Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Fick som svar från min Volvohandlare att uppgraderingen kostar 1600kr. En anledning till priset är att numera måste alla mjukvaror för bilens alla styrenheter uppgraderas på en och samma gång till skillnad från förut när man kunde uppgradera enskilda komponenter. Detta gör att nedladdningen till bilen tar väldigt lång tid och därav det höga priset.
SWEiNSANE skrev:Fick som svar från min Volvohandlare att uppgraderingen kostar 1600kr. En anledning till priset är att numera måste alla mjukvaror för bilens alla styrenheter uppgraderas på en och samma gång till skillnad från förut när man kunde uppgradera enskilda komponenter. Detta gör att nedladdningen till bilen tar väldigt lång tid och därav det höga priset.

Säg att du har porblem med att fläkten rusar ibland eller liknande. Första åtgärden från verkstaden brukar vara att lägga på senaste uppdateringarna. Och vips, så har du fått dem gratis.
SWEiNSANE skrev:Fick som svar från min Volvohandlare att uppgraderingen kostar 1600kr. En anledning till priset är att numera måste alla mjukvaror för bilens alla styrenheter uppgraderas på en och samma gång till skillnad från förut när man kunde uppgradera enskilda komponenter. Detta gör att nedladdningen till bilen tar väldigt lång tid och därav det höga priset.
Så ota är bara att glömma.
guldbajare skrev:Att uppmana folk att ljuga för verkstaden är väl rätt lågt..

Skickat från min SM-G928F via Tapatalk

Håller med i sak MEN... Att ta 1600kr för en uppdatering på en från början bristfällig programvara på en bil som kostar från 324 000kr är lågt ;-)
Om dom nu ska envisas med att man behöver åka in till verkstaden för att få mjukvaruuppdateringar så borde det väl åtminstone vara kostnadsfritt? Bygger man en helt ny bil, likt XC90 förstår jag inte för allt i världen varför man inte bygger in stöd för fjärruppdateringar. Tänk om du skulle behöva åka in med din telefon till en butik varje gång operativet skall uppdateras, och sedan vill dom utöver det att du skall betala för det hela. Nej bilindustrin ligger långt efter inom vissa områden....
Jag tror inte man behöver ljuga.

När jag pratat med Bilia säger dom att man har två alternativ.
1. kör in nu och få det gjort mot kostnad (direktservice)
2. boka tid, även om det bara är en mjukvaruuppdatering, kostnadsfritt

Man behöver inte "hitta på" utan bara vara ärlig så hoppas man att fler har samma service.

Jag fick samma dag som jag hämtat ut min bil efter 4 veckor på service ett nytt felmeddelande "hybridkylsystem behöver service"
jag ringde min PST och han bad mig trycka på "skicka information till åF" knappen och vips kunde han se felet.
Fick tid direkt och bilen blev "lagad"
tydligen finns det en separat tank för kylning till hybriden som nu var tom, antagligen då bilen lagats så har systemet tömts utan att fyllas på efter.

Riktigt skönt med en uppkopplad bil och bra service från ÅF.
  • 1
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8
  • 10
Ökad komfort med 17”

@mikkiz , Har dessa 17” på vinte[…]

Köpte en nästan ny XC40 i okt-24. Sedan […]

Vel John, vet nå at sigarett uttaket fungere[…]

1986 GLT kamdrivning