundor om året til återvinningen och då hyrde jag släp, med eget släp och annat boende så använder jag det betydligt oftare.
least skrev: mån 18 feb 2019, 09:36 Det skriker i mig när jag ser fina, nya Audi/Volvo-bilar fullastade med färgburkar och ris på återvinningscentralen... :)

Kanske tjänstebilar?
Icke, vår Volvo v90CC är inköpt privat för att transportera och dragkroken fälls bara ut när last utrymme större än med nedfällda säten behövs (har egen kärra också). Förstår inte varför bilen är så helig att man inte vågar använda den ;-)
Ok, jag kör inte ved inne i bilen.

Och som svar på inlägget om dragkroken behövs, jajamensan med både hus och fritidshus så behövs dragmöjlighet flexibelt av flera orsaker. Jag är inte emot elbilar däremot så passar det inte oss, trots att vissa "påstår" att elbilen löser alla miljöproblem och klarar nästan "all" körning, men då till ett pris jag inte vill betala bara får att få elbil. Och visst klarar Tesla mycket av daglig körningen som elbil där Norges subventioner gjort den till en hyfsat vanlig bil man möter på ute vägarna och där elbilar har egen beteckning på nummerplåten.
least skrev:Det skriker i mig när jag ser fina, nya Audi/Volvo-bilar fullastade med färgburkar och ris på återvinningscentralen... :)

Kanske tjänstebilar?
Nä, privatköp och jag har inte haft drag de senaste 10åren. Xc60 sväljer det mesta i både sopor och när det ska köras möbler.

Finns ju ingen anledning att köra runt med släp om grejerna får plats i bilen.

Skickat från min SM-A520F via Tapatalk

Som sagt har man behov så behöver man en dragkrok, on inte så är det dumt att lägga 10K på något man inte själv kommer ha någon nytta av........ ;-)
@XC90_Executive, Ja, jag kör ofta med släp, och även husvagn Jag har en sådan hobby att jag måste kunna koppla på ett släp.
  • 1
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8
  • 9

Frontspoiler 39854555 Tröskel V […]

Kanske dålig kontakt, ska försöka […]

Foringer / Bussinger V90 CC

Om du bör byta mer än endast bakre l&aum[…]

Felkod B5